Krypkörning - uppkörning

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Tänkte om ni kan ge mig lite tips inför krypkörningen, övningskör än så länge endast privat o det vore ju tråkigt om jag lär mig fel teknik så jag måste "omskolas" sen när jag kommer till körksolan.

Jag brukar alltid sätta mig i motvikt när jag kryper runt konerna (tror det kommer från mina unga år på crosshoj), alltså svänger jag vänster så lutar jag hojen åt vänster men själv sitter jag ganska rakt eller kanske lite åt höger. Är det helt fel?

Ge gärna andra tips ni kan komma på!

lilltryne skrev:
Tjo!

Tänkte om ni kan ge mig lite tips inför krypkörningen, övningskör än så länge endast privat o det vore ju tråkigt om jag lär mig fel teknik så jag måste "omskolas" sen när jag kommer till körksolan.

Jag brukar alltid sätta mig i motvikt när jag kryper runt konerna (tror det kommer från mina unga år på crosshoj), alltså svänger jag vänster så lutar jag hojen åt vänster men själv sitter jag ganska rakt eller kanske lite åt höger. Är det helt fel?

Tips från mig!

Ta en lektion och be dem visa dig vad du behöver öva vidare på.

Så gjorde ivf jag.

lilltryne skrev:
Tjo!

Ett annant bra tips e att läsa tråden körkort 2005.
Där står en massa bra tips, och jag tror det är ett par filmer där också.

lilltryne skrev:
Tjo!

Hej! pova med att hålla jämn gas och styra farten med bromsarna,då är det lättare att få bra flyt i körningen (garagevändning).Vid konkörning brukar de vara bäst att ha hyfsad fart,och följ me hojen i svängarna :tummenupp

Edmark skrev:
Hej! pova med att hålla jämn gas och styra farten med bromsarna,då är det lättare att få bra flyt i körningen (garagevändning).Vid konkörning brukar de vara bäst att ha hyfsad fart,och följ me hojen i svängarna :tummenupp

Dom som ska köra upp nu ska/ får inte INTE använda fotbromsen vid krypkörning!! Enbart reglera med gas och koppling

Stoppsladd skrev:
Dom som ska köra upp nu ska/ får inte INTE använda fotbromsen vid krypkörning!! Enbart reglera med gas och koppling

Skitsnack. Jag använde broms och det gick kalas. :fakta

DrZeus skrev:
Skitsnack. Jag använde broms och det gick kalas. :fakta

Okej! Men var med på avrostning med SMC i går och dom två tjejer som ska köra upp fick inte använda fotbroms vid krypkörningen.

När körde du upp?

Tänk på att titta dit du ska och inte titta ner i backen!

Man får även använda fotbromsen vid krypkörning.
Tog själv kortet för ca 2 veckor sen. :banana

Stoppsladd skrev:
Okej! Men var med på avrostning med SMC i går och dom två tjejer som ska köra upp fick inte använda fotbroms vid krypkörningen.

När körde du upp?

I tisdags. Dock kan det vara annorlunda bedömning i Götet än här i Linköping. Reglerna säger inget om bromsen så det beror väl på hur uppkörningsgubbarna resonerar. För att vara säker bör man nog kontakta det lokala vägverkskontoret.

Ja nu blev jag lite förvånad faktiskt :va

Vet ju att jag använde broms när jag körde upp men det var ju 3 år sedan tänkte att det kanske hade blivit nya regler.

Iom att instruktörerna från SMC var extra noga med att kort tagarna inte fick använda bromsen?

Stoppsladd skrev:

Ute på Bulltoftabanan där vi i Malmö bland annat kör upp så lutar banan
inåt åt båda sidorna så man får lov att använda fotbromsen för att kunna
får ner farten när det rullar lite neråt i banan. Men det är enbart då jag
använder fotbromsen. När jag började krypköra så sket jag i allt vad bromsar
hette....tyckte det var bättre och då håller man inte på och tochar bromsen
i onödan. Samt att man nog fick ett bättre samspel mellan gas och koppling
för att snirkla sig runt i banan.

MBGIRL skrev:
Ute på Bulltoftabanan där vi i Malmö bland annat kör upp så lutar banan
inåt åt båda sidorna så man får lov att använda fotbromsen för att kunna
får ner farten när det rullar lite neråt i banan. Men det är enbart då jag
använder fotbromsen. När jag började krypköra så sket jag i allt vad bromsar
hette....tyckte det var bättre och då håller man inte på och tochar bromsen
i onödan. Samt att man nog fick ett bättre samspel mellan gas och koppling
för att snirkla sig runt i banan.

Personligen tycker jag att hojen känns stabilare om man kan reglera med både koppling och broms. Om det sedan verkligen är så eller bara ett fantasifoster har jag ingen aning om. :D

Stoppsladd skrev:

När körde du upp?

När vägverket instruerade instruktörerna sades det, som svar på direkt fråga, att det är OK att använda broms om det behövs. Däremot inte OK att bromsa sig genom hela provet så klart...

Stoppsladd skrev:

om man inte får använda fotbromsen vid krypkörning så lär ju min körskolelärere ut fel saker. kuggar jag på detta nu då så blir det ju
:kulspruta

Stoppsladd skrev:

Min brorsas körlärare instruerade honom på en körlektion förra veckan att han skulle hålla jämt på kopplingen och gasen och sedan justera farten med fotbromsen...

Phr33k skrev:
Min brorsas körlärare instruerade honom på en körlektion förra veckan att han skulle hålla jämt på kopplingen och gasen och sedan justera farten med fotbromsen...

Okej då är det säkert så då. ?

Phr33k skrev:

Låter konstigt för det som förarprövarna vill se är ju att du kan ha ett bra
spel mellan koppling och gas. Inte hålla jämt på det utan jobba mycket med
kopplingen. :va

Phr33k skrev:

Låter antingen som en massuppfittning någonstans längs vägen eller som att körläraren menar att det är en övning som kan leda fram till slutmålet, som det beskrevs strax ovan.

Stoppsladd skrev:

Körde upp i fredags, hade använt bromsen hela tiden innan.
Men uppkörnings läraren sa att han skulle kolla på hur vi jobbar med kopplingen och att man endast skulle använda bromsen för att få ner farten då de behövdes.

Det var tydligen det och balansen då han kollade mest på.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman