KTM 1190 Adventure

Hur mycket har ni höjt era styren? Funderar på att försöka få på 75mm raisers men då kanske kablarna blir aningen strama. Får testa och se. Mejlade Touratech och frågade om de kunde göra en sadel som var extra hög, isch 65cm jämfört med 53cm original.

Att sänka fotpinnarna är inget alternativ så länge man inte kan höja hojen, skrapade nämligen i fotpinnarna en del senaste gången jag körde.
Kolla in denna sidan för sadel. Många som använde och många nöjda men jag har själv inte testat..

http://www.sargentcycle.co.uk/

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Kan meddela att sidoväskorna lossnar som de ska om man kör in i en betongsugga med dem, däremot går plasten som blinkersen är fäst i lätt av. :huvet:huvet:huvet
 
Kan meddela att sidoväskorna lossnar som de ska om man kör in i en betongsugga med dem, däremot går plasten som blinkersen är fäst i lätt av. :huvet:huvet:huvet

Hoppas allt är OK med dig!
Väskor, blinkers och fästen finns det gott av!

Edit: Stavvar såm en krata.
 
Kroken som håller väskan på plats lossnade visst också och la sig inne i låsmekanismen. Kanske får utnyttja helförsäkringen iaf...

Tur att jag vet med mig att jag är en riktigt drulle ibland så jag valde lägst självrisk, 1500 för en väska som kostar 6000 är ju ett kap men helst hade jag ju rest en sväng för de pengarna eller köpt ett nytt däck. Ska skruva isär låset och kolla om jag kan laga det.
 
Last edited:
O2 sensor borta och plasti dip.
ba3b1fbfb24bd956f6a8219205e55793.jpg
3fdb8c2bc92a174bafba0661c3c0f9da.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kom nyss hem från 1 vecka i Norge. Ca 320 mil först rakt västerut från Oslo sedan upp till Ålesund, Trollstigen etc.

Hojen funkar klockrent :)

0b74e6e0f9879d93a8cdfaa2767a7db4.jpg
60df760796277a44ef2778822ecfb83a.jpg
9d58a268fbda248d96ebfc12584222b8.jpg
3e53aed53fd1d62e88eacdad18adf714.jpg
69232f851a08af8e37b8ecf6d2056832.jpg
853a3e2a7ed3c56fcc2445b5c42cb31b.jpg
051d550a19f9f289e8a07dcd7f2274aa.jpg
923d6648288096b11cc175e487fedd10.jpg
3c2f65c390ab1a635fe2b63e54eab9bc.jpg
55c4584dbc54a77182e7e02771c72895.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kom nyss hem från 1 vecka i Norge. Ca 320 mil först rakt västerut från Oslo sedan upp till Ålesund, Trollstigen etc.

Hojen funkar klockrent :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grymt. :tummenupp

Kom själv hem från en fem dagars Norgetripp i tisdags. Det har blivit en liten vårtradition och jag har kört de senaste fyra åren med min SMR 990, men jag har börjat snegla på en 1190.
 
Kom nyss hem från 1 vecka i Norge. Ca 320 mil först rakt västerut från Oslo sedan upp till Ålesund, Trollstigen etc.

Hojen funkar klockrent :)

0b74e6e0f9879d93a8cdfaa2767a7db4.jpg
60df760796277a44ef2778822ecfb83a.jpg
9d58a268fbda248d96ebfc12584222b8.jpg
3e53aed53fd1d62e88eacdad18adf714.jpg
69232f851a08af8e37b8ecf6d2056832.jpg
853a3e2a7ed3c56fcc2445b5c42cb31b.jpg
051d550a19f9f289e8a07dcd7f2274aa.jpg
923d6648288096b11cc175e487fedd10.jpg
3c2f65c390ab1a635fe2b63e54eab9bc.jpg
55c4584dbc54a77182e7e02771c72895.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sjukt snygg din hoj är! Jag gillar det svarta runt rutan :) Är det en puig race (eller vad den heter)?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag har till denna säsongen köpt en 990 smt. Den funkar utmärkt förutom en sak.. Ljudet och de små små vibrationerna från vinden! Jag och min passagerare blir oroligt trötta, även med öronproppar..

Att tillägga är att jag hellre kör med mycket men ren, men och tyst luft än med motsatsen (tänk nakenhoj).


Hur upplever ni det på 1190?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag har till denna säsongen köpt en 990 smt. Den funkar utmärkt förutom en sak.. Ljudet och de små små vibrationerna från vinden! Jag och min passagerare blir oroligt trötta, även med öronproppar..

Att tillägga är att jag hellre kör med mycket men ren, men och tyst luft än med motsatsen (tänk nakenhoj).


Hur upplever ni det på 1190?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det är oljud och turbulens bakom rutan men med gula proppar ordentligt intryckta i öronen tycker jag inte det blir ett problem. Flera hävdar att backspeglarna skall orsaka den jobbigaste vinden. Funtar att skruva bort och testa en kort sväng. Folk har monterat andra och hävdar att det blir bättre.

Det är för övrigt Puig Sport rutan. Riktigt nöjd med hojen utseendemässigt nu. Önskar dock man kunde få bort värmen under sadeln. Nu var det rätt kallt men man känner ändå värmen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är oljud och turbulens bakom rutan men med gula proppar ordentligt intryckta i öronen tycker jag inte det blir ett problem. Flera hävdar att backspeglarna skall orsaka den jobbigaste vinden. Funtar att skruva bort och testa en kort sväng. Folk har monterat andra och hävdar att det blir bättre.

Det är för övrigt Puig Sport rutan. Riktigt nöjd med hojen utseendemässigt nu. Önskar dock man kunde få bort värmen under sadeln. Nu var det rätt kallt men man känner ändå värmen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är mitt nästa test så fort jag får en lucka i spackelslipandet och taksättandet ;)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Startmotorproblem KTM 1190 Adv

Det har inget med batteriet att göra. Du kan koppla in en strömgenerator och du skulle få samma felmode.
Det handlar om att på dom 2 första årsmodellerna så monterade dom för små startmotorer samt att det fanns enligt KTM "individ variation" på tillverkningen av dom.

Felet som uppstod på dom var att dom drog för mycket ström vid stratögonblicket och således drog ur batteriet ganska snabbt. Startmotorn snurrar för sakta och kamaxelgivaren ger inte rätt signal till insprutningen att den skall öppna och spruta in bränsle = motorcykeln stratar inte och det blinkar ett felmeddelande i displayen...något om MPC failure...

Jag hade samma problem på min KTM 1190 adventure från 2014 och jag fick lämna in den på Bike i Trollhättan för en kallstartstest i mars 2017 och dom konstaterade att den startar 3ggr av 7 försök, men tveksamt. Dom uppdaterade också mjukvaran till insprutningen så den fetar på bränsleblandningen vid startögonblicket.

Bike plockade också ut batteriet och körde det i en så kallad belastnings rigg för att se om batteriets skick var fullgott så att man kunde utesluta ett felande batteri som orsak till att hojen är svårstartad. Allt rätt så långt. Batteriet fungerade som det ska.

Dom skickar in åtgärderna till KTM Scandinavia som funderar och återkommer med informationen att motorcykeln skall in en gång till för felsökning. Denna gången skall stömmern mätas vid startmotorns poler vid startögonblicket. Bara att bita i det sura äpplet och köra in hojen igen och dom konstaterade att startmotorn drog för mycket ström vid startögonblicket och KTM godkände mitt garantiärende för byte av startmotor.
Allt rätt från KTM att vidta åtgärder för att utesluta andra fel. Jag kan tycka att man borde gjort allt detta vid samma tidpunkt.

Det tog tid för Bike att få startmotorn och hitta en verkstadstid men från att vi startade
i Mars med detta så fick jag startmotorn monterad i måndags 12 juni 2017. Den startar som en dröm nu....mycket snabbare snurr på motorn. Det är samma startmotor som sitter på KTM 1290 och 1090 årsmodell 2017 enligt artikelnummret.

Bike Trollhättan har skött sig i detta ärendet tycker jag. All heder till David (KTM guru) och verkstadschefen, Christer (tror jag han heter)

Surt att KTM inte går ut med en återkallelse för byte av startmotorer men det kanske är ett kvalitetsproblem på startmotorerna så det är inte alla årsmodeller -13 och -14 för KTM 1190 som har problemet?

När jag tittar i annonser på Blocket så ser jag ingen som nämner att dom bytt startmotor så det kanske kunden själv får upptäcka när man börjar köra tidigt på säsongen som jag gjorde efter att ha köpt den i juni 2016 och då var det varm och den startade lättare. Ni som vet med er att er KTM 1190 årsmodell 2013 och 2014 är svårstartad kräv en ny startmotor från KTM och att dom skall ta sitt producentansvar.


Det behövs bättre laddat batteri för att starta hojen än för att dra runt motorn.

Jag hade provat på med att ladda batteriet med en MC-laddare (lågström, högst 1A) till ca 14,3 V. Vilket sköts automatiskt med en "Smart laddare".

Och sedan försökt starta igen.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top