KTM 1390 Super Duke

Nu har man släppt 1390 GT.
Testkörning till våren. 😁
 
218 är pris för dagens. Lägg till 25 så får man både techpack och väskor. Gissar på att den nya landar norr om 250 med lite utrustning.

Men, jag ska ha den. Men ngn annan får ta första smällen.
 
Jag var nere i Österrike i somras och fick provköra både 1390 SD och 990 Duke. Vi var sju stycken som var där och alla vi föredrog 990 som är en fantastisk hoj. Välbalanserad, lättkörd, pigg... när man hoppade på 1390 SD så kändes den lite "trög", vibrerade ganska mycket, speciellt på låga varv. Jämfört med 990 så var chassit lite trögsvängt. Motorn är ju sjukt stark men ändå inte så övertygande på något sätt. Nä, jag skulle ta 990 alla dagar i veckan... :)
 
Jag kommer inte ihåg vilken video jag hörde det på men det var en rutinerad, brittisk, motorcykeljournalist som som testade nån sporthoj i 500-750registret och fällde kommentaren:
(ungf. citat ur minnet)

"Litre-bikes are a lot like fishing with hand-grenades. it's fun for five minutes but after that it's just a waste of fish..."
 
Last edited:
"Less is more"

Jag har märkt hos mig och många kompisar har vi gått ner i motorstorlek...
En mindre smidigare hoj är roligare att köra och att vägengenskaperna oftast blir bättre.
Oftast räcker effekten till , det gäller både i skogen, banan och gatan :tummenupp
 
"Less is more"

Jag har märkt hos mig och många kompisar har vi gått ner i motorstorlek...
En mindre smidigare hoj är roligare att köra och att vägengenskaperna oftast blir bättre.
Oftast räcker effekten till , det gäller både i skogen, banan och gatan :tummenupp
Jo så är det, man blir alltid påmind om när man sätter sig på en hoj med piggt chassi att man har lika roligt trots halva effekten. Men, när man lastar på passagerare och packning är jag väldigt glad med 175 hk och 140 nm.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top