Krocken i rotebro i måndas

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
lorkan skrev:
2259915 Jag tror inte ens på att du är för att jämnställa 11åringar med 25åringar juridiskt sett..

Är man 18 är man myndig. Det handlade först och främst om att barn vid tidig ålder skulle jämställas med vuxna, vilket jag tycker är fel. Och är man 15 och redan har börjat våldföra sig på (jag antar dessutom att du menade sexuellt) så behöver man vård. Och självklart hade jag antagligen viljat plantera en spade i huvudet på dom, men det hör inte riktigt hit.

Vet du vad syftet med fängelse är? Ska vi låsa in alla brottslingar för gott?
Menade övergrepp psykiskt o fysiskt....

11 åring kanske inte,, men sen vet alla 14,15 -17 åringar om att dom bara får en klapp på axeln... Och det är helt fel...

En våldsam 15 årig ska man hålla innom stängda dörrar eller inom kontrollerad miljö.. Det finns sjukt störda personer som borde inte vistas ute bland folk, tro mig,, dom e fler än du tror... Det är inte deras fel att dom e så,, men inte fan ska vi tycka dom e offer och låta samhället ta skiten... eller?

Längre straff överlag.. det är det hele i budskapet,, och bort med silkesvantarna...

Nackskott och annan bestraffning som leder till döden är jag emot,, men ett minne för livet ska asen ha...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
69:an skrev:
2261214 Det tror du? Knappast.
Istället för att få hojen snodd får du en halvmantlad .38 i pannan och hojen snodd, eftersom det s.a.s inte kostar något extra.

Om jag inte minns helt fel är en av följderna av principen "three strikes and you're out", som praktiserats i delar av USA, att kriminella som redan begått två förseelser istället tar ut svängarna rejält eftersom straffet ändå blir maximalt. Skjut föraren istället för att bara sno bilen. Stryp tjejen efter våldtäkten för säkerhets skull.

Att döma ut lika hårda straff för allt från fordonstillgrepp (som, trots vad man tycker om man nyss blivit bestulen, faktiskt är ett betydligt mildare brott än exempelvis våldtäkt eller mord) och uppåt är alltså inte helt självklart en lyckad idé.

Fler förslag?

"The largest one-year drop in state history in the rate and number of crimes; "
" ..."three strikes and you're out" law, which has done more to stop revolving-door justice than any other measure in state or federal law"

http://www.policyreview.org/nov96/backup/lungren.html
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
NisseHt skrev:
2261261 "The largest one-year drop in state history in the rate and number of crimes; "
" ..."three strikes and you're out" law, which has done more to stop revolving-door justice than any other measure in state or federal law"

http://www.policyreview.org/nov96/backup/lungren.html

Vart vill du komma genom att länka till en ren partsinlaga? Nog måste det väl finnas någon hyfsat objektiv studie, något som inte härstammar från en mörkblå tankesmedja? Allvarligt talat, jag vet också att det finns positiva effekter av principen, men den där skriften var ju rena skämtet som redovisning. :) :7peta Heritage Foundation, snälla... :fyllisar
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
69:an skrev:
2261298 Vart vill du komma genom att länka till en ren partsinlaga? Nog måste det väl finnas någon hyfsat objektiv studie, något som inte härstammar från en mörkblå tankesmedja? Allvarligt talat, jag vet också att det finns positiva effekter av principen, men den där skriften var ju rena skämtet som redovisning. :) :7peta Heritage Foundation, snälla... :fyllisar

Antingen minskade brotten eller så minskade dom inte, vad var det som var drabbel? Har du ont av att folk straffas när dom begår brott eller vad är ditt problem?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
pink_panther skrev:
2261154 Vad vill du säga med det? Att straffmåttet inte har någon inverkan på kriminaliteten? Det tror jag inte ...då kunde vi ju avskaffa straff totalt.
De flesta tycker nog, att det är för slappt här i Sverige ... man behöver ju inte söka sig till extrema medel som dödsstraff.

Det enda jag vet är att i dom länder där man idkar öga för öga som straffskala, med handavhuggning för stöld till exempel, så stjäls det precis lika mycket som i länder med mildare straff. Om man skall ta ytterligheter som USA så verkar ju inte dödstraffet vara avskräckande, tvärtom så är det fler grova våldsbrott i dom stater som har dödsstraff jmf med dom som inte har det...

