KTM 1290 Super Duke R

Hel/hel 6700/år bilsport mc + 50% rabatt på övriga hojförsäkringar.
38år småstad skåne.
 
Hel/hel 6700/år bilsport mc + 50% rabatt på övriga hojförsäkringar.
38år småstad skåne.

Det var ju inte alls farligt. Nu bor jag visserligen i en större stad, men å andra sidan är jag några år äldre så det kanske jämnar ut sig. Värt att kolla upp åtminstone.


Det absolut bästa vore såklart om KTM kunde ta sig i kragen och släppa en SMR med 1290-motorn, men det verkar bara vara äventyrshojar som gäller nu för tiden.
 
Logga in, kolla Inkorg.

Helt fel, skulle varit i en annan tråd.
Misstänker jag satt med paddan.
Paddan är inte vän med SH numera.
 
Last edited:
Som vanligt när det är "off season" sitter man och kikar på alternativ till nuvarande hojar.
Hur ser försäkringspremierna för SD 1290 ut nu för tiden? Går det att komma undan hyfsat i pris, eller är det fortfarande lika skrämmande som när modellen introducerades?

Jag har full koll på att det är väldigt individuellt beroende på ålder och boendesituation, men jag kanske kan få en fingervisning om var det ligger åtminstone.

Fick precis årets premie från Bilsport & Mc:
Hel/hel 6200 kr, 2014 års modell, 48 år, bor på landet i Hälsingland
 
Nej.

Motorn är ju omkonstruerad till årsmodell 17.
Däremot finns ju en mkt fin sats från healtech som passar 2014-2016 och som ger både upp och nedväxlingar utan koppling.
Kostar 3200kr hos bikersneed.se

Är också väldigt nyfiken på QS från Healtech, men känner mig liiiite feg... Är rädd för ventilkaos, men jag kanske oroar mig i onödan?
 
Är också väldigt nyfiken på QS från Healtech, men känner mig liiiite feg... Är rädd för ventilkaos, men jag kanske oroar mig i onödan?

Jag hämtade just ut ett paket med Healtech QS. Hittills har jag inte lyckats hitta någon som haft problem med något QS-system som klipper bränslet. Jag är inte speciellt orolig...
 
Jag hämtade just ut ett paket med Healtech QS. Hittills har jag inte lyckats hitta någon som haft problem med något QS-system som klipper bränslet. Jag är inte speciellt orolig...

Spännande! Då måste du återkoppla när du kört några mil! Var köpte du den och hur mkt kostade den?
 
Sitter och funderar på en Superduke 16 eller 17 till våren men är lite tveksam.

Vad har ni generellt att säga om den, bra/dåligt?

Ni som har gått från supersport till supernaket vad tycker ni? Är det härligare med mer vrid på gata jämfört med toppfart? :)
 
Sitter och funderar på en Superduke 16 eller 17 till våren men är lite tveksam.

Vad har ni generellt att säga om den, bra/dåligt?

Ni som har gått från supersport till supernaket vad tycker ni? Är det härligare med mer vrid på gata jämfört med toppfart? :)

Jag har både en RSV4 (som jag ser att även du har) och en Superduke 2014 och det är faktiskt stor skillnad karaktärsmässigt mellan hojarna. Superduken är busigare och råare och RSV4an mkt mer rejsig med ett fantastiskt motorljud. Om jag skulle välja i dag mellan dessa två skulle jag köpa en 2017 Superduke för att få en fabriksmonterad quickshifter, för jag älskar nämligen quickshiftern på RSV4an :yoparty Utöver detta väljer jag Superduken för att den är mer allsidig än RSV4an. Men det är två fantastiska hojar :)
 
har ju testat RSV4 och Supahdukah. Med Aprilian är du ju en med hojen det blir en del av dig. Den är så grym och följer dina tankar vid kurvorna. Sen den underbara ljudet av V4:an som får alla som hör den ett nöje!

Supahdukahn är en huligan best! Däremot väldigt civiliserad, det är så att du själv får välja vilken monster den ska bli med den reglaget på högra sidan av styret. Vridet är enorm och finns mycket mer av det! Kul jävla maskin att leka runt med och så.

Men gillar du lite mer åt det sportiga delen och så, då är RSV4:an så underbar att en supahdukah kan inte matcha.
Men sen har du det mer vanliga körningen av hojen. Då vardaglig vill du a VRIIIID!! KTM har ju en grym motor i den. Och -17 supahdukah verkar har fått lite mer sportigare uppgraderingar. Så det är ju bra det också ska vara lite rejsigare nu än förut. Vilket jag tycket saknades i de tidigare åren.

Jag skulle valt RSV4:an då jag gillar mer sportiga hojar + bandagar + LJUDET! Men för allmän körning så kommer det inte finnas den enorma VRIIIIDEN som supahdukan har.
Antingen provar du att dreva om RSV för att se om det är värt att bara dreva om för att få en annan karaktär på körningen.

Annars för gatbruk huliganism den nya -17 supahdukah R ska du ha!
 
Jaha. Svedea försäkrar inte Ducken och Bilsport vill ha 10 tkr för trafik. Stockholm. :(

Jag fick pris hos Bilsport på 14k för hel/hel. (42 år i Örebro.)
Man ska tydligen bo i Norrland om man vill åka 1290.
 
Verkar vara så enkelt faktiskt , Aprilia för banan och Ktm för bus och väg :)

Sedan går det göra Ktm Riktigt banduglig men den kan kosta beroende på vilka krav man har , räcker det att ligga i snabb grupp på bandagar så fungerar 1290 utmärkt det enda som behövs är höjda fotpinnar och styva upp fjädringen en hel del från original inställningarna.
 
Verkar vara så enkelt faktiskt , Aprilia för banan och Ktm för bus och väg :)

Sedan går det göra Ktm Riktigt banduglig men den kan kosta beroende på vilka krav man har , räcker det att ligga i snabb grupp på bandagar så fungerar 1290 utmärkt det enda som behövs är höjda fotpinnar och styva upp fjädringen en hel del från original inställningarna.
1100 apan gör sig kanon på vägen. Enorm skillnad mot 1000.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Sitter och funderar på en Superduke 16 eller 17 till våren men är lite tveksam.

Vad har ni generellt att säga om den, bra/dåligt?

Ni som har gått från supersport till supernaket vad tycker ni? Är det härligare med mer vrid på gata jämfört med toppfart? :)

Prova både den och en Tuono 1100 Factory tycker jag :)
 
Hej

Någon som har en 1290 superduke och som tidigare provkört 990 superduke och kan summera skillnaderna?
Har 1290'n en jämnare och mindre ryckfri gång? Bättre att köra i lägre stadstrafik/köer etc?
Tycker 990'n var hopplös på just det momentet...
 
Back
Top