KTM-390 Duke vilken årsmodell är "bäst" att köpa

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Hur långt är ett snöre? Men tänkte ändå chansa och fråga, ska köpa en 390 till tjejen och undrar om det är någon speciell årsmodell som känns mera relevant att köpa. Typ nån modell som blev uppgraderad på ett bra sätt som gör det extra värt. Också, finns det något 390-specifikt att kolla på vid köp som kan vara en svag punkt. Alla åsikter är välkomna.
 
-17 fick den andra kamaxlar och lägre effekt, och annat avgassystem. Ingen koll på om det hänt något ytterligare efter -19
I vissa länder hade den de första åren problem med att topparna slog sig. Aldrig hört om det i Sverige, så kanske beror på soppakvalité eller vårt kallare klimat? Hände i så fall mellan 400-700mil.
Som ovan nämnde, tillverkad som budgethoj i Indien med finish och kvalité därefter.
Gå på skick istället för årsmodell. Tänk på att de flesta tidigare ägare troligtvis är 18åringar som tror sig veta allt, men troligtvis inte ens har en aning om att man inte ska tvätta avgasröret invändigt och tror att service bara behövs under garantitiden.
Se till att ventilspelet är kontrollerat och justerat, framförallt innan -17. Ska göras första gången efter 100mil, sen tror jag det var vart 1500e mil?

Otroligt lättkörd motorcykel som upplevs betydligt piggare än man kan tro med sin lilla motor. Hyffsat kul så länge vägen svänger men hemsk om råkar virra sig ut på motorvägen.
 
Kanske kan vara ett vettigt pendlarfordon för lite lagom korta distanser fast fortfarande ha möjlighet att gasa upp den på ettan i motlut? :va

Kvalitet och livslängd märkbart sämre än 690? Ägandeskostnaderna i övrigt bör ju vara ganska rimliga kan man tycka.
 
Träffade en schweizare i somras som körde 390 Adventure till Nordkap och tillbaka, dessutom via Lofoten.

Tält och hela balunsen. Han uppskattade den låga bränsleförbrukningen och dito ägandekostnader, då kunde han köra mer.

Att den är byggd i Indien är förmodligen inte en nackdel…

:)
 
Jag tycker att både 390 och BMW:s 310 är väldigt underhållande hojar. Speciellt 390 Duken skulle vara underbar på kurvig väg. 390 Duke gör kvartsmilen på 13.3 sekunder med 150 blås i slutfart och toppar strax under 170 i verklig fart. 0-100 på strax över 4 sekunder.
Det är faktiskt inga moppar vi snackar om här... :D
Dessutom sitter jag riktigt bra, åtminstone på 390 Adventuren, jag är 190 cm lång.
 
Hade nöjet att få prova en 390 nu efter att jag skrivit om det så tänkte bara avrunda här. Skön, enkel och fin (smaken är ju så klart olika) Det var en 14 men den kändes väldigt modern. Pigg också. Men kände att jag redan har 2 "nakenkusar" hemma så jag passade denna. Men tack för all input.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top