I NewYork har dom provat på en teknik som kallas nolltolerans, (New York modellen) dom har dubblerat antalet poliser och hugger på allt, folk som kastar skräp på gatan får direkt ett bötesföreläggande till exempel. Detta har fått genomslag genom att den grova brottligheten minskat också, från 2000 mord per år (1990) till ca 600 år 2002.
Till exempel sp skall en nedklottrad tunnelbanevagn vara sanerad inom två timmar, klottret minskade då radikalt eftersom gemene man tyckte att det var trevligt med rena vagnar.
Hur många är det inte här på SH som om ni går in i en ren offentlig toalett så lämnar ni den också fräsch? Om den ser ut som f-n med överfulla papperskorgar, piss på golvet och klotter på väggarna så slänger man handdukspappret på golvet, det spelar ju ingen roll?

Om Sverige skulle tillämpa en sådan modell... (jo jag vet att någon stad i Sverige, var det Linköping? har provat men eftersom myndigheterna inte satsade helhjärtat så har det väl gått sådär? Jag har inte järnkoll på detta.)
...så tror jag att det allmäna buset skulle minska radikalt, om 11-åringen som stjäl en cykel åker dit och får ett för honom kännbart straff (inte dödsstraff då alltså...:)) så blir det mindre brottslighet på sikt, det säjer sej ju självt eller hur?

Vi behöver fler poliser och vi behöver fler poliser som ägnar sej åt att utreda och stävja brottsligheten där ute där den sker, inte sitta på en betongröv och lyfta papper mellan högar utan vara ute på stan...var tog förresten kvarterspoliserna vägen? Det är alldeles för många poliser som inte gör nytta i allmänhetens ögon.
Visst, skitbra att ta fortkörare, men om man skulle minska på det och satsa på alkoholförebyggande arbete i trafiken istället så skulle dödsolyckorna minska radikalt till exempel. Om det skulle hårdsatsas på att vara ute i skolorna i oroliga förorter så skulle buset minska på sikt men det tar tid, och tid är INTE poppis i politiska sammanhang. Det lättare att sätta dit fortkörare med dryga böter, det är ju ändå ingen ide att jaga moppetjuvar, fortköraren säjer ju "Kerchiinnnng" i stadskassan, det gör inte moppetjuven, enkel matematik.

Det är inte straffskalorna som är viktiga, det är hur dom tillämpas... :tummenupp


New York modellen kan ni läsa om här till exempel:
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/4478.asp
 

Seerdon

Dårarnas antal är oändligt
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Med viss sjöglimt
Hoj
929 clean edition
Niklasinorr skrev:
2261341

...Det är inte straffskalorna som är viktiga, det är hur dom tillämpas... :tummenupp ...


QUOTE]

Mycket vettigt, men straffskalan är viktig ur den synpunkten att den allmänna känslan för man skall få "betala" för en missgärning måste tillgodoses. Du har rätt i att det inte blir färre brott med hårdare straff, men man upplever i alla fall att de som polisen tar (vare sig det är nolltolerans eller ej) får vad de förtjänar.

Människan är trots allt bara en samling gener som knallar omkring och när man blir utsatt för något kränkande skriker generna kollektivt -HÄMD! Då är det rätt skönt om man känner att straffet motsvarar gärningen.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
NisseHt skrev:
2261317 Antingen minskade brotten eller så minskade dom inte, vad var det som var drabbel? Har du ont av att folk straffas när dom begår brott eller vad är ditt problem?
Skärp dig, läs vad jag skrev istället för att lägga egna ord i min mun.
Naturligtvis har jag inte ont av att brott bestraffas, hur du kommit fram till den gissningen får stå helt för dig själv.

Om du läst tråden hittills så vet du att det finns en falang som förespråkar mycket hårda straff även för jämförelsevis milda brott, och en falang - däribland jag - som påpekar att det måste finnas en proportionalitet. Milt brott - milt straff, grovt brott - strängt straff. En knäckfråga är vad som anses som milda respektive grova brott. En del röster menar att tillgreppsbrott är precis lika allvarligt som våldsbrott, och rättfärdigar straff i princip ända upp till avrättning, och då menar jag att man är ute och cyklar.

