KTM 1190 RC8-tråden.

Öhlinsfjädring fram och bak.
Öhlins styrdämpare.
Helsystem med dubbla accradämpare,skrapade.orginal fins.
Har för mig att det e en rc8r-12.
Motorn bytt till en som gått ca 500 mil nu.
Motorskydd på båda sidorna.
Den e godkänd o färdig o tävlas med.
Har lite orginalgrejer kvar(kollar upp det i veckan)
Fins några racekåpsett i som behöver lagas.
Tänkt pris e ca 50 000
Extrafälgar kan köpas till billigt

Tja!

Skickat PM till dig.

Det är gatuhoj jag är ute efter. Har du någon du vill sälja?

Jag har ev en till salu/bytes, RC8R 2010 (färkombon svart/vit/orange ram), mint condition, 1000 mil. Inte en skråma och en hel del extraprylar monterade, quickshifter, andra fotpinnar, avgas (med db killer = klarar bes), elektronik, litet lithiumbatteri, mycket ktm-powerparts osv osv. Nyservad, nya diablosupercorsa sp fram och bak, nytt drivpaket med ett kugg mindre fram, klossar osv. Genomgången hos Hammarströms för ca 50 mil sedan att allt är ok. 2 ägare tot.

Säljes/bytes till rätt bud...men har egentligen ingen lust eller behov, tänkte ev testa något annat.

Mvh

Mike

-----

F.ö. på jakt efter något dekalkit, någon som vet vart man kan få tag i det? akra/redbull. Köpt kraschkåpor och tänkte "balla" till dom litegrand :yoparty

Last edited:
Jag har ev en till salu/bytes, RC8R 2010 (färkombon svart/vit/orange ram), mint condition, 1000 mil. Inte en skråma och en hel del extraprylar monterade, quickshifter, andra fotpinnar, avgas (med db killer = klarar bes), elektronik, litet lithiumbatteri, mycket ktm-powerparts osv osv. Nyservad, nya diablosupercorsa sp fram och bak, nytt drivpaket med ett kugg mindre fram, klossar osv. Genomgången hos Hammarströms för ca 50 mil sedan att allt är ok. 2 ägare tot.

Säljes/bytes till rätt bud...men har egentligen ingen lust eller behov, tänkte ev testa något annat.

Mvh

Mike

-----

F.ö. på jakt efter något dekalkit, någon som vet vart man kan få tag i det? akra/redbull. Köpt kraschkåpor och tänkte "balla" till dom litegrand :yoparty

Tjenare!

jag skippade RC8 helt och köpte mig en BMW s1000rr i helgen :D

Men tack ändå!

Tänkte kolla ventiler och ser att jag behöver ett special verktyg för att "låsa" motorn. Måste man ha den eller finns det något annat man kan använda??

Har nu justerat ventilerna och ska moment dra kamaxel överfallet på främre toppen främre skruvarna?? hur kommer man åt dem? måste man släppa ner hela motorn eller specialverktyg??

Säljes ett stycke orginal 'akrapovic edition' dekalkit. Köpt privat via ebay från en Italienare som kvaddat en riktig; en utav 25 akra editions sålda i Europa.. Han fick ut dekalerna efter mkt om och men från fabriken som hade ett set över. Men hojen löstes av bolaget, och han hade sen dekalerna över. Dem är UNIKUM.

Jag letade i 2 år efter något kit "whatever", redbull osv, dega 240 euro + frakt .. släpper det för motsvarande summa jag lagt på kåpglas och miniskylthållare denna vår = 1800:- .. med rabatt - 1500:- vsa, annars smackar jag upp dekalerna på väggen i vardagsrummet och kåtar upp mig själv vintertid med mandelssons och annat på teve som man tvingas se på :3freak:yoparty

Last edited:
Har nu justerat ventilerna och ska moment dra kamaxel överfallet på främre toppen främre skruvarna?? hur kommer man åt dem? måste man släppa ner hela motorn eller specialverktyg??
Har du ev testat att höra med Hammarströms än? .. Hammarström är KTM-guru! Tyvärr blev han själv skadad förra året, vet inte om han är tillbaka i jobb i år, men om du inte kan lösa något själv eller via sh, checka med Hammarström!

