Krossar motorcyklar...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Skulle vilja påstå att ett brottsoffer som bli tilldömt ett skadestånd får det direkt från förövaren. Inte från brottsofferfonden. Brottsoffermyndigheten däremot kan hjälpa till med info.
Det är den dömde som skall betala skadestånd till offret och oftast får offret själv kräva ersättning från den dömde genom kronofogden för indrivning eftersom det sällan finns pengar.

Fritt från brottsoffermyndigheten:
"Om du har dömts för ett brott kan du bli dömd till att betala ett skadestånd. Här kan du läsa mer om hur du gör för att betala skadeståndet och vad som händer om du inte kan betala.

Har du blivit dömd att betala ett skadestånd i ett brottmål, är du skyldig att göra det omgående. Du får ingen ”räkning” eller inbetalningskort, utan måste själv ta reda på hur och till vem du ska betala.
Brottsoffer erbjuds hjälp av Kronofogden med att driva in skadestånd. Om brottsoffret vill ha hjälp skickar Kronofogden en faktura till dig. Om du kan betala din skuld och inte haft skulder hos Kronofogden sedan tidigare kommer det inte att synas några uppgifter om skulden hos Kronofogden."
Lär nog kosta mer att administrera en sån försäljning än vad det ger i pengar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okej, i så fall måste vi ju ändra reglerna så att kronofogden inte beslagtar prylar med ett värde under 100000 kr.
Kronofogden beslagtog inte motorcyklarna.

Polisen tog motorcyklarna, gjorde bedömningen att det inte skulle gå att göra vinst på försäljningen och körde istället över dom med en bulldozer för att få bort dom från gatan, precis som beskrivit.

Det kostade väldigt lite i arbetsinsats och fick bort massor av idioter från vägarna.

Jag har letat men inte hittat orginalklippet från I-93, men dom flesta hojarna där hade inga ägare helt plötsligt när polisen dök upp, det dumpades hojar till höger och vänster.
Sedan kom en bärgningsbil, en gubbe gick och satte stroppar på hjulen, sedan vinchade dom upp klungor av hojar på flaket på bärgaren.
Dom hade även en kranbil som lyfte bort skiten från vägen.

Sedan bärgaren har släpat upp hojarna liggandes och kranbilen har tagit så många den kan i varje tugga så ska dom ju lastas av, det skedde medels tippning eller kran igen.

Det var VÄLDIGT lite värde i det som var kvar.....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kronofogden beslagtog inte motorcyklarna.

Polisen tog motorcyklarna, gjorde bedömningen att det inte skulle gå att göra vinst på försäljningen och körde istället över dom med en bulldozer för att få bort dom från gatan, precis som beskrivit.

Det kostade väldigt lite i arbetsinsats och fick bort massor av idioter från vägarna.

Jag har letat men inte hittat orginalklippet från I-93, men dom flesta hojarna där hade inga ägare helt plötsligt när polisen dök upp, det dumpades hojar till höger och vänster.
Sedan kom en bärgningsbil, en gubbe gick och satte stroppar på hjulen, sedan vinchade dom upp klungor av hojar på flaket på bärgaren.
Dom hade även en kranbil som lyfte bort skiten från vägen.

Sedan bärgaren har släpat upp hojarna liggandes och kranbilen har tagit så många den kan i varje tugga så ska dom ju lastas av, det skedde medels tippning eller kran igen.

Det var VÄLDIGT lite värde i det som var kvar.....
Det som kronofogden bedömer ha noll värde kan såklart skrotas. Om det beslagtas en rolex värd 70k så slänger man inte den. Då säljer man den och ger pengarna till fordringägarna. Jag vill inte betala till brottsoffer med mina skattepengar. Nej, brottsofferfonden är inte helt finansierad av avgifterna från dömda.

Att du tror att det kostar 100k dollar att sälja ett objekt är naturligtvis inte sant. Hade det varit sant så är det i den änden man ska göra förändringar först.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det här är inga Rolex, det här är klockor under $1 på wish.

Det är inga klenoder som skrotas, inga ovanliga racemodeller som sålts i liten upplaga.

Det är till 80% moppar och kinaskit, och dom 20% bästa är mängdmodeller av Kawayamasuki-honda.

Visst skulle jag också vilja ha den bästa av dom för eget bruk, och kanske till och med dom 10 bästa, men det är orimligt att sortera vad som är bra eller inte i högen och gå igenom byråkratin för att kunna sälja dom.
För är det stulet, eller stulna delar på en hoj så går det ju inte att sälja.

