KTM 1290 Super Duke R

Har ngn av er monterat en quickshifter på 1290n? Om så är fallet hur tycker ni att den funkar? Och var har ni köpt den och hur mkt kostar den?
 
Har ngn av er monterat en quickshifter på 1290n? Om så är fallet hur tycker ni att den funkar? Och var har ni köpt den och hur mkt kostar den?

Jag kör med Healtechs som klipper bränslet. Programerbar (Cut times etc) i realtid med Android/ios/Pc via blåtand. Enkel montering och prisvärd. Kört 600 mil med den nu utan några som helst problem. Testade en Tuono 1100 häromdan och min QS fungerar mkt bättre än deras org monterade.
 
Jag kör med Healtechs som klipper bränslet. Programerbar (Cut times etc) i realtid med Android/ios/Pc via blåtand. Enkel montering och prisvärd. Kört 600 mil med den nu utan några som helst problem. Testade en Tuono 1100 häromdan och min QS fungerar mkt bättre än deras org monterade.

Intressant att du tycker att den är bättre än Tuonons. Anledningen till att jag tycker att det vore kul att ha en på Superduken är nämligen att jag har blivit helt kär i quickshiftern på RSV4an. Den funkar iofs bara uppåt, men det är ju där jag mest behöver den och den ger verkligen en racekänsla :kär På vilket sätt tycker du att den funkar bättre på din?

Det som gör att jag känner mig osäker är att jag läst en hel del inlägg på Internet om motorer som havererat beroende på quickshifters och jag har även varit i kontakt med Funbike som enligt "egen erfarenhet" avråder kunder att installera qs. De var för övrigt väldigt förtegna angående det hela...
 
Intressant att du tycker att den är bättre än Tuonons. Anledningen till att jag tycker att det vore kul att ha en på Superduken är nämligen att jag har blivit helt kär i quickshiftern på RSV4an. Den funkar iofs bara uppåt, men det är ju där jag mest behöver den och den ger verkligen en racekänsla :kär På vilket sätt tycker du att den funkar bättre på din?

Det som gör att jag känner mig osäker är att jag läst en hel del inlägg på Internet om motorer som havererat beroende på quickshifters och jag har även varit i kontakt med Funbike som enligt "egen erfarenhet" avråder kunder att installera qs. De var för övrigt väldigt förtegna angående det hela...

Som jag förstår det rekommenderas ej QS som klipper tändningen på dessa motorer. De QS som klipper bränslet "verkar" fungera bättre...
 
Måste man ha en PC om man vill mappa om hojen efter lite hårdvaruutbyte?
eller kan man bänka den och programmera om originaldatorn vid bänkningen ?
 
Last edited:
Måste man ha en PV om man vill mappa om hojen efter lite hårdvaruutbyte?
eller kan man bänka den och programmera om originaldatorn vid bänkningen ?

Det finns företag som har lyckats komma in i canbussystemet, men vet inte om någon i Sverige kan göra det ännu.

Om du inte har en verkstad nära dig som kan göra det så är det nog enklast att köpa en Power Commander som "vem som helst" kan optimera.
 
Jag kör med Healtechs som klipper bränslet. Programerbar (Cut times etc) i realtid med Android/ios/Pc via blåtand. Enkel montering och prisvärd. Kört 600 mil med den nu utan några som helst problem. Testade en Tuono 1100 häromdan och min QS fungerar mkt bättre än deras org monterade.

Ja , det vore intressant om du förklara lite närmare:) jag va väldigt nöjd med qs på min fd tuono . Och de nya ska vara ännu bättre ..
 
Intressant att du tycker att den är bättre än Tuonons. Anledningen till att jag tycker att det vore kul att ha en på Superduken är nämligen att jag har blivit helt kär i quickshiftern på RSV4an. Den funkar iofs bara uppåt, men det är ju där jag mest behöver den och den ger verkligen en racekänsla :kär På vilket sätt tycker du att den funkar bättre på din?

