KTM 1190 RC8-tråden.

Ah! Känns den hoppig in och ut ur böj kan det vara returen som är lite för snabb. Du kan testa att skruva åt den några klick och testa hur skillnaden blev.
 
Jag skulle nog säga att om den känns gungig å skjuter upp så är returen för snabb,

Släpp istället på compen å testa, och klicka för Guds skull inte ett klick:)
Gör den 5,6,7 klick mjukare så är det lättare att märka om det är rätt justering.

Kan även vara att returen är för långsam om så den inte hinner ta guppen, då kan den kännas hård och smällig.

Ställ tillbaka förspänningen och justera på hydrauliken istället så blir det nog bra:tummenupp
 
Jag skulle nog säga att om den känns gungig å skjuter upp så är returen för snabb,

Släpp istället på compen å testa, och klicka för Guds skull inte ett klick:)
Gör den 5,6,7 klick mjukare så är det lättare att märka om det är rätt justering.

Kan även vara att returen är för långsam om så den inte hinner ta guppen, då kan den kännas hård och smällig.

Ställ tillbaka förspänningen och justera på hydrauliken istället så blir det nog bra:tummenupp

Tack för svaret. Det låter rimligt, och var också i princip det jag kom fram till efter grova justeringar åt alla olika håll under gårdagen. Dock fick jag aldrig till en helt bra setup. Bak känns det fortfarande långt ifrån bra. Svårt att gå på gas tidigt och öka på succesivt - då bara sladdar och släpper den. Ska tilläggas att jag körde på nya Bridgestone V02 igår, och fick förövrigt ingen bra känsla med dom. Får testa Pirelli eller Metzeler nästa gång och se hur den beter sig med dom.

Vad är lagom häng för race på RC8an? Vilken hårdhet på fjädrar kör ni? Jag väger 80 kilo utan utrustning.
 
Nånstans på nätet påstås bakfjädern vara 110 N/mm på 08or, 95 på 10or (eller 09or?) och 85 på 11or, antar att det finns en anledning att dom mjuknat med åren. (Jag väger flugvikt och en kort provtur på en 11a var najs)
 
Pröva att sänka hojen bak på exenterskruven, beroende på körstil så kan man åka ganska låg bak. Då får du bättre fäste och den blir stabilare.
Jag kör 100fjäder fram och 95 bak. 6varv på förspänning och 16mm bak, vad det är i häng vet jag inte.
Väger ca 85 utan kläder.
 
Pröva att sänka hojen bak på exenterskruven, beroende på körstil så kan man åka ganska låg bak. Då får du bättre fäste och den blir stabilare.
Jag kör 100fjäder fram och 95 bak. 6varv på förspänning och 16mm bak, vad det är i häng vet jag inte.
Väger ca 85 utan kläder.

Härligt! Kör du originalfjädring alltså? Hur mäter du antal mm på förspänning bak?
 
Jag kör ju wp. Men inte samma som er:)
Fast det spelar ingen roll då funktionen är samma.

Mät fjäderns längd helt lös (ofta står längden på fjädern också) sätt dit allt och mät fjäderns längd då cykeln står på marken. Den skillnaden i mm du då får mellan komprimerad och lös fjäder är förspänningen.
 
Om man har kvar instrumenthuset (och nyckeln), var sätter man (ni) displayen till laptimern? Det är ju trångt som tusan och man vill ju ändå se t.ex varningslamporna.
 
Om man har kvar instrumenthuset (och nyckeln), var sätter man (ni) displayen till laptimern? Det är ju trångt som tusan och man vill ju ändå se t.ex varningslamporna.

Jag satte min på styrkronan, till vänster om centrummuttern. Ordnade en distansplatta i plast, så att urfräsningen i kronan blev plan.
 
Körde Gelleråsen idag och har ett problem. Vid fullgas så tappar den i princip all kraft och vill inte dra. Den hackar inte eller låter illa utan bara tappar kraft. Ibland kommer den igång igen efter några sekunder, ibland tar det längre tid. Går hur bra som helst på tvåan med måttlig gas. Bränsle? Luft? Förslag?
 
Nä det tror jag inte, men ta ut pumpen, ta isär å rengör den. sen måste du kolla så inte bränsleslangen blir veckad då du sätter tillbaka tanken.
 
Jag har haft fullt upp... Tankskummet togs bort. Samma problem... Kollade bränslefiltret. Rent och fint... Hojen åker in på Funbike imorgon så får de köra diagnostik på den...

När man gasar fullt så känns det som man slår i varvtalsstoppet, men vid 7000 varv, växlar upp och samma. Inga problem i kurvor med mindre trottelöppning.
 
Min hoj är trasig, fy fan vad jag hatar den. Är det så jävla svårt att bygga hojar som fungerar, massa jävla olika nycklar som inte fungerar någonstans och någon helt onödig lampa som blinkar EFI får man på köpet i alla fall. Hur fan kan det spela roll om man använt fel nyckel, stor chans att bilen våga bete sig så.

Någon som nyligen köpt eller sålt en RC8, vad får man för en 08 på typ 750 mil? Är 30,000 fräckt att begära?
 
Min hoj är trasig, fy fan vad jag hatar den. Är det så jävla svårt att bygga hojar som fungerar, massa jävla olika nycklar som inte fungerar någonstans och någon helt onödig lampa som blinkar EFI får man på köpet i alla fall. Hur fan kan det spela roll om man använt fel nyckel, stor chans att bilen våga bete sig så.

Någon som nyligen köpt eller sålt en RC8, vad får man för en 08 på typ 750 mil? Är 30,000 fräckt att begära?

Va fan, ska du sälja den nu?
 
Går det inte med den röda nyckeln? Vill du pröva med en race-ecu (antar att den framförallt inte läser av chippet i nyckeln)?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top