KTM 450 eller 500 EXC-F som Supermotard?

Tackar Guw. Jag ska nog ta ett snack med Boris. Jobbar han på KTM eller menar du en annan Boris?

Han har egen KTM-firma, fristående....

Han verkar dock inte så aktiv på sin blogg/facebook längre, men han kanske har slut på pappaledgheten och jobbar på sitt vanliga jobb som hjärtkirurg
 
De funkar kanon å ändra fram å bak drev på en Ktm exc för att få en bra motard körning... Man behöver inte gå in i växellådan för vanlig gat körning, annat när man ska tävla..

Jo, men inte om man vill ha tätstegat lågväxlat 1-4 och sedan gatväxlat....
 
är man nöjd med stegningen orginal så ska man ju inte bygga om sin växellåda,
Vänta lite nu. Grejen är att jag har redan en uppfattning om en förbättring av växellådan, och om det går att byta några kuggar för att få en låg etta, en lagom tvåa till fyra, sen en trögare 5-6, så vill jag ha det. Jag jämför med min Kawasaki klx230 och en Honda CRF300 som har det så. När jag drevade om min KTM så blev ettan rätt så trög och hojen fick tjyvstopp oftare, samt att 2-6 var alldeles för lika.

Planen är att kunna köra på vägen, och vid upptäckt av skogsstig med en snabb blick över diket, kunna stanna och köra in i terrängen. Dvs göra hojen till en ÄKTA dual-sport.

Vem är den där Boris nu? Finns det nån hemsida? Eller googlar jag på "Boris KTM delar"
 
Angående min tanke kring växellådan så tänker jag följande. Originalutväxlingen ser ut så här:

1-2-3-4-5-6.
Drevar jag om hojen får jag så klart högre toppfart, fast på bekostnad av en trögare "1".

Så jag tänkte att om jag har möjlighet att kugga om i växlarna så att proportionerna blir specifika, så gör jag gärna det. Så här t ex:

1--2-3-4--5---6.
Ettan ska alltså bevaras mycket låg, så låg att jag enkelt ska kunna ställa hojen på bakhjulet för att vända den, som dom gör ibland på smala stigar. Det har vi sett på tävlingar. Sedan ska följande växlar ha sitt egna spectrum, och sexan mycket trög. Sexan ska endast användas på motorväg över 90 kmh och snabbare.
 
Ja, är man nöjd med stegningen orginal så ska man ju inte bygga om sin växellåda, det vore ju direkt dumt

Jag förstår dom som tävlar att man ändrar å anpassar efter olika banor men vanliga amatörer som kör på gatan är någe helt annat..
 
Jag förstår dom som tävlar att man ändrar å anpassar efter olika banor men vanliga amatörer som kör på gatan är någe helt annat..

Jag tror inte man anpassar växellådan efter olika banor. Fjädringen blir i så fall mer angelägen att justera med tanke på eventuellt varierade underlag, hopp osv. I terrängen så duger min KTMs utväxling alldeles utmärkt.

Utväxlingen mellan mina olika hojar är skärmmande märkbar, det är ingen lyxgrej för mig att anpassa min växellåda i min KTM. Det gäller väl egentligen mest femman och sexans växlar, för att färdas lugnare på vägar från/till banan.

Samtliga mina andra hojar har en OK utväxling för väg, men just KTMen har en väldigt enkel och stel, alltså en mycket begränsad utväxling, dock anpassad just för terräng. Jag använder min KTM till enduro och motocross, på banan i Tuvängen ligger sällan fyran i, mest trean och i svängarna tvåan. Det är en liten bana. Och i skogen har jag nog aldrig högre än trean i.

När jag kör till eller från banan så blir det alltid sexan i, och i 70-80 kmh på asfalten. Det är ett lagom varvtal för motorn att ligga konstant på. Och hojen är drevad 11/52, alltså ganska krafigt terräng-drevad.

Jag skulle vilja behålla ettans växel i denna drevning, dvs som ettan är nu, samt tvåan och trean, kanske även fyran också, men femman och sexan skulle jag gärna vilja lägga en bra bit över, för att få högre fart med lägre varv på vägarna sen.

Det tänkte jag vore möjligt om jag kunde t ex ha ett 12t drev fram, med ett 48 eller rent av 45 drev bak. Och samtidigt kugga om växellådan så att jag får min önskade utväxling. Möjligheten verkar ju finnas.
 
Last edited:
Jag tror inte man anpassar växellådan efter olika banor. Fjädringen blir i så fall mer angelägen att justera med tanke på eventuellt varierade underlag, hopp osv. I terrängen så duger min KTMs utväxling alldeles utmärkt.

Utväxlingen mellan mina olika hojar är skärmmande märkbar, det är ingen lyxgrej för mig att anpassa min växellåda i min KTM. Det gäller väl egentligen mest femman och sexans växlar, för att färdas lugnare på vägar från/till banan.

