Kronofogden

Bajskastartråd ska det inte bli.. Sorry trådskaparen... :krama

Last edited:
Fantastiskt vad lätt det är för en enkel tråd om ett brev på posten att hamna på bajskastarstadiet.

Vissa kastar sten i glashus.

Företaget, DVS T509, lovade de anställda sina löner senast 23/12. Dagen innan jul 2008. 23/12 kom och ingen lön fanns. Ena anställda kollade företagskontot och det visar sig att T509 betalar hotell och hyrbil på semestern i USA med företagskortet och låter de anställda fira jul utan lön. Det tog sedan 3 månader för företaget att betala ut lönen vilket lämnar även personer med normal ekonomi med problem med fogden. Men åker man på semester med de anställdas lön så kanske man inte heller ser det så.

:D:D Visste han om att du också huserar här tro?

Det finns tyvärr en hel del arslen därute som aldrig borde startat företag, känner en del såna människor som begärde vad som helst när de själva var anställda men så fort de drev eget så skulle folk jobba för minimi-löner och va jävligt tacksamma för att dom hade jobb.
Hade man inge lust att jobba så var det bara att sjukskriva sig, när man drev eget skulle det sparkas folk som ville va föräldralediga:va

Som tur är så blir sällan såna företagare särskilt långlivade, men det är naturligtvis deras anställdas fel att firman inte gick runt, det tråkiga är ju när det går så långt att det drabbar de anställda rent ekonomiskt.

:backontop
:D:D Visste han om att du också huserar här tro?

Det finns tyvärr en hel del arslen därute som aldrig borde startat företag, känner en del såna människor som begärde vad som helst när de själva var anställda men så fort de drev eget så skulle folk jobba för minimi-löner och va jävligt tacksamma för att dom hade jobb.
Hade man inge lust att jobba så var det bara att sjukskriva sig, när man drev eget skulle det sparkas folk som ville va föräldralediga:va

Som tur är så blir sällan såna företagare särskilt långlivade, men det är naturligtvis deras anställdas fel att firman inte gick runt, det tråkiga är ju när det går så långt att det drabbar de anställda rent ekonomiskt.
Det vet han säkert och "Chase" kanske skall passa sig för att kasta spjut i radhus, det är nog en hel del här på SH som inte fått det dom blivit lovade, trots signerade kontrakt. Chase huserade dock här under ett annat nick på den tiden. Blir det diskussioner om detta kan man ju alltid scanna de underskrivna kontrakten och lägga ut mailväxlingen.
Man skall dock lyssna på vad han har att säga om Kronofogden, tror han har haft en del med dem att göra.
@TS, jag har samma uppfattning om såna som dig som flera andra, om man inte kan sköta sin privatekonomi och klarar av att betala bl.a restskatt i tid så har man ofta problem med andra saker också. Att hamna i Kronofogdens register skall man nog passa sig för.
Vet större företag som på grund av slarv varit på väg in i dessa och de har kvickt som fan sett till att betala sina skulder för att slippa.

Last edited:
Vissa kastar sten i glashus.

Företaget, DVS T509, lovade de anställda sina löner senast 23/12. Dagen innan jul 2008. 23/12 kom och ingen lön fanns. Ena anställda kollade företagskontot och det visar sig att T509 betalar hotell och hyrbil på semestern i USA med företagskortet och låter de anställda fira jul utan lön. Det tog sedan 3 månader för företaget att betala ut lönen vilket lämnar även personer med normal ekonomi med problem med fogden. Men åker man på semester med de anställdas lön så kanske man inte heller ser det så.

Gällande förseningar så ska man kanske ta upp att den personen var på arbete före dig och gick oftast hem efter dig. Dessutom arbetade alla mellandagar utan lön för att få iväg pallar med utrustning till brodern som en viss chef inte kom ihåg att göra innan han försvann till USA med familjen på de anställdas bekostnad.

Blir det motargument så kan vi alltid länka upp förhandlingsdockumentationen från facket.

Jag fattar ingenting, var det du som hade betalningsanmärkningen? Varför?
Och vilket företag åkte till USA med familjen.

Det luktar skön intrig här på något sätt. :)

Det vet han säkert och "Chase" kanske skall passa sig för att kasta spjut i radhus, det är nog en hel del här på SH som inte fått det dom blivit lovade, trots signerade kontrakt. Chase huserade dock här under ett annat nick på den tiden. Blir det diskussioner om detta kan man ju alltid scanna de underskrivna kontrakten och lägga ut mailväxlingen.
Man skall dock lyssna på vad han har att säga om Kronofogden, tror han har haft en del med dem att göra.
@TS, jag har samma uppfattning om såna som dig som flera andra, om man inte kan sköta sin privatekonomi och klarar av att betala bl.a restskatt i tid så har man ofta problem med andra saker också. Att hamna i Kronofogdens register skall man nog passa sig för.
Vet större företag som på grund av slarv varit på väg in i dessa och de har kvickt som fan sett till att betala sina skulder för att slippa.

