Krypkörning - uppkörning

Korpås skrev:
Körde upp i fredags, hade använt bromsen hela tiden innan.
Men uppkörnings läraren sa att han skulle kolla på hur vi jobbar med kopplingen och att man endast skulle använda bromsen för att få ner farten då de behövdes.

Det var tydligen det och balansen då han kollade mest på.

Precis vad jag fått höra av min körlärare. "Pumpa med gasen!" :)

Last edited:
DrZeus skrev:
Personligen tycker jag att hojen känns stabilare om man kan reglera med både koppling och broms. Om det sedan verkligen är så eller bara ett fantasifoster har jag ingen aning om. :D

Håller med er.Men när jag körde upp( för sisådär tusen år sen) så fick jag
använda broms och koppling,men läraren såg helst att man använde bara kopplingen.Men som sagt, det har runne möe vatten under broa sen dess.så mycket har väl ändrats.

Bromsa måste man ju för att räta upp hojen. Alltså vid krypkörning om hojen vill ramla innåt, axa 10 cm, in med kopplingen och tryck till på bakbromsen och hojen står upprätt igen. Sen är det bara att fortsätta krypkörningen.

Det blir ju inte perfekt jämt och man måste ju kunna reda ut situationen utan att sätta ner fötterna.

När ni kommer på hur man räddar ett fall utan att sätta ner fötterna, då kan ni krypköra på riktigt :tummenupp

lilltryne skrev:
Tjo!

Tänkte om ni kan ge mig lite tips inför krypkörningen, övningskör än så länge endast privat o det vore ju tråkigt om jag lär mig fel teknik så jag måste "omskolas" sen när jag kommer till körksolan.

Jag brukar alltid sätta mig i motvikt när jag kryper runt konerna (tror det kommer från mina unga år på crosshoj), alltså svänger jag vänster så lutar jag hojen åt vänster men själv sitter jag ganska rakt eller kanske lite åt höger. Är det helt fel?

Ge gärna andra tips ni kan komma på!

Det är bra. Blicken långt frammåt, smågasa hela tiden och jucka försiktigt på kopplingen

Edmark skrev:
Hej! pova med att hålla jämn gas och styra farten med bromsarna,då är det lättare att få bra flyt i körningen (garagevändning).Vid konkörning brukar de vara bäst att ha hyfsad fart,och följ me hojen i svängarna :tummenupp

Ska han köra upp i göteborg så får han smisk om han gör det på uppkörningen! Det fick jag.. eller kanske inte smisk då med underkänt. ...kanske hade det varit bättre med smisk ändå.. hmm...
Gas och koppling är i.af. det du ska använda, tills lamellerna är helt utslitna och du måste byta olja för den är full av kopplingsrester!! :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman