KTM 1290 Super Adventure

Lägger ut lite från sommarens Norge-tripp i efterhand.
Landet är onödigt vackert med fantastiska hojvägar. :kär
Resan gick via Elverum-Flåm (med tågtur)-Övre Årdal-Lom-Gamla strynfjällsvägen-Geiranger-Trollstigen-Åndalsnes-Rema.
Hojjen är helt fanstastisk och perfekt för detta! :) :tummenupp
+1 grad och snöblandat på den jordiga Gamla Strynfjellsvägen: bara i med offroad så var det som torr asfalt! :Bugar
_KTM i dal 2.jpg
_KTM I dal.jpg
_Strynfjellsvägen.jpg
_Vilket land.jpg
 
Last edited:
Däckfråga.
Efter 2800+ mil skall jag nu byta mina "slicks". :tummenupp
På min förra Tiger 800'a så satte jag på Michelin Pilot Road 4 Trail.
Det blev en sjuk skillnad på cykeln och greppet i vått var bättre än originalen i torrt!
Som ni förstår var jag sjukt nöjd med dem och det blir nog Michelin denna gång också.

Men tänkte ändå skicka ut frågan till vad ni bytt och om ni är nöjda? :va
Kan tillägga att jag kör mest på asfalt.
 
Däckfråga.
Efter 2800+ mil skall jag nu byta mina "slicks". :tummenupp
På min förra Tiger 800'a så satte jag på Michelin Pilot Road 4 Trail.
Det blev en sjuk skillnad på cykeln och greppet i vått var bättre än originalen i torrt!
Som ni förstår var jag sjukt nöjd med dem och det blir nog Michelin denna gång också.

Men tänkte ändå skicka ut frågan till vad ni bytt och om ni är nöjda? :va
Kan tillägga att jag kör mest på asfalt.

Bytte till Pirelli Scorpion Trial II innan min Europaresa. Helt fantastiska! ALLT blev bättre. Torrgrepp, våtgrepp, högfartsstabilitet, hållbarhet + att den blev stabilare vid nedlägg i lägre farter. Har dem på min 1290 S nu med. Testade aldrig offroad, men på grus funkade de kanon. Rekommenderas varmt:tummenupp
 
Bytte till Pirelli Scorpion Trial II innan min Europaresa. Helt fantastiska! ALLT blev bättre. Torrgrepp, våtgrepp, högfartsstabilitet, hållbarhet + att den blev stabilare vid nedlägg i lägre farter. Har dem på min 1290 S nu med. Testade aldrig offroad, men på grus funkade de kanon. Rekommenderas varmt:tummenupp

Tackar! :tummenupp

Kostade någon hundring mindre än Michelin dessutom.
Men nu blev det ju svårare... ;)
 
Jag menade pirelli scorpion, men redigeringen verkar inte funka ...
 
Har Michelin pilot road 4 GT, på en annan hoj, -kanondäck
Kör med metzler roadtec 01 på 1290¨n, - mycket bra däck.
är sugen på Pirelli Scorpion Trial II
 
Har tittat runt lite och Pirellin verkar ha fått bra omdömen.
Hittade en jämförelse på denna sida som summerar upp det.
http://www.tyrereviews.co.uk/
Så här ser Michelin vs Pirelli ut.
Skärmklipp.PNG
Går man på det är valet ganska enkelt. :)
 
Finska MC-poliser kör tydligen KTM Super Adventure.
Bild från Aftonblaskan.
Skärmklipp.jpg
(Trist att se det i det sammanhanget bara.)
 
Det är för att finska polisen är lite tuffare än den svenska....
 
Snackade med Ktm mecken hos min handlare i dag. Han hade gjort 3000 mila servicen på min gamla 1290 SA-15 som fortfarande rullar i Göteborg. Ventilerna hade inte rört sig och allt såg ut som sprillans nytt.:tummenupp Hade inte trott så mycket annat men ändå kul att höra:)

Edit: Inte ens skit i luftburken!!!
 
Hej! Efter ett antal sport- och nakenhojar så har jag börjat snegla på KTM 1290 S. A. S. Var tidigare, som många andra, helt fokuserad och uteslutande inne på en BMW R1200GS A, men efter lite "hemläxa" så är det ju för mig alldeles uppenbart - 1290 S. A. S får det bli!