Jag påpekade att det finns invändningar på det temat mot "three strikes...", varpå du länkar till en skrift som påstår att alla invändningar är nonsens. Föga förvånande, eftersom skriften framställts av förespråkarna för systemet.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
69:an skrev:
2261606 Skärp dig, läs vad jag skrev istället för att lägga egna ord i min mun.
Naturligtvis har jag inte ont av att brott bestraffas, hur du kommit fram till den gissningen får stå helt för dig själv.

Om du läst tråden hittills så vet du att det finns en falang som förespråkar mycket hårda straff även för jämförelsevis milda brott, och en falang - däribland jag - som påpekar att det måste finnas en proportionalitet. Milt brott - milt straff, grovt brott - strängt straff. En knäckfråga är vad som anses som milda respektive grova brott. En del röster menar att tillgreppsbrott är precis lika allvarligt som våldsbrott, och rättfärdigar straff i princip ända upp till avrättning, och då menar jag att man är ute och cyklar.

Jag påpekade att det finns invändningar på det temat mot "three strikes...", varpå du länkar till en skrift som påstår att alla invändningar är nonsens. Föga förvånande, eftersom skriften framställts av förespråkarna för systemet.

Det finns en falang som tycker att det daltas för mkt med brottslingar i Sverige ja, och jag till hör mkt riktigt den falangen, därmed inte sagt att jag vill ha dödstraff här. Du tillhör förmodligen dom som tycker att vi har tillräckliga straff här? Du är förmodligen också övertygad om att skärpta straff kan inte ge sänkt brottlighet heller? Länken klistrade jag in för att visa att skärpta straff kan ge sänkt brottslighet.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
NisseHt skrev:
2263285 Det finns en falang som tycker att det daltas för mkt med brottslingar i Sverige ja, och jag till hör mkt riktigt den falangen, därmed inte sagt att jag vill ha dödstraff här. Du tillhör förmodligen dom som tycker att vi har tillräckliga straff här? Du är förmodligen också övertygad om att skärpta straff kan inte ge sänkt brottlighet heller? Länken klistrade jag in för att visa att skärpta straff kan ge sänkt brottslighet.
Jag har aldrig ifrågasatt att skärpta straff kan ge sänkt brottslighet. Det jag däremot ifrågasätter starkt, och har gjort genom hela tråden, är uppfattningen att alla brott - från stöld till våldtäkt - är värda ungefär lika mycket straff. Någon formulerade sig t.o.m. ungefär såhär i ett tidigare inlägg: "...grova brott som stöld, våldtäkt...". I mina ögon är våldsbrott generellt betydligt grövre än egendomsbrott, och det skall speglas i straffskalorna. Principen "three strikes..." kan innebära att en jämförelsevis lindrig förseelse ger ett straff som inte står i rimlig proportion till det aktuella brottet.

Att de straff som döms ut i svenska domstolar ofta upplevs som oproportionerligt låga beror inte främst på att straffskalorna i sig själva är påtagligt låga i Sverige. En stor orsak (den största?) är IMHO att domstolarna många gånger fastnat i en praxis där bara en begränsad del av den tillgängliga straffskalan döms ut. Därför tror jag att det är det "verkställande" rättsväsendet snarare än det lagstiftande som behöver påverkas.
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Tycker inte att det är straff längden som ska verka avskräckande.Tror det skulle va mer avskräckande med mer o effektivare poliser så att nån åker fast istället...
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
69:an skrev:
2261214 Det tror du? Knappast.
Istället för att få hojen snodd får du en halvmantlad .38 i pannan och hojen snodd, eftersom det s.a.s inte kostar något extra.

Tror du att dom där fuckona som snodde hojjen så gärna ville ha den att dom hade tagit med en pickadoll om vi hade haft strängare straff för stöld?
Jag tror snarare att det var ett infall. Dom ville prova att åka hoj, det ser så jävla roligt ut. Förståeligt. Dom funderar på hur i hela friden dom ska få möjlighet att prova.. Sen kommer dom på att det brukar stå en ball hoj på den där parkeringen som inte brukar vara låst(har ingen aning om så var fallet i denna historia..). Vi tar den och kör runt lite. Skitroligt!
Inte en tanke på att det är olagligt och att det kan bli påföljder.
Hade dom funderat på påföljder om dom visste att 90% av alla hojstölder reds ut och ger fänglse i två år och dagsböter? Förmodligen.

