Krattan,SoS, Gelleråsen

Så jävla asfett. :D

Krattan = ny idol.
 
Men en 250SP cykel har ju sämre prestanda i motorn än en standard husa...

Men nästa år ska jag testa SoS minst en gång. Jäkligt skoj är det att köra motard fort på en stor bana. Får se om jag har skaffat mig en egen husa då.. en 04:a

#11 skrev:
Har varit sugen sen jag åkte husa SM förra året på Gelleråsen, jagade en 250SP åkare ett helt pass och det lilla han drog ifrån på rakan tog jag ikapp på inbromsningarna och i kurvorna, synd bara att fjädringen var så kass på Husan.
 
Cosmo skrev:
Men en 250SP cykel har ju sämre prestanda i motorn än en standard husa...

Men nästa år ska jag testa SoS minst en gång. Jäkligt skoj är det att köra motard fort på en stor bana. Får se om jag har skaffat mig en egen husa då.. en 04:a

En aning bättre aerodynamik på sp'n, som hjälper till på rakorna. Men ganska jämnt mellan dem är det.
 
Det var ytterligare en motard med på Åsen i helgen, en norsk kille på en WR450 (vet inte om han gjort ngt åt den). Han gjorde 1.21-tider på söndagen (1.23-24 på lördagen, men jag skulle tro att det var hans första gång på den banan...) och det räckte till en 12:e plats och alltså poäng om han var anmäld i serien! Dock åkte de som kom 1:a och 2:a (både på lör och sön) på 12: or på söndagen och det är rätt snabbt det! Många hästar på hjulet måste du ha på en motard för att kunna kriga med de hojarna på rakan...

Man hindras ju också som motardförare av RR-reglementet. Du MÅSTE ha fötterna på fotpinnarna! Är man då van att använda fötterna som man kör en motard i vanliga fall, känns en del kurvor som rena stoppen när man måste hålla fötterna uppe... För Krattan gör det rätt mycket tid, (om man nu tycker att 1s per varv är mycket)!

Nu ska jag sluta svamla. Det är klart vi ska ha fler motarder i Supermono! Man kör väl för att det är kul också, inte bara för att vinna?!?

:banana
 
Så sant så sant. Sedan väger väl en SP ca 20 - 25 kg mer om jag inte minns fel.

oFFkeFF skrev:
En aning bättre aerodynamik på sp'n, som hjälper till på rakorna. Men ganska jämnt mellan dem är det.
 
Yasha skrev:
Man hindras ju också som motardförare av RR-reglementet. Du MÅSTE ha fötterna på fotpinnarna! Är man då van att använda fötterna som man kör en motard i vanliga fall, känns en del kurvor som rena stoppen när man måste hålla fötterna uppe... För Krattan gör det rätt mycket tid, (om man nu tycker att 1s per varv är mycket)!

:banana

Vilken diskriminering!!! :rodnar

Man får väl montera ett par fotpinnar på framhjuls axeln!? :crash
 
Cosmo skrev:
Så sant så sant. Sedan väger väl en SP ca 20 - 25 kg mer om jag inte minns fel.

Jo, de är ju lättare, känns som betydligt bättre mos i en husa än en sp250. Men sedan kommer chassibiten in, och där slår sp250'n husan med hästlängder. Krattan kör husan ruskigt fort, han skulle vara ännu giftigare på en riktig racehoj :tummenupp

edit: Men han är nog lite för "krallig" för sp250..
 
Cosmo skrev:
Men en 250SP cykel har ju sämre prestanda i motorn än en standard husa...

Japp det stämmer :D MEN....

250 har en bra ram som inte flexar och fjädring som är annpassad för banåka, och som sagt en husa är som ett storsegel på rakan. På min Husa var inte fjädring bra :( hur vi än justerade så hade vi stora problem med tjatter i framgaffeln och det gjorde att man fick ändra körstil för att få flyt i kurvorna.
Fredde Watz har provkört och det slutade med att han skimsade om gaffeln för att få den bättre (inte min cykel tyvärr)

Pratade lite med 250 grabben efteråt och han sa att han hade åkt på 16-17 tider så visst är husan potent :rock

Tycker dock att det är dumt att man inte får slänga fram fossingen i kurvorna, varför inte Svemo ???

Ändra reglerna så kanske vi har ett gänga galna motardister I Super Mono nästa år :skrämd

#11

PS. Om någon har en billig Husa SM -01 eller nyare så PMa mig
 
Last edited:
Inte så konstigt heller med tanke på de olika hojtyperna.. Skulle inte vilja köra min 250Sp på en grusbana och tävla med en husa..
Vridet i en husa går nog inte att jämföra med det som finns i en tvåtakts 250...



oFFkeFF skrev:
Jo, de är ju lättare, känns som betydligt bättre mos i en husa än en sp250. Men sedan kommer chassibiten in, och där slår sp250'n husan med hästlängder. Krattan kör husan ruskigt fort, han skulle vara ännu giftigare på en riktig racehoj :tummenupp

edit: Men han är nog lite för "krallig" för sp250..
 
