KTM är billigt skit som borde förbjudas att säljas?

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Tierp
Hoj
Zx6-r -99
Vet inte ska kolla på måndag.. ny kostar 34.000kr och det är lite :näsblod

Gillar ju KTM.. utseende och ljud och egentligen allt.. förutom service till förbannelse och låg livslängd. Därför jag valde Duke istället för en 525:a... hmm... nu får det nog bli en billig 80-tals jappsare istället... :va

Om inte jag minns helt fel så e det väl service intervall på 250 mil? eller läste jag fel i min manual?
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Om inte jag minns helt fel så e det väl service intervall på 250 mil? eller läste jag fel i min manual?

Tror du läst rätt.
Ska tydligen ha ökat till 500 mil på nyare LC4-motorer också om jag minns rätt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror du läst rätt.
Ska tydligen ha ökat till 500 mil på nyare LC4-motorer också om jag minns rätt.

Det där måste vara en "konsumentpåverkan" likt longlife service på bilar. Ingen kan väl hävda att det blir "minst lika bra" med dubbla distansen. Har de ökat oljevolymen med det dubbla med då? Nepp..

Xibalba>>> Kollat på Enduromx.com? Det händer ju att delar dyker upp där, till LC4.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mysigt... staken har pajat rätt rejält där :näsblod Kan det möjligen vara lagret som skurit (t.ex. pga bristande smörjning)? Motorn ska hålla bättre än så, men man ska vara alert och kolla efter konstigt flis på magneterna och lyssna om det låter konstigt. Samt att större förebyggande service bör göras "ofta" (ju hårdare trimmat, desto tätare intervall).

Annars är konstruktionen ganska hyfsad och om man byter gamla lager mot senaste ersättningsgrejerna, så brukar det lira bra.

Materialfel har de dock drabbats av vid olika tillfällen. Dåliga kopplingslager på bl.a. 01-modellen och min gamla Duke-II gick bakaxeln av på.
 
Last edited:

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Det där måste vara en "konsumentpåverkan" likt longlife service på bilar. Ingen kan väl hävda att det blir "minst lika bra" med dubbla distansen. Har de ökat oljevolymen med det dubbla med då? Nepp..

Vet inte riktigt, men kanske har de bytt vissa slitdelar till mer stryktåliga? Har för mig att jag läst det någonstans.
 

Solid snake

Guest
Oavsett service intervalller så bör man ju hör om ett vevlager är på väg att ge sig eller inte.

Sen lever en motardmotor ett hårt liv och motorras är inget ovanligt,så är det bara,för att hålla 140-150 på motorvägen så ligger du rätt nära varvstopp och det finns ingen enstånka som gillar.


Väljer man dessutom att köpa en av dom mest utsatta årsmodellerna av KTM så är det tyvärr bara att beklaga.
Nyare då? Jag är snart på 2000 mil och har inte kört sen jag såg denna tråden. :gnissla
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nyare då? Jag är snart på 2000 mil och har inte kört sen jag såg denna tråden. :gnissla

Dom är iaf mer tillförlitliga på lagersidan,dock har det ju varit en och annan topp som spruckit på lite nyare.

Cylinderfotspackningar och oljeläckage är väl mer standard nu för tiden.

Men å andra sidan så skulle jag aldrig köpa en begagnad R1 om man läser trådarna i mekforumet tex kolvringar på tidiga årsmodellerr,våldade växellådor och trasiga kopplingar verkar vara standard.

Att köra motard är inte underhållsfritt,dom kräver kärlek och skruvande för att hålla,en del mindre, en del mer.
 

Solid snake

Guest
Dom är iaf mer tillförlitliga på lagersidan,dock har det ju varit en och annan topp som spruckit på lite nyare.

Cylinderfotspackningar och oljeläckage är väl mer standard nu för tiden.

Men å andra sidan så skulle jag aldrig köpa en begagnad R1 om man läser trådarna i mekforumet tex kolvringar på tidiga årsmodellerr,våldade växellådor och trasiga kopplingar verkar vara standard.

Att köra motard är inte underhållsfritt,dom kräver kärlek och skruvande för att hålla,en del mindre, en del mer.
För att inte glömma ventilstyrningar och tätningar på tidiga R1, samt FZR modellerna.

Växellådan är ju känt fel på R1 så vitt jag vet.

Har fått ny packning på min, inte den där papperspackningen alltså, topparna är väl mer 660 som spricker vad jag har förstått, för det är väl så att 660 har större ventiler?

Har haft oljeläckage mellan ventilkåpan redan, fixat på nån timme bara.
 

Dark_Messenger

Guest
Men vänta nu, du hade ju en duke2. Duken ska fan inte servas var 5:e timma. :va Det är ju rejsmongotarderna som ska, det var därför jag valde bort dessa när jag köpte mongotard. Visserligen hann jag inte använda min så länge men under min duke -05:as högst begränsade livslängd gick den gött o problemfritt. Tappade bara avgassystemet EN gång innan jag kraschade den. :D
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Hata LC4, älska LC8

Hade en Duke 2 -01 som jag trimmade för 18000:-
Bla komplett avgassystem (7mm grövre krökar), trottelförgasare. Toppen skickades till tyskland för att större ventiler skulle monteras. Idioterna där hade dock ingen aning om vad de pysslade med. :mad:

Det får inte plats större insugsventiler, men större utblåsventiler monterades, toppen portades och utrymmet mellan ventilerna gröptes ur en smula för att sänka kompet !!? Dessutom fick jag med en högkompskolv, som då motverkar hela iden med att sänka kompet. :huvet

Dessutom är ju LC4-topparna kända för att kunna spricka, vilket min gjorde efter mindre än 100 mil. Lagom förbannad lyckades jag få tag i en annan topp och kunde sälja aset. Den gick bara något bättre än original, antagligen pga feltrimmningen. (Större avgasventiler är meningslöst utan tvångsmatning.)

Läxa: Aldrig mer LC4-motorer. De är svåra att få fart på, och lyckas man så håller inte toppen (eller veven låter det som i denna tråd).

Däremot kör jag fortfarande KTM, hoppas att LC8:ans motor håller bättre, den går iaf som fan :)
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
xibalba, kvalitén i din KTM är oavsett oacceptabelt låg och ja, det ÄR billigt skit som borde förbjudas! Det hade kunnat sluta riktigt illa det där!

Kanske dags att slipa på en stämningsansökan, försök få ut en ny skithoj och sälj den till något tok som vill ha KTM kvalité. Jag förstår dig till 100%!

Lysande att inget allvarligt hände! :tummenupp
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Råkade ut för exakt samma sak men det berode på att någon tidigare ägare/mek satt oljepluggarna fel så det kom ingen olja till vevstaken. Tok skar och bakhjulet låstes.
Efter det har jag bytt mer eller mindre allt i motorn och det har kostat både en hel sommar utan hoj och en summa på nästan en hoj till! Tråkigt lurad....
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top