Blå R1 skrev:2669920Kanske kan hänga på vem som kör in i vem? Alltså klippte 3an, 2an i sidan eller tvärtom..
Om du får veta, så glöm för i helvete inte bort att informera oss..
2an körde in i sidan på bil 3.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Blå R1 skrev:2669920Kanske kan hänga på vem som kör in i vem? Alltså klippte 3an, 2an i sidan eller tvärtom..
Om du får veta, så glöm för i helvete inte bort att informera oss..
Ankan skrev:2670000Kan inte påstå att jag vet svaret. Gäller högerregeln? Blir den isåfall omvänd när båda parter backar?
Den smidigaste lösningen borde vara att den som kör ut ur en parkeringsficka skall lämna företräde, men det är nog närmast att ta sig an problemet ur praktisk synvinkel och inte ur rättsligt teoretisk.
korvgubbe skrev:2670015Problemet i det här fallet var att den vita bilen försökte lämna företräde och väntade tills den lila bilen åkt förbi innan han började backa. Därefter vände han blicken mot inkommande bilar för att ha uppsikt mot de som faktiskt var på väg åt det hållet. Tyvär hade han inte ögon i nacken så att han kunde se att den lila bilen plötsligt börjat backa den med..
Personligen tycker jag att det borde vara den lila bilen som är skyldig då denne:
1) är den som backar in i den vita bilen
2) är den som backar "mot" trafikflödet.
Ankan skrev:2670043Visst är det lättare att ha sympati för föraren i den vita bilen, men båda har ju trots allt brustit i uppsikt.
Det var en sällsynt knepig fråga.Har tyvärr inget bra svar.
korvgubbe skrev:2670059Jag tycker oxå man ska sympatisera med killen i den vita bilen!
Jo, situationen var soms agt utomordentligt knepig.
Man får köra åt båda hållen på parkeringen men i praktiken körde alla bilar åt samma håll som den vita och den lila. Det var därför den okände föraren av den vita bilen brast i uppmärksamhet åt den lilas håll eftersom den lila bilen redan kört vidare och han istället valde att fokusera på inkommande bilar..
Ankan skrev:2670102Om någon du känner är inblandad i smällen borde det väl gå att få "facit" från aktuella försäkringsbolag, som rimligen måste ha gjort eller kommer att göra en vållandebedömning.
korvgubbe skrev:2670209Jag känner den ena parten rätt väl och han orkade inte hålla på å skriva trots en liten buckla i plåten på hans bil. Han prioriterade systembolagets stängningstider högre än att kanske få plåten fixad på skrothögen som gått 43000 mil.
Skalman skrev:2670285Mer på ämnet "olyckor". Vems är felet i den här situationen (inga skyltar eller vägmarkeringar finns):
Ankan skrev:2670390Då får vi lita på Skalman såsom varande expert.
Skalman skrev:2670161Täånk om den lila bilen hade varit ett barn som springer mot sin mamma?
korvgubbe skrev:2670409Du har självklart rätt. Däremot hade den vita bilen så låg fart att han bara kunde kollidera med något som körde in i honom med högre fart och en springande liten flicka hade hunnit väja både en och två gånger förutsatt att hon inte var blind. Han hade alltså tillräckligt med uppmärksamhet för sin hastighet men kunde ju inte räkna med att bli påkörd. Den lila bilen backade in i den vita i höjd med hjulhuset.
Skalman skrev:Har man väjningsplikt så har man. Att "köra sakta" innebär inte att man slipper sitt ansvar, ..
SuperMicke skrev:2668676Bil 2 bör inte köra in i korsningen om den inte är säker på att hinna igenom innan korsande trafik får grönt. Nu uppstod en situation som
Biturbo skrev:2668735Å FUL!
korvgubbe skrev:2670425Jag köper det du säger men frågan är vem som har väjningsplikt då båda backar?!
Jag hade nog velat säga att det är 50/50 men jag är ändå nyfiken på vad ni övriga säger.
Det hela är ju i.o.f.s hypotetiskt då det aldrig blev ett försäkringsärende.
Skalman skrev:2670403Disclaimer: Jag är ingen expert. Försäkringsbolag gör alltid sina egna bedömningar. De sammanfaller inte alltid med vad trafikreglerna säger, eller vad som är logiskt ur trafiksynpunkt. Min uppfattning är att försäkringsbolagen försöker få till delat ansvar så ofta som möjligt, för att minimera sina egna utgifter.
Enligt körskoleböckerna så kör ingen av förarna i fel fil, den orange:a bilisten får köra så som den gör om det inte finns några andra anvisningar med dock så rekomenderas det inte, men eftersom den röda bilen "bytar" fil så har den väjningsplikt jämtemot den orange:a föraren.Skalman skrev:2670285Mer på ämnet "olyckor". Vems är felet i den här situationen (inga skyltar eller vägmarkeringar finns):
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |