kungen12321
Ny medlem
hej!
Har nu renoverat motorn och har ställt motorn med kolven i öd samt alla markeringar står rätt.
Det jag undrar över är svänghjulet som sitter längst ut från vevaxeln på vänstra motorsidan. Tror det är svänghjulet. Är iallafall ett hjul som är runt och som har en utbuktning på några cm på en liten del av hjulet. Har förstått att denna utbuktning på hjulet ska stå där en svart låda sitter. Tror den kallas pulsgivare.
Nu är det så att denna utbuktning inte står vid pulsgivaren när motorn står i öd. Hur ska jag göra för att dra runt svänghjulet så att utbuktningen ställer sig rakt över pulsgivaren utan att ändra läget på motorn. Är detta nödvändigt?
Någon som kan förklara lite snabbt hur tändningen fungerar?
Funderar även om vevlagret måste bytas. Är ett visst spel i sidled på vevstaken samt så är det något mm glapp uppåt och neråt om man dar i vevstaken. Något som måste åtgärdas? Är detta normalt?
Har nu renoverat motorn och har ställt motorn med kolven i öd samt alla markeringar står rätt.
Det jag undrar över är svänghjulet som sitter längst ut från vevaxeln på vänstra motorsidan. Tror det är svänghjulet. Är iallafall ett hjul som är runt och som har en utbuktning på några cm på en liten del av hjulet. Har förstått att denna utbuktning på hjulet ska stå där en svart låda sitter. Tror den kallas pulsgivare.
Nu är det så att denna utbuktning inte står vid pulsgivaren när motorn står i öd. Hur ska jag göra för att dra runt svänghjulet så att utbuktningen ställer sig rakt över pulsgivaren utan att ändra läget på motorn. Är detta nödvändigt?
Någon som kan förklara lite snabbt hur tändningen fungerar?
Funderar även om vevlagret måste bytas. Är ett visst spel i sidled på vevstaken samt så är det något mm glapp uppåt och neråt om man dar i vevstaken. Något som måste åtgärdas? Är detta normalt?