Ganska jämt? Husan lär ju ha ett cw-värde som en skördetröska......... "hjälper lite på rakan".........jaja okej :D

oFFkeFF skrev:
En aning bättre aerodynamik på sp'n, som hjälper till på rakorna. Men ganska jämnt mellan dem är det.
 
Heda 1:21 på pilot sport......... jag skulla alltså inte komma sist :brynad :brynad :brynad :brynad

Men jag skulle bli för nervös, kanske titta på duger iaf :p

Yasha skrev:
Han gjorde 1.21-tider på söndagen (1.23-24 på lördagen, men jag skulle tro att det var hans första gång på den banan...)
 
#11 skrev:
Ändra reglerna så kanske vi har ett gänga galna motardister I Super Mono nästa år :skrämd

#11

PS. Om någon har en billig Husa SM -01 eller nyare så PMa mig [/B]

Just det, ändra reglerna så att vi med tvåtakt får vara med och leka. :whip :rock
 
Eller köp en RIKTIG hoj, Lasse! :D 4-takt råkkar!!! :rock

Vi har inga problem med fjädringen på Husan, den funkar fint och efter en del justeringar bak har den totalt slutat att käka bakdäck! Shuttertendenserna = 0, (om vi håller oss borta från Dunlop-däcken... vi får inte till inställningarna med dem. :confused:)

Krattan körde som sagt höga 1.15, 1.16 på racet och visst, Heda, 1.21 räckte för poäng på Åsen! Du skulle inte komma sist och skulle med all säkerhet förbättra tiderna ännu mer under helgen!

Frågan är hur många motarder de står ut med? :rolleyes: Ljudkraven är dessutom här för att stanna och kommer bli hårdare till nästa år... 100 dB är rätt OK, det går att klara utan att effekten blir alltför strypt, men lägre?!?
 
Yasha skrev:
Eller köp en RIKTIG hoj, Lasse! :D 4-takt råkkar!!! :rock

Vi har inga problem med fjädringen på Husan, den funkar fint och efter en del justeringar bak har den totalt slutat att käka bakdäck! Shuttertendenserna = 0, (om vi håller oss borta från Dunlop-däcken... vi får inte till inställningarna med dem. :confused:)

Tror ochså det var däcken som var den största felkällan. Åkte på dunlop slicks och även på 207GP (tog slut fort) och inget av däcken funkade bra :(
 
Yasha skrev:
Eller köp en RIKTIG hoj, Lasse! :D 4-takt råkkar!!! :rock

Frågan är hur många motarder de står ut med? :rolleyes: Ljudkraven är dessutom här för att stanna och kommer bli hårdare till nästa år... 100 dB är rätt OK, det går att klara utan att effekten blir alltför strypt, men lägre?!?

Ja, Jocke Engströms Kawa 500 2-takt skulle jag inte tacka nej till. :bow
Det verkar vara en RIKTIG hoj med riktigt mycket pulver i. :skrämd
Råkkar=stendöd? :D
 
Ahhhhh.... Satan vad sugen jag blir på att åka nästa år!!! Klarade ju 1.17 med KTM'n på Åsen för ett par veckor sen. :brynad
 
#11 skrev:
Tror ochså det var däcken som var den största felkällan. Åkte på dunlop slicks och även på 207GP (tog slut fort) och inget av däcken funkade bra :(
Har provat båda och inget av alternativen funkar med Husan... Blev lite bättre när vi körde med Pirelli slicks fram med GP207 bak, men då wobblade älsklingen i höga hastigheter. Nu har vi vare sig wobbel eller shutter, så vi håller oss nog till Pirelli (Bridgestone funkade fint också) och köper en 5"-bakfälg! :fakta
 
Ebbe skrev:
Ahhhhh.... Satan vad sugen jag blir på att åka nästa år!!! Klarade ju 1.17 med KTM'n på Åsen för ett par veckor sen. :brynad
Se bara till att göra de tiderna med fötterna på fotpinnarna också! (Eller det kanske du hade när vi var och brummade?!?)
 
Tom Byron skrev:
Heda 1:21 på pilot sport......... jag skulla alltså inte komma sist :brynad :brynad :brynad :brynad

Men jag skulle bli för nervös, kanske titta på duger iaf :p
Du å Ja Heda, Du Å Ja. I SoS nästa år alltså...
Har tänkt tävla i SM med RR-licens och då vore det ju bara dumt att inte lektävla i SoS om man nu inte skulle komma sist :crash

Krattskrälle&tantYasha -> Hur har ni gjort med båt eller liknande?? Köpt Clementz gamla eller egen konstruktion??
 
Back
Top