Framför mig ser jag möjligtvis någon längre tur och då med pinglan, endast på väg och framförallt ett antal bandagar. Kommer säkerligen slänga på Metzeler M7-gummi. Hur ser servicen ut, kostnader förenade? Någon som möjligtvis sitter på en S? För en riktigt bra verkstad kan jag tänka mig åka upp emot två timmar från Stockholm - rekommendationer?
 
Last edited:
service var 1500:e mil kostnad drygt 6000:-
Hganska dyrt , men det är en fantastisk hoj, Har idag kört bana med den.-det går utmärkt men däckutbudet är väl lite begränsat
Inte bäst på något men väldigt bra på mycket....
 
Har haft 2 SA-T innan och har en SA-S nu. Den är ännu bättre när det kommer till aktiv körning på asfalt. De har uppgraderat fjädringen både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt, vilket märks.:yoparty Mappning, kolvar och vev är modifierade så att responsen och leveransen av effekten är bättre och ännu brutalare. Med quickshiftern är det en fantastisk hoj.

Edit: Jag betalade knappt 5000 kr för 1500-mila på Bike Göteborg.
 
30 mil grus idag! :yoparty
Jag betalar 4-5000 för service på Lingvalls och då gör dom alltid något extra som sättet dit GPS tex.
Har dessutom original däck och drivlina efter snart 3000 mil. :7peta
Hade jag inte tömt luft tilll ca 2bar hade mina "slicks" varit väl hala på blöta jordvägar idag. :3freak
 
jag tror att varannan service är lite större och dyrare ....
3000 mil med orginaldäck ???
jag har dock kört 3000 mil med kedjan och dreven, -det trodde jag inte när jag köpte hojen.
Det finns ingen anledning att köra BMW med kardan, den börjar väl glappa ungefär samtidigt som en kedja tar slut.
 
jag tror att varannan service är lite större och dyrare ....
3000 mil med orginaldäck ???
jag har dock kört 3000 mil med kedjan och dreven, -det trodde jag inte när jag köpte hojen.
Det finns ingen anledning att köra BMW med kardan, den börjar väl glappa ungefär samtidigt som en kedja tar slut.

Tja, det är inte mycket mönster kvar men funkade hel OK i Norge i somras samt under grustouringen i helgen. :)

Vi var ju ca 30-40 hojar på grustouringen i helgen.
(Anordnat av http://mctouring.se/ med guide Hans. Jag kan inte nog rekommendera honom! :) )
Många GS var det och många som tjatar om sin kardan.
Min lista på vad som skulle finnas på hojen var ungefär:
1 - Äventyrshoj med upprätt förarställning.
2 - Kurv-ABS.
3 - TC
4 - Elektronisk styrning av motorprogram och fjädring.
5 - Bra drag i motorn (har aldrig haft någon riktigt snabb hoj så ville prova)
6 - Någorlunda snygg i mina ögon.
7 - Värmehandtag.
Övrigt godis som farthållare, rumpvärme, packväskor osv är bonus.

Drivlina fanns inte med på listan över huvudtaget.
Kedja, kardan (lr rem för den delen) spelar ingen roll om resten uppfyller ovan.

-"Man får smuts på fälgen."
Men herregud! Tvätta då om det är det viktigaste med din hoj att bakfälgen är ren!
Kan ju säga att en kardandriven hoj har lika smutsig bakfälg efter 30 mil på blöta grusvägar som en med kedja. :lol
 
Det går tydligen att köra sportigt med en touringhoj ...
21616179_10214412060646304_1302629925381362900_n.jpg
 
Tack för alla svar och återkoppling via mail, etc.!

Vid nybeställning (har byggt en som är perfekt just för mig), hur lång är, cirka, väntetiden? Får en riktigt bra försäkring också, så nog är det klappat och klart!

Med ett par Pirelli Super Corsa så kommer den flyga fram på banan :crash
 
Med ett par Pirelli Super Corsa så kommer den flyga fram på banan :crash

Finns det sådana?
Annars är väl däcken begränsningen för sportig körning, -eller ?
 
När hoj-suget blir för stort tar shopping-dj@vulen över.
Det började med att jag hittade modellen...:hihi

1290 Modell.PNG Schuberth E1 Guardian Gul.PNGKTM Campingstol.PNG

Allt från Bike Trollhättan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top