Kryphål - Ta tungt körkort innan man fyllt 21

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej, jag har sökt lite information ang. konsekvenserna av att köra en "stryp" reggad hoj som ostrypt med A-begränsat körkort.

Då ser jag kommentarer som

Du är 20, mao är det bara att köra upp så får du ditt obegränsade A-kort, sen river du strypningarna och reggar om hojen, sen är det fritt fram. Rycker du strypningarna nu och klotar så kan du förutom att göra illa dig åka dit på olovlig körning (kanske tom grov om du har andra förseelser sen förr) och riskerar att inte få en spänn från försäkringsbolaget eftersom du dels framför ett fordon du inte får köra och dels gäller inte försäkringen eftersom den är tecknad på en strypt hoj. Frågar du mig känns det bara dumt faktiskt...

och folk som bekräftar det.

Du har faktiskt rätt Hoztic, genom ett okänt kryphål kan man så fort man har det begränsade A-kortet i handen avlägga en ny uppkörning på en obegränsad hoj för att få det obegränsade A-kortet direkt Dock kostar detta en slant (1500 spänn för en ny uppkörning? )

Billigast är förstås att vänta tills kortet blir obegränsat automatiskt efter 2 år.

Teorin då är att man kör upp som begränsat vid 20 års ålder och sen kör upp igen på något höger / vänster med obegränsat så fort man klarat det och reggat om hojen.

Hur funkar det? Är det åtgärdat? Det skrevs i slutet på 2010 runt Augusti --- jag har skrivit PM till folk som påstått det men ej erhållit svar.

Last edited:
nja det står väl att du skall ha haft kortert i minnst 2 år eller eller vara 21. är därför folk som tagit kortert när dom är 18 får tungt när dom fyller 20.

att ta det när du är 20 å sen få köra upp på tung direkt har ja väldigt svårt för att tro på då det står på http://www.kurser.se/MC_koerkort__c584.html

A (obegränsad effekt)

Denna behörighet får du ta när du fyllt 21 år. Den gäller för motorcykel med högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

För att köra tung motorcykel med obegränsad effekt ska du ha haft A-körkort med behörighet för begränsad effekt i två år eller har fyllt 21 och godkänts i prov för sådan motorcykel.

Var är kryphålet? :confused:

Du måste vara 21 för att köra upp. Dock kan man ju ha tungt kort som 20 åring om man tar mellankortet vid 18.

Finns inget kryphål. Är du 20 när du tar mellankortet så får du tungkortet när du är 22. Innan dess kan du köra upp efter du fyllt 21 för tungkortet.

Nej, vad ni säger är jag mån om. Jag reagerade lika starkt på hans påstående om det "kryphålet" men jag undrade om fler människor kände till det "okända - kryphålet"..

Själv tog man mellankort vid 22 års ålder, det borde jag vara ensam om här.. haha. Omedvetet försökte jag nog bygga upp svärmorsdrömmen där, "jag behöver inte köra tungt, strypt räcker ju"...

"Fan, det är ju säkert så mkt lättare att köra upp med en strypt 600cc än en tung 1000cc". Köper en 600cc, stryper den och kör upp. För man får ju inte köra upp för tungt och sedan köra runt på en strypt, TRODDE JAG... haha, garva på rätt bra när allt var fixat och man fick höra att det är självklart att man kan köra upp för tungt kort men sedan försäkra och glida runt på en strypt. Konstigt nog reagerade man inte när både trafikskolan och uppkörningsläraren sa "är inte du lite för gammal för denna"... :D

Besiktning straxt sen ryker stryphelvetet, tröttnat på att bilar har möjligheten att köra om mig även om dem aldrig vågar :P

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti