Kristna bör inte slöja??...

Markus skrev:
Alltså kan vi konstatera att alla västerlänningar som försöker tolka koranen kan ha helt fel, bra att veta.

Förmodligen på precis samma sätt som alla tolkningsfel som smugit sig in i olika översättningar av Bibeln. Inte för att jag har något exempel men de lär finnas... Man kan väl snarare dra slutsatsen att alla tolkningar av religiösa skrifter på annat än originalspråket löper stor risk att bli felaktiga (fast det blir ju fel även på originalspråket i hel del fall).

Chris Ash skrev:
Det har de flesta konstaterat för länge sen......

Inte alls, det var inte länge sedan bl.a. du försökte konstruera något om Koranens innehåll, att den inte alls uppmanade till våld eller vad du svamlade om.

Coola Ola skrev:
Förmodligen på precis samma sätt som alla tolkningsfel som smugit sig in i olika översättningar av Bibeln. Inte för att jag har något exempel men de lär finnas... Man kan väl snarare dra slutsatsen att alla tolkningar av religiösa skrifter på annat än originalspråket löper stor risk att bli felaktiga (fast det blir ju fel även på originalspråket i hel del fall).

Därför bör man skaffa Koranen i Muhammed Knut Bernströms översättning. Dels är den översatt till modern svenska och innehåller dessutom en väldigt utförlig kommentar (godkänd av muslimska lärde) som förklarar de mer svårtolkade delarna enligt muslimsk tolkningstradition. Dessutom tar han ofta upp alternativa översättningar och som en bonus originaltexten på arabiska!

Den gamla översättningen av Zettersteen har jag bara skummat i, men den är betydligt tyngre och kommentarerna är icke-muslimska och därmed typiskt kristet kritiska och färgade.

Dock.....

Bägge versionerna kräver dock normal läskunnighet och -förståelse samt förmåga till (kritiskt) tänkande och objektivitet, vilket gör dem till överflödiga i några forumbesökares bibliotek då inte ens den ihärdigaste pedagogik och utförlighet kan rucka på deras förutfattade meningar och tjurskallighet.

Chris Ash skrev:
Därför bör man skaffa Koranen i Muhammed Knut Bernströms översättning. Dels är den översatt till modern svenska och innehåller dessutom en väldigt utförlig kommentar (godkänd av muslimska lärde) som förklarar de mer svårtolkade delarna enligt muslimsk tolkningstradition. Dessutom tar han ofta upp alternativa översättningar och som en bonus originaltexten på arabiska!
Bra tips! Har bara kikat på en moderniserad variant av zettersteens översättning själv. Eftersom olika reviderade utgåvor av denna skiljer sig väldigt mycket sinsemellan, så kan jag tänka mig att steget är stort till bernström.

Chris Ash skrev:
Bägge versionerna kräver dock normal läskunnighet och -förståelse samt förmåga till (kritiskt) tänkande och objektivitet, vilket gör dem till överflödiga i några forumbesökares bibliotek då inte ens den ihärdigaste pedagogik och utförlighet kan rucka på deras förutfattade meningar och tjurskallighet.

Ibland öerträffar du dig själv. :tummenupp
:rofl

Chris Ash skrev:

Du bör nog överväga att byta till en annan hashleverantör.

Avskaffa alla religioner förutom "Sveriges Rikes Lag", som är den enda religionen i det här landet som är vettig.(för det mesta)

Varför är folk så sanslöst rädda för att bläddra i "laddade" böcker, som bibeln, koranen eller mein kampf?

mb skrev:
Varför är folk så sanslöst rädda för att bläddra i "laddade" böcker, som bibeln, koranen eller mein kampf?

Vilka syftar du på? Har du sett någon skriva:
"Jag är rädd för att läsa Koranen" :confused:
Man kan vara rädd för hissar, ormar och höjder - men koranen?

Markus skrev:
Vilka syftar du på? Har du sett någon skriva:
"Jag är rädd för att läsa Koranen" :confused:
Man kan vara rädd för hissar, ormar och höjder - men koranen?
Det slår aldrig fel. Alltid när böcker såsom dessa kommer på tal, så flikar någon in kommentarer i stil med att man måste droga som ens kommer på tanken att ta i dom med tång. Det tyder på en rädsla, enligt mig.

mb skrev:
Bra tips! Har bara kikat på en moderniserad variant av zettersteens översättning själv. Eftersom olika reviderade utgåvor av denna skiljer sig väldigt mycket sinsemellan, så kan jag tänka mig att steget är stort till bernström.

Det skiljer en hel del, därmed inte sagt att Zettersteens är dålig, den är väldigt högt aktad och det finns de som föredrar den. Dock väldigt få muslimer vad jag har förstått. Det skiljer ju dessutom ca 80 år mellan dem varför det finner sig naturligt att Bernström är populärare i vår tid.

En som däremot är dålig enligt en övervägande majoritet är Ohlmarks översättning. Har inte läst hela denna heller, men det jag läst var knappt värt pappret det var skrivet på.

mb skrev:
Det slår aldrig fel. Alltid när böcker såsom dessa kommer på tal, så flikar någon in kommentarer i stil med att man måste droga som ens kommer på tanken att ta i dom med tång. Det tyder på en rädsla, enligt mig.

Det beror på vem som läser dem och varför, att Helene Lööw läser Mein Kampf är bra. Att Kristoffer Ragne gör det är inte lika bra. Precis som jag skulle kunna läsa Koranen och förhålla mig kritisk till den, medans du eller Crissy Boy skulle ta på er röd-vita palestinasjalar och odla skägg och spegla er i badrummet poserandes med vattenpistoler och bombbälten av chokladkakor när ni läst ut den. ;)

Markus skrev:
Precis som jag skulle kunna läsa Koranen och förhålla mig kritisk till den, medans du eller Crissy Boy skulle ta på er röd-vita palestinasjalar och odla skägg och spegla er i badrummet poserandes med vattenpistoler och bombbälten av chokladkakor när ni läst ut den. ;)
Jag undrar vem det är som överträffar sig själv i den här tråden :rofl :lol :rofl :lol

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år