Krokig vev???

Kalle

Egon McFlurry
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
TL1000S -98 PCII, Honda CRF250X -08
Är det nån som vet toleransen på vevaxeln till en KTM 250 EXC -94, alltså hur "krokig" får den vara.

//Kalle
 
På en GSXR är det 0.05 mm och så mycket mer ska det nog inte vara på någon motor. På en enstånka helst lite mindre. Om du vet med dig att veven är krokig men inte vriden kan du böja den rätt i en hydralikpress. Ett visst mått av försiktighet rekommenderas. Det är ett tidsödande arbete. Börja försiktigt och gå upp i tryck tills den blir rak. Plocka ur mellan varje tryckning och verifiera med en mätklocka. Öka med ca 100 kg åt gången eller så mycket du känner är lämpligt. Känns det bättre så montera en mätklocka under veven under tryckingen så du vet om du får en reaktion/böjning av vevaxeln. GSXR-veven brukar röra på sig vid 800 - 1000 kg.
 
kolla så att vevaxelhalvorna inte har glidit isär isåfall är det lättast att lämna in för vevstaksbyte...
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top