KTM 1190 Adventure

Vilka däck har du på hojen Tom?

Menar du mig? Tomas :) det är Karoo 3. Ska testa dem ordentligt snart men funderar på att köra slanglöst i bak och slang i fram, ska på grussafari på Gotland i maj och vill ha nått som biter mer i fram. Funderar nu på Pirelli Scorpion Rally fram och TKC bak (går ej att ha slang i bak) Vi får se vad det blir...

Typ såna här i fram image.jpg
 
....en herans massa artikelnummer....

OK, då vet jag vilken årsmodell det blir, om det blir.

Vad har ni fått för snittförbrukningar ur era hojjar? Tomas visade en bild från sin Norgetripp för ett tag sedan, där färddatorn sa 0,53 vill jag minnas. Visar färddatorn rätt?

En kanske intresssantare fråga är: Hur långt kör ni innnan ni tankar?

Här är kan man se vad andra användare får ut:
http://www.fuelly.com/motorcycle/ktm/1190 adventure
 
Last edited:
Norgeresan gick ju rätt lugnt men med packning, tankade där var 35-40:e mil vill jag minnas. Normala fall, kanske vid 30-35 mil. Mätaren visar faktiskt hyggligt rätt.
 
Någon som har kört både Adv och AdvR så pass mycket att ni har att jämföra?

Är lite inne på en "vanlig".
Kör mest asfalt och är 173cm kort.

Den "vanliga" Tiger har funkat kanon för mig.
Men vill nu ha ABS + MCS.
 
Någon som har kört både Adv och AdvR så pass mycket att ni har att jämföra?

Är lite inne på en "vanlig".
Kör mest asfalt och är 173cm kort.

Den "vanliga" Tiger har funkat kanon för mig.
Men vill nu ha ABS + MCS.

Jag har kört båda, men bara på asfalt dock. Så det är ju lite svårt att säga vilken man ska ha. Den vanliga har ju el fjädring, så det är ju bekvämt. Samt att sadeln är lite skönare. R sadeln känns lite smalare, men den är ju lite sportigare med. Personligen kommer jag köra mest asfalt och valde därför den vanliga. Samt den silvriga färgen är riktigt läcker tycker jag:-)

R modellen känns lite sportigare dock, så hade jag varit mer intresserad av grus så hade jag nog köpt den. Men jag är ganska ny med mc intresset så har inte riktigt fått smak för det än:P
 
Tack för svar Challe_690R. :tummenupp

Skall titta på båda modellerna på torsdag. :)

Edit: Kan alla 1190'or uppdateras med MCS?
 
Last edited:
F.ö. har jag min inne på garanti just nu. En massa tråkiga fel som inte borde finnas på en ny hoj. Handlaren sköter sig tycker jag, men KTM verkar inte särskilt hjälpsamma. För er som läser på AdvRider så vet ni ungefär vilka problem man kan få - och alla de felen har jag :crash
 
F.ö. har jag min inne på garanti just nu. En massa tråkiga fel som inte borde finnas på en ny hoj. Handlaren sköter sig tycker jag, men KTM verkar inte särskilt hjälpsamma. För er som läser på AdvRider så vet ni ungefär vilka problem man kan få - och alla de felen har jag :crash
Är det fel utöver återkallningarna? Vad har du för fel då? Det enda problem jag haft på 900 mil är en läckandes packning till oljepåfyllningsröret. Sen har jag lämnat in för en del recalls inkl bytt luftfilterburken. Vart lämnar du hojen?
 