Skulle jag köra 120km/h på 90-väg om jag visste att det gav mig ett års fängelse och poilsen fick mig? -Knappast. jag skulle skulle sälja hojjen och sätta i en hastighetsspärr på bilen. Varför? ..ja, inte för att jag tycker att det är fel att köra 30+ på 90-väg, utan för att jag verkligen inte vill sitta i finkan.
Och nej, jag skulle inte ha en picka under stolen för att kunna skjuta mig fri.

Jag vet att detta inte riktigt är vad du säger 69:an. Jag vill bara försöka säga att alla fuckon inte är helhjärtade fuckon.
Jag är ett fucko som kör för fort, men jag är inte ett helhjärtat fucko som gör det oavsett vad det kostar. Det är inte så viktigt för mig.

Visst, dom som redan är inkörda i brottets banor kanske inte bryr sig så jävla mycket. Men det börjar med en knappnål.. Om vi bara ser till att det helt oacceptabelt att sjtäla en knappnål kommer vi aldrig till silverskålen.
Sätter vi ner foten nu kommer våra barnbarn (allafall mina, jag är 23.. ;)) inte behöva fundera på om hojen står där bakom garageporten eller ej.

Samma sak med narkotika. Skulle det, i Sverige, brukas mindre narkotika om 50 år om man idag förbjöd alkohol och tobak?
(Inget jag förespråkar, bara en paralell)


Jag har snattat, det var dumt. En gång blev jag tagen, då ringde dom till mamma och pappa. Det var jättejobbigt. Skönt att jag slapp fängelse och amputation kan man tycka.
MEN.. hade straffet varit fängelse och amputation för snatteri hade jag inte tagit den där tablettasken, det är jag säker på.


Sensmoral: Ge dom inte lillfingret, för dom tar hela handen! :huvet
 

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
bbkolado skrev:
2255136 a 2 pojkar på en stulen hoj ägaren såg dom och han va på andra filen så han byte fil och körde rakt på pojkarna. vet inte hur de gick för grabbana men jag åkte för bi och de såg inte bra ut

Synd på fin motorcykel...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
NisseHt skrev:
2261261 "The largest one-year drop in state history in the rate and number of crimes; "
" ..."three strikes and you're out" law, which has done more to stop revolving-door justice than any other measure in state or federal law"

http://www.policyreview.org/nov96/backup/lungren.html

Ja, gud vilken bra lag. Den utövas bland annat i Kalifornien om jag inte minns fel. Minns ingen här fallet för ett par år sen, om mannen som tidigare hade begått två brott, jag tror det var inbrott och skadegörelse, och sedan åkte han fast en tredje gång för cykelstöld. Han sitter nu i fängelse, på livstid. :tomten


Mörda tre barn, få livstidsfängelse. Sno tre cyklar, få livstidsfängelse.
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Många skulle vilja att polisen sköt ihjäl människor som kör motorcykel i 200 plus på allmänna vägar. Gör inte poliser det ibland, i USA? Sådana som inte vill stanna? En hel del skulle gärna ge en del vårdslösa motorcyklister en liten tackling, ifall de hann. Några få gör det. Shit, i Barcelona knuffar bilarna dig på packväskorna, när du smiter i köer.. Ifall grabbarna på hojen hamnar i rullstol, så har vi kanske tio millar att betala för dem, bara gissar, ifall de överlever länge. Antar att pengarna skall tas från våra trafikförsäkringar, eftersom trafikskador ska lyftas från sjukförsäkringen. I alla fall har "Alliansen" lovat det, ifall de vinner valet.. Hmm.. Okej, det var en "bilförare" som orsakade smällen, men mcförarens skydd kommer väl från den egna trafikantkategorin, eller hur? Via trafikförsäkringsföreningen, eftersom tjuven inte hade försäkring. De pengarna betalar vi för sen, nästa år, på våra trafikpremier. Var det rätt år dem? Tycker säkert alla, som ägde just den hojen. Fast inte de som snott en cykel nån gång kanske... Fast det har ju inte jag. Så det så!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top