Kroma krök + tank

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hej!

Ska lämna in min krök (två-takt 125cc) och tank för kroming. Spelar det någon roll om insidan på tanken och kröken kromas? Eller ska jag be polaren plugga igen dom innan han lägger dom i baden?

Tack på förhand/ Robin

Hmm, vettu fan om jag skulle chroma en beg. krök. Kommer det skit i badet så som sot eller annat från kröken förstörs baden och måste saneras, och det kostar.....

Mares skrev:
2117449 Hmm, vettu fan om jag skulle chroma en beg. krök. Kommer det skit i badet så som sot eller annat från kröken förstörs baden och måste saneras, och det kostar.....

Precis det är inte en chans att du får ett företag att chroma ett beg avgasystem just därför att det skitar ner baden. Vill du ha chromeglans är det bara att köpa nytt FMF eller dyl som är chromat från fabrik.

Har du metalltank på CRMen? Plast kan du glömma att chroma det fastnar aldrig...

Last edited:
Han lägger allting i ett syrabad innan han lägger det i krombadet.
Ja, tanken är av metall.

Kröken är kromad från början, men kromet sitter inte bra. Har börjat släppa o små rostfläckar har uppkommit (efter 10 mils körning). Jag vill kroma om det och lägga på en bättre kroming.

Men åter till frågan, är det någon som VET att det INTE är bra för krök o tank att kromas internt?

/Robin

Man måste väll polera upp ytan innan man kromar. Och det måste man väl fixxa själv? Eller gör firman som kromar det?

Det spear ingen roll om du lägger kröken i syrabad du blir inte av med allt sot och skit för det, allt krom på insidan av kröken kommer att flagna av med tiden men det är knappast farligt såvida du inte har oturen att suga in ett fragment i motorn under en returpuls.
Tanken lär inte bry sig om den är kromad på insidan men det är nog risk för att kromet får för sig att lakas ur av ständig bensinkontakt och jag et inte hur förgasardetaljer gillar krom så jag hade bara kromat den på utsidan.

Slutsats: Lägg ner projektet

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...