Jepps. Ikea har haft stora bekymmer enligt rykten på grund av krav ställda från leverantörer. Allt från Bosses korvkiosk till SAAB hamnar i problem. Särskillt nu under kristider.

Det luktar skön intrig här på något sätt. :)

Blir inga intriger. Två synsätt på ett problem där ingen ger med sig om sin version. Inget att diskutera vidare i denna tråd. Som någon tidigare sa så blev en fråga till bajskastning.. Ovanligt för SH nuförtiden... Jag råkade bara falla i den grytan av dom som inte kunde låta bli, men tagit bort inlägget nu... Sorry till trådskaparen.. :krama

Last edited:
Behöver inte betala hit och blir ingen anmärkning dit. I andra änden sitter en person, juridisk eller privat, som TS använder som gratis bank.

Det luktar skön intrig här på något sätt.
:)

Nästan värt en egen tråd :gnissla

Jag har alltid trott att det räcker med att man betalar direkt när man får papper från kronofogden för att undvika anmärkning, men så är det alltså inte?
Jag har aldrig haft problem med ekonomin men har några nötter efter mig som påstår att jag är skyldig dem för en faktura på 500:-, nu är skulden uppe i snart 5000:- men jag vägrar ju givetvis betala. Jag ber dem skicka till kronofogden varje gång de ringer och erbjuder mig avbetalningsplan, och skulle jag få ett brev från fogden så betalar jag illa kvickt och stämmer sen. Dumt tankesätt eller :confused:

Och givetvis är jag inte skyldig dem några pengar, då skulle de ha skickat till fogden för flera år sedan då detta har pågått i snart över 10 år...

Nästan värt en egen tråd :gnissla

Jag har alltid trott att det räcker med att man betalar direkt när man får papper från kronofogden för att undvika anmärkning, men så är det alltså inte?
Jag har aldrig haft problem med ekonomin men har några nötter efter mig som påstår att jag är skyldig dem för en faktura på 500:-, nu är skulden uppe i snart 5000:- men jag vägrar ju givetvis betala. Jag ber dem skicka till kronofogden varje gång de ringer och erbjuder mig avbetalningsplan, och skulle jag få ett brev från fogden så betalar jag illa kvickt och stämmer sen. Dumt tankesätt eller :confused:

Och givetvis är jag inte skyldig dem några pengar, då skulle de ha skickat till fogden för flera år sedan då detta har pågått i snart över 10 år...

Har du bestridit fakturan så är det lugnt, skulle dom trots allt skicka det kronkalle så tar du bara kontakt med honom och berättar att du bestridit fakturan:tummenupp

Du ska få lite input!

Jag har haft den striden för ett par år sen. Inte gällande restskatt, men med SKV som fordringsägare.

1. Vid KFs första betalningsanmaning gäller egentligen ingenting OM du betalar direkt. MEN!!!!! Om SKV är fordringsägare så skippas det steget och det blir anmärkning direkt.

2. Beroende på skuldens orsak så går det att få rätt, jag fick det efter mååånga samtal och brev. Skulden avskrevs, alla inbetalningar jag gjorde under tiden (ca 70 ksek) återbetalades och pricken var nu inte bara sekretessbelagd, utan struken.

3. Du måste för att klara dig så bra som möjligt ur det här:

a) Betala skulden

b) Bestrida skulden med hänvisning till som jag förstod den uteblivna påminnelsen (SKV är också de enda som går direkt till KF utan att anlita inkassobolag).

c) Begära anmärkningen sekretessbelagd med hänvisning till både din förmåga och vilja
att betala.

d) Är du ung så KAN det underlätta att peka på att du är lite dum i huvet och inte förstår systemet vilket om du ändå framstår som villig att göra rätt för dig kan ses som förmildrande omständlighet. Det kommer inte påverka beslutet, men du kan få bättre hjälp från de personer du behöver ha kontakt med.

e) Risken är dock eftersom det är en restskatteskuld att du är rökt ändå. Inkomstskatt redovisas så många ggr på olika besked att du faktkst kan förväntas ha koll på det själv.

f) Din chans (även om du själv faktiskt gjort fel), är att hävda att du aldrig fått påminnelsen. SKV / KF har så extremt dåliga rutiner och var man har bara ansvar för sin lilla lilla del att ingen riktigt kan svara på vad de själva egentligen gjort. Så är uppkomsten till skulden lite komplex (vilket de ofta är) så kan du vinna på deras förvirring. Även dem friar hellre än fäller!

Är det så att du bara slarvat och inte betalat den.. Så får du ärligt talat ta smällen, betala 800:- + ränta extra och vänta med kreditköp och nya mobabonnemang 3 år. Men man ska inte låna massa åt höger & vänster ändå så det ska inte spela så stor roll!

Försök tex att få ett jobb på bank etc med betalninganmärkningar.

Aldrig provat, skulle vara inom finansväsendet då! Jag har ALDRIG någonsin blivit fått en kreditupplysning gjord på mej NÅGONSIN när jag har sökt ett jobb.

Sen kan ni sitta och hävda att det är bra med ordningssam personal osv osv. det blir inte sant att man får svårt med jobb för det!

:rofl:rofl

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...