Fick hasplåten igår!! Riktigt najs, ska montera så fort jag får tid och lägger upp bild för den som är intresserad
Såg att Arrow slip-on finns på Ebay för ca 4000 kr. Lite småsugen är man allt men högst på listan står handtagsvärme, 1 700 kr på ebay + frakt :)
 
Fick hasplåten igår!! Riktigt najs, ska montera så fort jag får tid och lägger upp bild för den som är intresserad
Såg att Arrow slip-on finns på Ebay för ca 4000 kr. Lite småsugen är man allt men högst på listan står handtagsvärme, 1 700 kr på ebay + frakt :)

Jag är själva sugen på en hasplåt. Vilket fabrikat valde du? L
ägg gärna upp en bild och en kommentar hur du har upplevt installationen och praktiskt användande.:D
 
Last edited:
F.ö. har jag min inne på garanti just nu. En massa tråkiga fel som inte borde finnas på en ny hoj. Handlaren sköter sig tycker jag, men KTM verkar inte särskilt hjälpsamma. För er som läser på AdvRider så vet ni ungefär vilka problem man kan få - och alla de felen har jag :crash

Det är tur att det finns ett forum som detta. :tummenupp Själv kom jag av ren tillfällighet för ett tag sedan över en artikel på nätet om ett par 1190 adventure ägare i Australien som haft problem med damm i insuget (de flesta känner säkert igen historien). Själv har jag märkt att min hoj har varit lite tjurig att starta, får liksom nöta på startmotorn länge innan den hoppar igång. Detta är inget som någon återförsäljare eller Ktm har uppmärksammat , utan detta ska vi konsumenter påpeka.:va Vad händer när garantin har gått ut och man står där i skogen med en havererad motor. Nä fram med korten på bordet Ktm och visa lite välvilja gentemot era användare. Jag är jättenöjd med hojen i övrigt, men jag vill att den ska hålla många år efter garantin löpt ut
 
Det är tur att det finns ett forum som detta. :tummenupp Själv kom jag av ren tillfällighet för ett tag sedan över en artikel på nätet om ett par 1190 adventure ägare i Australien som haft problem med damm i insuget (de flesta känner säkert igen historien). Själv har jag märkt att min hoj har varit lite tjurig att starta, får liksom nöta på startmotorn länge innan den hoppar igång. Detta är inget som någon återförsäljare eller Ktm har uppmärksammat , utan detta ska vi konsumenter påpeka.:va Vad händer när garantin har gått ut och man står där i skogen med en havererad motor. Nä fram med korten på bordet Ktm och visa lite välvilja gentemot era användare. Jag är jättenöjd med hojen i övrigt, men jag vill att den ska hålla många år efter garantin löpt ut
Har du kollat luftburken då? ...bytte min för att det var damm i den (se tidigare inlägg) men det var inte mkt och hade inte givit några problem. Riv bort tanken och kolla, lite mysigt kvällspussel :-)

Kul att vi e så många nu, vi får ta och träffas för lite körning :banana
 
Jaha, då har man varit iväg och testat 1190 Adventure och Adventure R. Första intryck:

Adventure R Kändes lätt bissar. En hög Äventyrshoj med sportthojsmotor. Kul! På den vanliga Adventure fick traction controlen jobba en hel del idag. Bara 5C ute. Den vanliga Adventure ser ut som en äventyrshoj men känns mer som en streetfighter att köra. -R modellen var överraskande lättsvängd i lågfart men 21"- hjulet gör sig påmint så fort farten stiger

Vilken skall man välja då? Båda!! Det går ju inte att välja. Körställningen var skönare på -R Modellen. Streefighterkänslan hos den vanliga var trevlig, men den vanliga kommer att kräva styrhöjjare för mig.

...men det hade ju inte varit en KTM utan elstrul. Ena hojjen gick inte att köra innan meken hade lagat stödswitchen.
 
@Road-Ragge

Hur lång är du?
Hur var bromsarna, vlådan, koppling osv?
Hur stor ät skillnaden på de olika lägena?

Jag var och kollade in, ej provkört, dem hos en handlare.
Blev inte den där direkta wow-känslan för mig. :(
Skall dit igen och prova, blir nog mer wow då. :)
 
Har du kollat luftburken då? ...bytte min för att det var damm i den (se tidigare inlägg) men det var inte mkt och hade inte givit några problem. Riv bort tanken och kolla, lite mysigt kvällspussel :-)

Kul att vi e så många nu, vi får ta och träffas för lite körning :banana
Hojen ska in på onsdag för att fixa lite recalls. De skulle ta en titt på luftburken, får se om de byter till den nya då.
Ang träffen. Jag är på:yoparty
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top