Krockkudde för mc

Tobbe.A. skrev:
kanske kan vara något. men antagligen så hjälper den nog mest vid sådana situationer som dom visar på bilderna...

men jag blev mest förbannad när jag läste vad Thomas Carlson ifrån NTF svarade på aftonbladets kommentar:

"Carlsson menar att airbag för motorcykel inte löser de stora problemen med motorcyklister som omkommer i trafiken. Vad anser du är det bästa sättet att lösa det problemet? Ska man bygga säkrare vägar i stället?

– Det går inte att bygga om alla vägar eftersom vi har så mycket blandad trafik. Jag anser att det enda som löser problemet är att man inte åker motorcykel, säger han

:kocko

CJ900RR skrev:
kanske kan vara något. men antagligen så hjälper den nog mest vid sådana situationer som dom visar på bilderna...

men jag blev mest förbannad när jag läste vad Thomas Carlson ifrån NTF svarade på aftonbladets kommentar:

"Carlsson menar att airbag för motorcykel inte löser de stora problemen med motorcyklister som omkommer i trafiken. Vad anser du är det bästa sättet att lösa det problemet? Ska man bygga säkrare vägar i stället?

– Det går inte att bygga om alla vägar eftersom vi har så mycket blandad trafik. Jag anser att det enda som löser problemet är att man inte åker motorcykel, säger han

:kocko

"Förra året ökade antalet motorcykelolyckor och främst då med sportmotorcyklar som har har snabb acceleration.
– De tror att de är odödliga och när de krockar i höga hastigheter finns ingen airbag i världen som rädda dem, säger Thomas Carlson."

Denna debatt har rasat här på SH otaliga gånger i olika former, om media nu uppmärksammar detta mer och mer så kommer våra kära politiker få upp ögonen för detta också. Ett förbud för sporthojar kanske inte ligger så långt borta isåfall.

CJ900RR din avatar = :3freak

Patrik skrev:
Ett förbud för sporthojar kanske inte ligger så långt borta isåfall.

CJ900RR din avatar = :3freak

får vi verkligen inte hoppas. då ska jag demostrera :4skrika

jupp min avatar rockar. man blir lite :3freak :tummenupp

detdära med krockudde på mc utarbetades redan i början av 70-talet av engelska vägverket.. dom arbetade fram en kudde stor som en fruckost-tv på stativ i brösthöjd för motorcyklister.

men som så många andra "bra" idéer kom den inte till pruduktion... såfort mc-kunnigt folk kom med sina argument lades projektet ner.

"en stor kudde på hojen ställer bara till problem med att komma BORT från hojen. det är inte ofta man frontar med hoj"

man kan läsa om detta lilla fiasko i ett nummer av mc-nytt från.... hedenhös?
tack pappa för att du sparade tidningarna! :)

Bättre bilder på goldwings nya utvecklad(de) "krockkudde" :yoparty

Bifogat

• My.idea.of.honda.for.jpg
    My.idea.of.honda.for.jpg
    92.9 KB · Visningar: 181
  • airbag_500x333a.jpg
    airbag_500x333a.jpg
    47.5 KB · Visningar: 168
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back