krav på bakdäck vid besiktning

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
funkar det med ett bankört däck, dvs slitet på sidorna med som nytt i mitten?, eller måste mönstret vara lika över hela däcket?

En bekanat besiktade sin hoj och hade ett däck som var för slitet. Under 1mm. Han fick endast en 1:a eller vad det är man får när man måste åtgärda men inte komma tillbaks. Hade det varit slitet på båda hjulen så blir det en tvåa hade dom sagt på sbp.
Någon som kan bekräfta att det är så?
Vore kanon att veta då jag vill sälja min hoj besiktad men inte har någon lust att kosta på ett nytt framdäck.

En bekanat besiktade sin hoj och hade ett däck som var för slitet. Under 1mm. Han fick endast en 1:a eller vad det är man får när man måste åtgärda men inte komma tillbaks. Hade det varit slitet på båda hjulen så blir det en tvåa hade dom sagt på sbp.
Vore kanon att veta då jag vill sälja min hoj besiktad men inte har någon lust att kosta på ett nytt framdäck.

Jag fick 2a i somras på bakdäcket, framdäcket var nytt

hmm..konstigt. Hade du någon annan anmärkning. Tänte att det blir en tvåa då automatiskt om man ändå skall komma tillbaka för nått annat?...

Edit:
Efter en del sökning så visade sig att det är som jag trodde...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120162
Som sagt villkors två gäller fortfarande under förutsättning att du inte får något annat som är allvarligare då blir det 2:a -> efterkontroll.

De borde banne mig sätta anmärkning på alla dessa touringkörda hojar vars däck är alldeles platt i mitten så det blir en kant, det är ju också farligt!

Last edited:

Jag fick en 2a med anmärkning på mitt framdäck vid senaste besiktning.
"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning, inget återbesök krävs"

Bilprovningen måste ha misslyckats rätt rejält med deras system när folk fortfarande pratar om 1:or och 2:or, vad jag känner till har inte detta funnits på ett tag nu :gnissla

Ursäkta om jag semi-snor den här tråden. Men jag är lite fundersam vad som gäller för avgassystÄmen vid besiktning. är det en viss db det inte får överstiga? Kan jag kolla det själv på något sätt? Hur gör jag för att åtgärda(läs få ner min db) detta på SMIDIGASTE och LÄTTASTE sätt...

Misstänker att min hoj låter lite för mycket nämligen...

... Eller är det att man kollar typ utsläpp o grejjer?

//Noob på det här...:(

Ursäkta om jag semi-snor den här tråden. Men jag är lite fundersam vad som gäller för avgassystÄmen vid besiktning. är det en viss db det inte får överstiga? Kan jag kolla det själv på något sätt? Hur gör jag för att åtgärda(läs få ner min db) detta på SMIDIGASTE och LÄTTASTE sätt...

Misstänker att min hoj låter lite för mycket nämligen...

... Eller är det att man kollar typ utsläpp o grejjer?

//Noob på det här...:(

103db vid ett visst varvtal beroende på slaglängd är väl det som gäller just idag.. Men dom har ju på förslag att det ska vara typandets db som gäller
och då blir det väl runt en 85db om jag inte missminner mig..

mönsterdjup < 1,0 mm på ett däck 2x =ej åtebesök
mönsterdjup < 1,0 mm på två däck 2 = återbesök

Om man nu inte redan har fått en anmärkning på dåligt mönster förra gången såhar dåligt mönster igen så blir det återbesök automatiskt pga äldre anmärkning.

Finns inga 1:or kvar, det som gäller nu

0:Notering
2x: ägaransvar
2:återbesök
3:körförbud

Byta däck gör man väl för sin egen skull inte bilprovningen :). Någon som vet någon som säljer Metzler ractech M3 bakdäck billigare än 1750kr.

103db vid ett visst varvtal beroende på slaglängd är väl det som gäller just idag.. Men dom har ju på förslag att det ska vara typandets db som gäller

Ok tack då vet jag. har du några "indiantips" ;) på hur jag kan få ner min db? (vilket kommer behövas om jag får nerslag)

Last edited:
Men å andra sidan är ju många bankörda däck ofta bättre däck som inte ens har mönster på sidorna från start. Typ Avon supersport som jag har på min hoj...

Då är det ju bara dra till med det för besiktningsmannen och ta me sig en väl förbered bild på ett nytt däck utan mönster längst ut på sidorna....:krama

Ok tack då vet jag. har du några "indiantips" ;) på hur jag kan få ner min db? (vilket kommer behövas om jag får nerslag)

Tonvis med stålull i pipan och ett hönsnät på utblåset som stoppar
ullen från att åka ut.. åker den ut så är du underkänd..
Svinto med tvål luktar dock satan!

alt. DB killer om du hittar en till ditt system.. Inte säkert att det funkar det
heller dessvärre...
Best bet är ju orginalsystemet.

Finns nya regler nu vet ej från vilken årsmodell det gäller.
Står på skylt på ramen . Har en kawasaki ZX-6R 2001 94db kommer ej ihåg varvtal. Suzuki GSXr1000-06 98db vid 5500v/min . Sen lägger dom till 5db för ljudämpare ull som har försvunnit och 1db för avläsningsfel. Summa för mig 104db vidd 5500v/min.

Har åkt på ombesiktning på däck fram, då där det är mönster ska det minst vara 1mm . det är tydligen upp till bilprovningen vad dom känner för att sätta 1 eller 2.

Har åkt på ombesiktning på däck fram, då där det är mönster ska det minst vara 1mm . det är tydligen upp till bilprovningen vad dom känner för att sätta 1 eller 2.

Tjänstefel, läs det jag skrev är det som står i kontrollplanen för mc!

Byta däck gör man väl för sin egen skull inte bilprovningen :). Någon som vet någon som säljer Metzler ractech M3 bakdäck billigare än 1750kr.

Du vet ju att jag har ett sprillans nytt, inplastat PP 2CT liggandes (180/55 -17") ..

Värt att tänka på är att den lilla anmärkningen som man inte behöver visa upp att man har åtgärdat har precis samma krav på åtgärd som den du måste visa upp.

Felet skall åtgärdas så snart som möjligt men du slipper visa att du gjort det.

Henrik

Då passar jag på med nästa då...

Görs det avgasmätningar när man besiktigar?

Har tagit bort min hmm, heter det sas-grej (leder en del avgaser åter) på min hoj. Blir det knas utan?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna