Hur länge anser ni att man ska få göra abort? När går det över till "mord"?
Jag är inte läkare så jag kan inte säga på dagen/veckan var gränsen skall gå.
Som jag ser det: Mord är det om man aborterar fullt friska foster från och med det stadie i graviditeten då fostret/barnet är utvecklat nog att klara sig "på egen hand" utanför modern och det inte förligger fara för moderns liv att fortsätta graviditeten. Att man lyckats rädd ett barn i en viss vecka med halva NASAs resurser i anspråk är alltså inte vad jag kallar på egen hand.
Jag menar alltså då fostret har färdigutvecklad lung och hjärtkapacitet för att klara sig utan maskiner och mediciner.
edit1:
Eftersom vissa här ibland verkar tro att man är helt fri att abortera till v18 och att man därefter är näst intill fri att abortera så länge man bara snyftar lite så kan följande vara vettigt att ta del av:
"I Sverige måste Socialstyrelsens tillstånd inhämtas för att aborter efter graviditetsvecka 18 skall få utföras [8][14]. I de fall Socialstyrelsen bedömer att kraven på synnerliga skäl är uppfyllda och beviljar abortansökan så rör det sig om grava missbildningar på fostret (till exempel avsaknad av storhjärna), sjukdom hos kvinnan, som havendskapsförgiftning med komplikationer som HELLP eller i sällsynta fall svåra sociala förhållanden. Socialstyrelsen får aldrig ge tillstånd till sen abort om fostret kan antas vara livsdugligt, vilket enligt gällande praxis bedöms vara före vecka 22."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abort
V18 är alltså gränsen för sen abort. Ja, man har lyckats rädda foster som bara varit någon vecka äldre MEN...
MEN, dessa foster är inte livsdugliga i sig själva. Man har däremot lyckats hålla dem vid liv länge nog för att de skall kunna bli livsduglia med hjälp av allehanda mediciner, maskiner och andra resurser. Det har alltså krävts en jäklans massa arbete för att ens hålla dem vid liv och risken för att dessa för tidigt födda skall få men är överhängande.....
edit2:
Jag tycker f.ö att man borde förbjuda könsbestämning innan v. 22. På så sätt minimeras risken för "könsaborter". Innan v22 har man som förälder knappast något behov av att veta könet. Magen syns ändå knappt och man har god tid på sig att måla barnrummet ändå.