Aldrig mött någon så tillmötesgående och kunnig, liten firma, väggarna är prydda med pokaler och paris-dakar, novemberkåsan, gotland, roadracing m.m. Kung på KTM, eller vilken hoj som helst du lämnar in - du får garanterat tillbaka en rätt fixad hoj + lite till som han ev råkar hitta. Det är passion...

Har du ev testat att höra med Hammarströms än? .. Hammarström är KTM-guru! Tyvärr blev han själv skadad förra året, vet inte om han är tillbaka i jobb i år, men om du inte kan lösa något själv eller via sh, checka med Hammarström!

Aldrig mött någon så tillmötesgående och kunnig, liten firma, väggarna är prydda med pokaler och paris-dakar, novemberkåsan, gotland, roadracing m.m. Kung på KTM, eller vilken hoj som helst du lämnar in - du får garanterat tillbaka en rätt fixad hoj + lite till som han ev råkar hitta. Det är passion...

Lyckades kapa till en hylsa så den fick plats emellan till slut!!

AKUT

Fick tips av ”Micke från Nacka” att lägga ut en frågan här. Söker passagerare fotpinnar, hela ”ram” kittet. Någon som sitter på en uppsättning till en KTM RC8 2010.

Skulle behöva redan till midsommar, här gärna av dig!

Nån här som tröttnat på sin ? Är merpriset för en r värt det mot en vanlig ? Vilken ska man undvika om nån ? Funderar på att prova tvin istället för r4:a ett tag vet int varför men har väl slagit skallen i nåt hårt 😂

Står i valet och kvalet att byta ut min Ducati 848 mot en RC8R 2009.
Ni som haft dessa hojar, är det värt det?
Har bara hört så mycket gott om hur fantastiskt chassi och motorn är, att service/försäkring kostar gör mig inget då jag redan äger en Ducati så det blir väl plus/minus noll.
Velat testa en riktig sporthoj sedan långt innan jag hade hår på pungen ens och nu finns det en ekonomiskt försvarbar möjlighet att göra detta...

Sitta kvar i pasta-träsket eller våga sig på en fritzl-räser?

Står i valet och kvalet att byta ut min Ducati 848 mot en RC8R 2009.
Ni som haft dessa hojar, är det värt det?
Har bara hört så mycket gott om hur fantastiskt chassi och motorn är, att service/försäkring kostar gör mig inget då jag redan äger en Ducati så det blir väl plus/minus noll.
Velat testa en riktig sporthoj sedan långt innan jag hade hår på pungen ens och nu finns det en ekonomiskt försvarbar möjlighet att göra detta...

Sitta kvar i pasta-träsket eller våga sig på en fritzl-räser?
Jag hade den första modellen från 2008 och den var långt ifrån färdig. Visst, den gick okej men fjädringen var verkligen stenhård och motorn gick inte att hålla på jämn gas under 3000 rpm. Att cruisa i stan i 30 blås gick inte, man tappade styret hela tiden för den hackade så mycket. 2009 kom R-versionen med lite mjukare fjädring men ingen större skillnad i övrigt.

Annars var den väldigt roligt att köra. Enda sporthjojen som en lite längre kille (189 cm) ryms bra på plus att det mesta går att justera. Fotpinnar, styre, sadelhöjd osv.

2011 kom den nya motorn med dubbla tändstift och en mycket kompetent fjädring. Den motorn är magiskt fin, mjuk i gången och kraftfull, bortåt 180 hästar i bra exemplar.
2013 fick den bättre växellåda och förbättrad slirkoppling annars oförändrad.

Vill du ha annat ljud i den så undviker man Akras pipa som låg under motorn, såg ut lite som original. Det lät så mycket att det var jobbigt och det var inte ens att tänka på att åka till någon bana, man blev svartflaggad redan i depån.
Det fanns ett system med dubbla ljuddämpare som satt på varje sida av hojen, det lät fint och gick att använda på bana.

Försök hitta en 2011 eller nyare, det är en såååå mycket bättre hoj än de tidigare modellerna.

Jag hade den första modellen från 2008 och den var långt ifrån färdig. Visst, den gick okej men fjädringen var verkligen stenhård och motorn gick inte att hålla på jämn gas under 3000 rpm. Att cruisa i stan i 30 blås gick inte, man tappade styret hela tiden för den hackade så mycket. 2009 kom R-versionen med lite mjukare fjädring men ingen större skillnad i övrigt.

Annars var den väldigt roligt att köra. Enda sporthjojen som en lite längre kille (189 cm) ryms bra på plus att det mesta går att justera. Fotpinnar, styre, sadelhöjd osv.

2011 kom den nya motorn med dubbla tändstift och en mycket kompetent fjädring. Den motorn är magiskt fin, mjuk i gången och kraftfull, bortåt 180 hästar i bra exemplar.

Vill du ha annat ljud i den så undviker man Akras pipa som låg under motorn, såg ut lite som original. Det lät så mycket att det var jobbigt och det var inte ens att tänka på att åka till någon bana, man blev svartflaggad redan i depån.
Det fanns ett system med dubbla ljuddämpare som satt på varje sida av hojen, det lät fint och gick att använda på bana.

Försök hitta en 2011 eller nyare, det är en såååå mycket bättre hoj än de tidigare modellerna.

Stort tack för ett utförligt svar!

Har läst en del som sagt att R modellen 2009 också var en bra uppdatering i motorn över den vanliga modellen från året innan, stämmer det inte?

Att den skulle gå illa under 3000 varv och i typ stadstrafik är ingen skillnad mot vad jag kör nu, tanken är att den ska köras och varvas friskt på landsväg och med så mycket bankörning som kontot tillåter.

Är det fortfarande R modellen man ska ha om man tittar på 2011 och framåt, eller är även basmodellen mycket bättre än tidigare utgåvor?

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Stort tack för ett utförligt svar!

Har läst en del som sagt att R modellen 2009 också var en bra uppdatering i motorn över den vanliga modellen från året innan, stämmer det inte?

Att den skulle gå illa under 3000 varv och i typ stadstrafik är ingen skillnad mot vad jag kör nu, tanken är att den ska köras och varvas friskt på landsväg och med så mycket bankörning som kontot tillåter.

Är det fortfarande R modellen man ska ha om man tittar på 2011 och framåt, eller är även basmodellen mycket bättre än tidigare utgåvor?

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
R hade större motor, efter 2011 fanns det bara R och track, ingen utan R

Hittade detta:

2008-2010 RC8- Black Frame, black cast wheels, 1148 motor

2009-2010 RC8 R- Orange Frame, Forged Wheels, 1195 motor with adjustable cam timing, Carbon front fender, Coated lower tubes

2011-2012 RC8R- Orange Frame, orange cast wheels, 1195 motor with adjustable timing, twin sparks, heavier crank

2013-2015-Orange Frame, black cast wheels, 1195 motor with adjustable cam timing, heavier crank, oem cast slipper clutch

Jag hade också en 08:a, och känner igen hackigheten på låga varv. Jag monterade en Power commander och fick den mappad i bänk, och det blev en helt annan motor. Mycket mjukare och mer linjär respons. Riktigt bra faktiskt, för att vara en stor twin. Byte till annan gasrulleprofil hjälpte också. Jag tror att R:en kom med den mjukare långsamgasrullen. Den finns i alla fall som standardartikel i KTM:s sortiment.

Den hårda bakfjädern var verkligen overkill. Jag väger 120 pannor och den var ändå för hård. Jag bytte till R:ens fjäder och det hjälpte mycket. Min RC8:a dog på Gotland ring, men jag saknar den. Nu får jag nog ta en titt på Blocket igen ...

Hade en -11, sjukt nöjd med den tills en cylinder havererade. Fick sviktande förtroende och sålde efter reparation.
Väldigt bekväm om man är lång, jag blev dessutom inte alls lika trött när jag körde bana som med andra hojar, trots samma tempo.
Jag skulle slå till direkt på den -13 som ligger ute nu, trots att min förra RC8R gick sönder, om jag inte just köpt en 1290RR.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage