KTM 1190 RC8-tråden.

Är det någon som har en servicebok på motorn?

Behöver fixa litet....

Mvh,
Ingvar
 
Hohooo jag tror jag börjar bli kär i min maskin!! Riktigt stabil och otroligt lätt kurvtagning. Det tog ett tag men den börjar bli ett med mig nu. Tyckte att den var lite bångstyrig och trög i början, fattar inte varför nu. Jag är snabbare än någonsin :)
Ville bara säga att jag är nöjd, haha.
 
Vad har ni för försäkringar på era hojar?
Känns som att den är svindyr i stöldförsäkring medans trafik/kasko är som vilken sporthoj som helst...
 
Har avställningsbar halvförsäkring trygg hansa 1980:-/mån 180:- avställd 28år bor ute i skogen.
Några tips på bättre alternativ?
 
Har avställningsbar halvförsäkring trygg hansa 1980:-/mån 180:- avställd 28år bor ute i skogen.
Några tips på bättre alternativ?

Jag tror Läns Försäkringar skall vara lite billigare. Men det kan ju variera, men värt ett samtal iaf:-) Det är lite synd att premien är så hög på denna hojen:(
 
Tjenare alla!

Nu har jag med hoppat på RC8 tåget.
Köpte en KTM RC8 Orange 2008 av funbike i Västerås i helgen. Någon här kanske som ägt den innan?

Några små frågor :gnissla
1. Speglarna, Så fort man drar på rejält så vinklar dom sig neråt. Kan man "fästa" dom lite hårdare på något sätt? Står inget i manualen om det.

2. Min koppling tar sjukt långt ut på handtaget. Kan man fixa detta? Står inget i manualen heller.

3. När den är kall och man ska släppa ut kopplingen så går det inte "smooth" utan den hugger tag direkt. Detta försvinner så fort motorn fått lite värme. Något som ni märkt?



Annars sjukt nöjd redan!!!
 
Tjenare alla!

Nu har jag med hoppat på RC8 tåget.
Köpte en KTM RC8 Orange 2008 av funbike i Västerås i helgen. Någon här kanske som ägt den innan?

Några små frågor :gnissla
1. Speglarna, Så fort man drar på rejält så vinklar dom sig neråt. Kan man "fästa" dom lite hårdare på något sätt? Står inget i manualen om det.

2. Min koppling tar sjukt långt ut på handtaget. Kan man fixa detta? Står inget i manualen heller.

3. När den är kall och man ska släppa ut kopplingen så går det inte "smooth" utan den hugger tag direkt. Detta försvinner så fort motorn fått lite värme. Något som ni märkt?



Annars sjukt nöjd redan!!!

1. Nää

2. Var glad för det, annars brukar det vara att den inte kopplar ur helt istället :)

3. Hände mig flera gånger. Plockade ur lamellerna och la dom i diesel över natten, sen gick det smooth några veckor, sen började det om. Provade flera olika oljor, ingen skillnad.
 
1. Nää

2. Var glad för det, annars brukar det vara att den inte kopplar ur helt istället :)

3. Hände mig flera gånger. Plockade ur lamellerna och la dom i diesel över natten, sen gick det smooth några veckor, sen började det om. Provade flera olika oljor, ingen skillnad.

1. hittat på nätet nu massa sätt att lösa det på faktiskt :D

2. Måste väl finnas något sätt? Kan man ju justera på alla hojar? :/

3. Har garanti på hojen. Men det är bara när den är kall. Försvinnet så fort tempen kommer över en 25 grader i motorn. Fler som har detta problemet?
 
1. hittat på nätet nu massa sätt att lösa det på faktiskt :D

2. Måste väl finnas något sätt? Kan man ju justera på alla hojar? :/

3. Har garanti på hojen. Men det är bara när den är kall. Försvinnet så fort tempen kommer över en 25 grader i motorn. Fler som har detta problemet?
Kopplingen är hydraulisk och går inte att justera, däremot kan du köpa ett ställbart kopplingsgrepp. Pröva att byta hydraulolja och lufta ordentligt OBS att det är en särskild olja till kopplingen! Inte bromsvätska!

Byt motorolja kanske hjälper, jag skulle försöka få lamellerna bytta på garantin.
 
Kopplingen är hydraulisk och går inte att justera, däremot kan du köpa ett ställbart kopplingsgrepp. Pröva att byta hydraulolja och lufta ordentligt OBS att det är en särskild olja till kopplingen! Inte bromsvätska!

Byt motorolja kanske hjälper, jag skulle försöka få lamellerna bytta på garantin.


Var och snackade med DINMC mekanikerna idag. De trodde det kanske var lamellerna eller någon packning (vart vetefanken)
Funbike tyckte jag skulle testa byta hydraloljan först så de skickade en bra olja till mig gratis.
Dock servades den i Måndags av dom innan jag fick den så borde inte vara det... får väl se vad som händer :D
 
Är lite sugen på att köpa ett kåpset och ha på bandagar, tips på bra kit? Är ju kul om det är hyfsad passform också. Greven eller bactor som gäller om man ska köpa i Sverige ?
 
Köpråd!

Tja!
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite !

Jag har nämligen hittat en RC8 – 08 som har gått 800 mil som är nyservad och nybes!
Vad är era köpråd kring denna hoj, vad ska man titta på?
Hon begär 55 000 vad säger ni om priset ?

Uppskattar lite feedback  :-)
 
Tja!
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite !

Jag har nämligen hittat en RC8 – 08 som har gått 800 mil som är nyservad och nybes!
Vad är era köpråd kring denna hoj, vad ska man titta på?
Hon begär 55 000 vad säger ni om priset ?

Uppskattar lite feedback  :-)

Det ska f*n till en brud för att köra 800 mil på 8 år... :glömdet
 
Tja!
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite !

Jag har nämligen hittat en RC8 – 08 som har gått 800 mil som är nyservad och nybes!
Vad är era köpråd kring denna hoj, vad ska man titta på?
Hon begär 55 000 vad säger ni om priset ?

Uppskattar lite feedback  :-)

08 var första årsmodellen och den led av überhård fjädring, hojen studsar omkring. Dessutom extremt ryckig gång på låga varv, du kan glömma att cruisa genom stan i 30 blås med en hand på styret, då ramlar man av... :)
Kör man bana med rejäla nedlägg så kan bakhjulet flytta sig flera centimeter i sidled när man går på gas mitt i kurvan...
Den lider även av väldigt trög växellåda, den är så hårdväxlad att du får om inte blåsor så iallafall ganska ont på ovansidan av foten, om du inte har crosstövlar.

Det är väldigt mycket maskinellt ljud också, man tror att den ska skära ihop så då är det ju bra med en Akrapipa som den som sitter på den där hojen. Nackdelen med Akrapipan är att hojen låter satan, du kan glömma att köra den på en bana på t ex en SMC-kurs.

Jag hade hellre köpt en -09 då de fixade en del av problemen med växellådan och lite mjukare fjädring. Allra helst hade jag köpt en -11, betydligt bättre fjädring och nya toppar med dubbla stift samt väldigt mycket mer effekt. 2011:an är en raket jämfört med -08, både motormässigt och väghållningsmässigt...
 
Jag håller med om allt ovan utom det där med den tröga växellådan. Jag gjorde säkert 50+ mil i (jeans och) gympadojor utan blåsor. Däremot så får man inte fega när man ska i med 1an. Och ibland finns det ett extra friläge mellan t.ex 4an och 5an. Och HELVETE va varm maskinen blir om man åker i jeans, eller shorts (vilket Gud förbjude).
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top