Det som gör att jag känner mig osäker är att jag läst en hel del inlägg på Internet om motorer som havererat beroende på quickshifters och jag har även varit i kontakt med Funbike som enligt "egen erfarenhet" avråder kunder att installera qs. De var för övrigt väldigt förtegna angående det hela...

Motorhaverier på SDn som uppstått av QS är utanslutande vid Ignition cut. (Bara googla) Healtechen är mkt snabbare än org Aprilia Qs samt att du kan ställa in Cut times vid olika rpm, välja känslighet på växelsensorn etc. Inget ont om Aprilias Qs som gjorde sitt jobb ypperligt den korta tid jag spenderade på Tuonon (Tyvär)
 
Jag har lite överblivna delar från min 1290 som inte har blivit sålda ännu. Finns det ett intresse så skicka PM :)

IMG_2280.JPG
Quick shifter för raceväxlat
IMG_2281.JPG
Racekutsen
IMG_2282.JPG
Kolfiber-hälskydd, tankkåpa i kåpfiber, i stort sett oanvända backspeglar, original plastkåpan på undersidan av bakramen.
IMG_2283.JPG
Bakre kåporna i kolfiber och sadel i kolfiber.

Jag rekommenderar att köpa kutsen och sadeln tillsammans. I så fall blir det även ett bättre pris än att köpa var och en för sig. Hörs i PM! :krama
 
Går det att etermontera quikshiftern som sitter som standard på 2017-års modell, på en 2014?.
 
Dem har bytt till titanventiler i toppen (annan konstruktion), därför är det ingen risk att blåsa ventilerna på 2017 med QS.
Tidigare när man monterat QS 2014-2016 så har ventilerna kunna skadas om man gjort en dålig växling typ.
Svårt och veta eftersom 2017 inte finns här ännu
 
Last edited:
Titan ventiler är ju lätta , men de håller sämre än stål ....
 
Vet inte vad som menas riktigt med denna hypen att det är titan ventiler i årsmodell 17.
Det är nämligen titanventiler i 14-16 årsmodellerna också.
 
Går det att etermontera quikshiftern som sitter som standard på 2017-års modell, på en 2014?.

Nej.

Motorn är ju omkonstruerad till årsmodell 17.
Däremot finns ju en mkt fin sats från healtech som passar 2014-2016 och som ger både upp och nedväxlingar utan koppling.
Kostar 3200kr hos bikersneed.se
 
Vet inte vad som menas riktigt med denna hypen att det är titan ventiler i årsmodell 17.
Det är nämligen titanventiler i 14-16 årsmodellerna också.

The revised motor makes a claimed 177bhp, up 4bhp over the previous model, thanks to a new crank, cylinder head, titanium inlet valves, a higher compression ratio and 10mm shorter inlet trumpets, which lets the 1301cc V-twin rev an extra 500rpm.

http://www.motorcyclenews.com/news/...duke-r-launch-update-an-electronic-evolution/
 
När hojen lanserades 2014 angav ktm 180hp/144nm i all marknadsföring, men i regbevis står det 172hp.
Nu påstår man 177hp/141nm med nya euro4 motorn,frågan är om det är en ökning eller minskning.
Torrvikten ska ha ökat med 6kg(189-195kg) på 2017 modellen.
Healtech qs får det nog bli, tack för tipset.
 
Effekten är säkert lika och ev lite mer i nya med helsystem . Vill man ha påtagligt mer så är det ändå bort med luftburk som gäller ... viktökningen sitter säkert i ljuddämparn med de nya kraven .

För gatbruk är det larvigt mkt effekt hur som hehe . Qs vill jag ha till i år !! :)
 
Som vanligt när det är "off season" sitter man och kikar på alternativ till nuvarande hojar.
Hur ser försäkringspremierna för SD 1290 ut nu för tiden? Går det att komma undan hyfsat i pris, eller är det fortfarande lika skrämmande som när modellen introducerades?

Jag har full koll på att det är väldigt individuellt beroende på ålder och boendesituation, men jag kanske kan få en fingervisning om var det ligger åtminstone.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top