Det är inte dina hojar, det är inga rariteter, varför är ni så upprörda över att det skrotas bort en massa skit som ställer till problem på andra sidan jorden?
Fan, om inte annat skapar det sysselsättning och välstånd.
Vi ska ju konsumera oss ur lågkonjunkturen
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Konstigt jag vill minnas att det var en hel del väldigt dyra prylar på Mustangen vi diskuterat.

Jo, det är ju bara fyddysar och gammalt skit här och man kan ju tydligt se att ingen har fungerande bromsar... :näsblod

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Konstigt jag vill minnas att det var en hel del väldigt dyra prylar på Mustangen vi diskuterat.

Jo, det är ju bara fyddysar och gammalt skit här och man kan ju tydligt se att ingen har fungerande bromsar... :näsblod

Det där är kanske top 5% av horderna som drar fram, dom som filmas...

Kolla klippet jag la in, gaypulkor och kina fyrhjulingar, och dussincrossar.

Tror du folk i USA skulle sitta och uppröra sig över att vi skrotar pundar-sierror i Sverige?

Första fordonet i andra filmen är en moppe :ROFLMAO:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är kanske top 5% av horderna som drar fram, dom som filmas...

Kolla klippet jag la in, gaypulkor och kina fyrhjulingar, och dussincrossar.

Tror du folk i USA skulle sitta och uppröra sig över att vi skrotar pundar-sierror i Sverige?

Första fordonet i andra filmen är en moppe :ROFLMAO:

Om du tycker att det huvudsakligen är kineshojar på filmen du länkade till så kanske du borde förkovra dig lite mer i MC-världen innan du fortsätter.

Moppe? Moped är mer eller mindre ett svenskt begrepp som inte finns i så mycket andra delar av världen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du tycker att det huvudsakligen är kineshojar på filmen du länkade till så kanske du borde förkovra dig lite mer i MC-världen innan du fortsätter.

Moppe? Moped är mer eller mindre ett svenskt begrepp som inte finns i så mycket andra delar av världen.
50-80cc motorcyklar då? av gaypulkemodell

Ja nu hittade jag ju inte det längre klippet som cirkulerade när det var aktuellt, men där gick dom runt och stroppade fast fiddysar i klungor som dom senare winchade upp på bärgare.

Om det nu råkade vara japanska dussincrossar spelar ingen roll heller, dom är brottsverktyg använda av kriminellt drägg i brottslig verksamhet.
Dom är förmodligen stulna eller ihopsatta av stulna delar.

Framförallt, dom är inte dina.

Jag skulle gärna se att Polisen i Sverige pressade målvaktsbilar och pundarsierror lite oftare
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jadu, det svänger fort i en del trådar…från streetracebil med miljonvärde till fiddysar för en femhundring på mindre än en midsommarafton…

Tråden har aldrig handlat om någon Mustang med miljonvärde, tråden heter Krossar motorcyklar.

Men jag tycks minnas att Mustangen var skum på många sätt, ägarna skumma på många sätt, den var inte byggd och använd till någonting legalt utan enbart byggd för att köras illegalt.

Gillar man att köra illegalt så ska man inte grina om man blir av med grejorna.
(det lärde jag mig redan när jag körde moppe)
Alternativt kan man bygga bilen för legal dragracing och köra legal dragracing med den.
Då har man rätt att vara grinig om polisen beslagtar och förverkar grejorna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror inte att någon i tråden har ifrågasatt det faktum eller ens motivet till att fordon beslagtagits.
Varför ifrågasätta att dom pressas då?
Det är den snabbaste och rationellaste hanteringen av ärendet.
Ingen förlorar några pengar på det, utom den kriminelle.

Det tillverkas nya crossar, fyrhjulingar, fiddys och mop.. små vespaliknande motorcyklar vareviga dag.

Top Gear fick en massa skit för att dom kvaddade en Morris Marina, deras reaktion var att köpa en till och tappa ett piano på den.

Så länge det inte är några rariteter som förstörs så är det väl ingenting att grina över.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi har ju en tråd här om den nämnda Mustangen.

 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det försäkringsbolagen som styr? Märkligt att förstöra eller sälja annans egendom annars.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har ju en tråd här om den nämnda Mustangen.

Ahh, den gamla tråden, ja där var jag ju emot förverkandet, men ändrade mig sedan jag hade läst FUP/DOM

Dessutom hade jag glömt att dom försökte kidnappa polisens fru där i utpressningssyfte.

Blandar jag ihop det med något annat fall om jag minns att dom planerade/försökte sno tillbaka bilen från beslagsförvaret? (det kan ha varit ett annat fall)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top