KTM 1190 Adventure

Mötte brevbäraren i dörren!


Ivrig som man är blev det raka vägen ut i förrådet för att montera :)


Väldigt enkel installation.
För info så var luftburken kliniskt ren.

Blir kul om du märker nån skillnad i motorgången. Som det nämnts här ovan så går de ju inte riktigt rent under 4k rpm
 
Känner inte igen det där med orent under 4k, min är mjuk som en moppe fram tills den exploderar

Har sedan tidigare tagit bort katalysatorn och akrapovic utan insatser. SAS är borttaget och o2 sensorerna.
 
Hur tar man kort katten? Mellanrör endast? Måste man kapa nåt?

Jag åkte till en firma som jobbar med avgasrör och bad dom kapa röret bakom katten och gräva ut skiten, kostade några hundringar.
En del sågar upp en lucka och gröper ur.

d114030b0448d3441f874d5cfe2a236e.jpg
 
Last edited:
Har inte hunnit testa med nya luftburken, övriga förändringar var alla på en gång så blir också svårt att avgöra.
Som jag skrev ovan är den len och fin innan den blir galen.
Härligt ljud!
 
Blev ca 12 mil idag, provade en liten sväng på grusvägar men extremt försiktigt. 2-4 grader ute i Stockholm. ImageUploadedByTapatalk1458422207.845271.jpg
 
Hej, min kedja ser rätt lös ut. Hänger lite när den står med sidostödet. Vore iof inte så konstigt om den slakar till sig när man börjar köra. Kör ni er kedja som manualen säger 40-45mm? Är det när hojen står på centralsstödet man skall mäta?
 
– Ställ motorcykeln på sidostödet.
– Lägg i växellådans friläge .
– Tryck upp kedjan före den övre kedjestyrningen kedjespänningen.

32eaea6feb427130993e19cd46f7fc51.jpg
 
Läste lite mer, det står M25x1,5 det är väll gängan och inte muttern? Nån som vet vad för storlek det är på muttern för hjulaxeln? Har inte så mkt. verktyg hemma så tänkte låna av styvfarsan. Momentnyckel har jag..
 
Läste lite mer, det står M25x1,5 det är väll gängan och inte muttern? Nån som vet vad för storlek det är på muttern för hjulaxeln? Har inte så mkt. verktyg hemma så tänkte låna av styvfarsan. Momentnyckel har jag..

Bak: 32 mm vill jag minnas
 
Tur att jag mätte först, får det inte ens till 45mm idag ens. Inte riktigt van vid Adventure hojar så jag antar kedjan skall se så slapp ut?
 
Tur att jag mätte först, får det inte ens till 45mm idag ens. Inte riktigt van vid Adventure hojar så jag antar kedjan skall se så slapp ut?

Ja, i och med den långa fjädringsvägen så behövs det lite slack. Inte bra alls om kedjan är för spänd:fakta
 
Hallå, går i funderingarna på att införskaffa en 1190 och har några frågor. Bakgrunden är att det i garaget just nu står en zx10'a (och alla hojar innan det har varit sportmaskiner) men jag känner mer och mer att jag inte nyttjar zx10'an riktigt, tycker absolut att det är kul att gasa och hålla högt tempo (går inte att göra annat på en sportmaskin :D) men den börjar kanske vara lite overkill (man börjar bli gammal:rodnar) plus att jag börjar bli less på att veckla ihop mig + att inte kunna svänga av de asfalterade vägarna eller för den delen bli skitförbannad när man kommer in på andra dåliga vägar. Skulle alltså vilja öppna upp användningsområdet typ grusväg, åka vart jag vill etc. kanske göra någon längre resa. Men jag vill fortfarande kunna stå på på vanlig väg! Av det jag läst verkar 1190 adventure med eller utan R kunna vara en tänkbar kandidat för detta ändamål.

Men.. är osäker på vilken av versionerna som kan passa mig bäst, med eller utan bokstav. R versionen tilltalar mig mest med dess högre sittställning (folk har även nämnt sportigare?) och dess, i mina ögon, snyggare utseende men är orolig för hur den är på vanlig väg med dess stora hjul.

1. Ni som kört båda versionerna och kan jämföra, hur mycket lider man av de större hjulen på R'en om vi pratar hyfsad snabb gat/väg åka på asfalt?

2. Är det möjligt att ha en extra uppsättning mindre hjul (som är mer lämpade för asfalt) utan att elektronik etc ballar ur? Någon som redan gör så?

3. Vet man något ännu om det är någon helt ny modell på gång nu till 2017 så jag är dum om jag införskaffar en ny -16 nu (för isfl kan jag "försöka" stå ut med min zx10'a denna sommar också...)

4. Hur mycket saknar ni era gamla sporthojar (ni som kommer från sportmaskiner) i jämförelse med 1190 adventure?


Jag ska åka o prova. Men det vore ändå kul att höra era synpunkter!

mvh
 
Låter som standard passar dig bäst om du inte tänkt lägga fokus på grus.

Jag saknar bara sporthoj när det handlar om posering vid korvkiosk ;)
 
Körde min lite mera aktivt idag för första gången. Man behöver inte vara rädd att känna sig långsam iaf. Sjukt stabil och ett bra tryck i motorn.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top