Samtliga mina andra hojar har en OK utväxling för väg, men just KTMen har en väldigt enkel och stel, alltså en mycket begränsad utväxling, dock anpassad just för terräng. Jag använder min KTM till enduro och motocross, på banan i Tuvängen ligger sällan fyran i, mest trean och i svängarna tvåan. Det är en liten bana. Och i skogen har jag nog aldrig högre än trean i.

När jag kör till eller från banan så blir det alltid sexan i, och i 70-80 kmh på asfalten. Det är ett lagom varvtal för motorn att ligga konstant på. Och hojen är drevad 11/52, alltså ganska krafigt terräng-drevad.

Jag skulle vilja behålla ettans växel i denna drevning, dvs som ettan är nu, samt tvåan och trean, kanske även fyran också, men femman och sexan skulle jag gärna vilja lägga en bra bit över, för att få högre fart med lägre varv på vägarna sen.

Det tänkte jag vore möjligt om jag kunde t ex ha ett 12t drev fram, med ett 48 eller rent av 45 drev bak. Och samtidigt kugga om växellådan så att jag får min önskade utväxling. Möjligheten verkar ju finnas.

Oj, ganska långt ifrån varandra med drevningar till Ktm exc.. Jag kör 12/50 eller 13/52 i enduro drevning, kör mest på 3,4 å 5.. 4 mestadels..
Motard drevning på exc 15/42 å på LC4 17/38..
 
Jag har ännu inte sett någon (upp till EM-nivå) som bygger om växellådan för motard (annat än att montera quick-shifter). Jag kan förstå idén med att anpassa växellådan, men jag tvivlar på att det är värt att klyva motorn för vad som kan lösas med ett finger på kopplingen. hade det varit en kassett-låda så kanske, men det är i princip Moto-GP du hittar dessa lådor på.
 
Varför hittar man typ aldrig några Aprilia SXV 550 längre?

Måste ju varit den ultimata hojen för vad TS ursprungligen sökte, våldsamt mycket effekt jämfört med en tRöTTtt 450.
 
Jag har ännu inte sett någon (upp till EM-nivå) som bygger om växellådan för motard (annat än att montera quick-shifter). Jag kan förstå idén med att anpassa växellådan, men jag tvivlar på att det är värt att klyva motorn för vad som kan lösas med ett finger på kopplingen. hade det varit en kassett-låda så kanske, men det är i princip Moto-GP du hittar dessa lådor på.

Dom har inget behov av gatåka?

Vad jag förstår så funkar 1-5 hyfsat bra, men han önskar sig en överväxel för långa transporter på bra väg.

Lite det som Honda har gjort med sin CRF 300 Rally eller vad den heter, som gjort att det går att åka jorden runt med den, men den går att köra ett lerigt spår i djungeln eller sanddyner i öknen.
 
Om man nödvändigtvis ska dreva hojen så att ettan passar för att klättra i träd med så är det inte särskilt förvånande att toppfarten blir lidande.Sätt dit någon mer rimlig endurodrevning typ 13-52 så blir allt bättre.Vända runt på bakhjulet går utmärkt ändå.
 
Om man nödvändigtvis ska dreva hojen så att ettan passar för att klättra i träd med så är det inte särskilt förvånande att toppfarten blir lidande.Sätt dit någon mer rimlig endurodrevning typ 13-52 så blir allt bättre.Vända runt på bakhjulet går utmärkt ändå.

Vad är marchfarten på landsväg med orginaldrev?
Inte toppfarten, den är ointressant
 
Varför hittar man typ aldrig några Aprilia SXV 550 längre?

Måste ju varit den ultimata hojen för vad TS ursprungligen sökte, våldsamt mycket effekt jämfört med en tRöTTtt 450.
Ja och hållbarheten var fantastisk ? Hade en bekant som var mcmek då dom kom som renoverade motorn på sin två gånger på 18 månader sen sa han nu ska den jäveln bort även om den är fantastisk när den funkar.
Gammal racehoj så det ger sig själv varför dom blir färre i omlopp.
Börjar säkert bli klent med delar och dyra att renovera när det är fler kolvar osv
 
Ja och hållbarheten var fantastisk ? Hade en bekant som var mcmek då dom kom som renoverade motorn på sin två gånger på 18 månader sen sa han nu ska den jäveln bort även om den är fantastisk när den funkar.
Gammal racehoj så det ger sig själv varför dom blir färre i omlopp.
Börjar säkert bli klent med delar och dyra att renovera när det är fler kolvar osv

Ja, jag tänkte ungefär så också att de flesta ligger nog nere i delar eller står och väntar på renovering.
Men jag tror sxf/rxf 450 höll bättre, 550 hade väl svårt med tätningen i toppen.
 
TS var ju inte ute efter en Motard utan en stunt-moppe.
Till det duger en enduro 250 4-takt ( gärna med motardhjul). Liten smidig hoj, men inte så ball vid korvmojen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top