Kristna bör inte slöja??...

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Vit plastraket
Eftersom vi just nu läser om islam i religionen så ingår självklart att vi fått lära oss det mesta om, slöjor. Så idag när vi satt ett gäng i skolan cafeteria så knattar några töser med slöja förbi, varav en debatt tar fart.

Det vi diskuterade men aldrig fann något svar i, var varför inte kristna kvinnor bör slöja, finns det någon bra förklaring? :va

Beanise skrev:
Eftersom vi just nu läser om islam i religionen så ingår självklart att vi fått lära oss det mesta om, slöjor. Så idag när vi satt ett gäng i skolan cafeteria så knattar några töser med slöja förbi, varav en debatt tar fart.

Det vi diskuterade men aldrig fann något svar i, var varför inte kristna kvinnor bör slöja, finns det någon bra förklaring? :va

jag kan ha helt fel, men var det inte kristna ortodoxa som var först med slöjan?

Det står i koranen att kvinnorna ska börja slöja. Sen är det ju också en tolkningsfråga. Kommer inte exakt ihåg var det står men något i stil med att kvinnan alltid ska stå bakom ett förhänge när män hon inte är släkt med kommer o hälsar på. Sedan har det blivit tolkat som att hon ska bära slöja.

Vill du ha utförligare var det står så får du fråga...så letar jag.

För övrigt så behandlade Muhammed sina kvinnor väldigt väl...

Anciol skrev:
Det står i koranen att kvinnorna ska börja slöja. Sen är det ju också en tolkningsfråga. Kommer inte exakt ihåg var det står men något i stil med att kvinnan alltid ska stå bakom ett förhänge när män hon inte är släkt med kommer o hälsar på. Sedan har det blivit tolkat som att hon ska bära slöja.

Vill du ha utförligare var det står så får du fråga...så letar jag.

Det låter sunt och förnuftigt det du skriver, men stod det något i bibeln i stil med att man föraktade slöjor då eller? :va

Har ingen större koll på religion, men finner detta intressant :)

Beanise skrev:
Det låter sunt och förnuftigt det du skriver, men stod det något i bibeln i stil med att man föraktade slöjor då eller? :va

Har ingen större koll på religion, men finner detta intressant :)

Tror inte att det står något om det i bibeln. Inte vad jag kommer ihåg iaf (läste religion för ett år sen). Kvinnorna däremot är orena titt som tätt och får därför inte använda samma kläder, sitta på samma kudde etc som männen för då blir de också orena och måste hålla sig undan. Det står om det i bibeln.

Anciol skrev:

Jag diskuterade det här med en kristen fd. muslim. Hans syn på saken var att Muhammed var väldigt kåt och därför ville ha många kvinnor. Jag tyckte den förklaringen lät roligast, men hans kamrat som var muslim menade på att Muhammed ansåg att man skulle ta många kvinnor för att ta hand om dem då många äkta män strök med i de otaliga krig som fördes.

Hur sanningen ser ut vet jag ej, upplys mej gärna.

Anciol skrev:
Kvinnorna däremot är orena titt som tätt och får därför inte använda samma kläder, sitta på samma kudde etc som männen för då blir de också orena och måste hålla sig undan. Det står om det i bibeln.
Jo, men det står i gamla testamentet, som är mer relaterat till judendomen än kristendomen (där ju gamla testamentet är underordnat nya).

Nu serru!

Kollade upp det och det står i sura 24:31

Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag änvad som (anständigtvis) kan vara syndigt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen.

Sedan finns det olika tolkningar på vad som måste skylas. Denna text hänvisas till både män ock kvinnor.

Blip skrev:
Jag diskuterade det här med en kristen fd. muslim. Hans syn på saken var att Muhammed var väldigt kåt och därför ville ha många kvinnor. Jag tyckte den förklaringen lät roligast, men hans kamrat som var muslim menade på att Muhammed ansåg att man skulle ta många kvinnor för att ta hand om dem då många äkta män strök med i de otaliga krig som fördes.

Hur sanningen ser ut vet jag ej, upplys mej gärna.

Kan ju varit skälet till att han behandlade dem väl? Han ville ha många kvinnor och insåg att de skulle stanna om han var snäll. Båda förklaringarna är ju troliga.

Att skaffa sig flera fruar fick vi lära oss berodde på det helt enkelt fanns ett underskott på män, pga av ständigt pågående småkrig. Det var alltså inget negativt för kvinnorna, för allternativet hade varit att vara ogift, vilket inte vara något rologt alternativ för kvinnor på den tiden (är det iof fortfarande inte) i den delen av världen.

mb skrev:
De får alltså inte gå topless :gnissla

Jo det får de. Jag har sett en film där tjejen endast var iförd slöja medans ett gäng grabbar runt omkring henne var helt näck.

Anciol skrev:
Nu serru!

Kollade upp det och det står i sura 24:31

Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag änvad som (anständigtvis) kan vara syndigt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen.

Sedan finns det olika tolkningar på vad som måste skylas. Denna text hänvisas till både män ock kvinnor.
Verkar vara en annan översättning med lite andra formuleringar än den koran som jag har i hyllan. Där står det om att "behärska sin blick" och "akta sin lem" i var och varannan paragraf. Att akta sin lem låter ju vettigt, men om man måste "lägga band på sin sinnlighet" blir det genast restriktivt och tråkigt :hihi

mb skrev:
Verkar vara en annan översättning med lite andra formuleringar än den koran som jag har i hyllan. Där står det om att "behärska sin blick" och "akta sin lem" i var och varannan paragraf. Att akta sin lem låter ju vettigt, men om man måste "lägga band på sin sinnlighet" blir det genast restriktivt och tråkigt :hihi

De sakerna känner jag igen från min koran också, tyvärr :confused: kan jag den inte utantill, fick slå upp stycket...sen är det bara en översättning av koranen eftersom koranen endast kan läsas/skrivas på arabiska...
Just nu tycker jag att nästan allt som har med religion är tråkigt...

Beanise skrev:

för att dom inte vill det :7peta

Anciol skrev:
De sakerna känner jag igen från min koran också
Tja... detta gäller alltså även samma paragraf. I din står det "sänka blicken" på samma ställe som det står "behärska sin blick" i min. Formuleringen "akta sin lem" står istället för "lägga band på sin sinnlighet".

mb skrev:
Tja... detta gäller alltså även samma paragraf. I din står det "sänka blicken" på samma ställe som det står "behärska sin blick" i min. Formuleringen "akta sin lem" står istället för "lägga band på sin sinnlighet".

Alltså kan vi konstatera att alla västerlänningar som försöker tolka koranen kan ha helt fel, bra att veta.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år