2359996 De hjälper, men inte > till 100procent

, största problemet med att vurpa i en kurva är att hojen går ut i periferin, d v s i diket

. I diket finns stubbar och sten, det brukar ordna så att kåporna inte är värda namnet längre (oavsett k-puck

).
Skulle du gå omkull så att cykeln går rakt fram på asfalten så skyddar k-pucken så kåporna inte nödvändigtvis spricker, repade blir de ändå eftersom cykeln inte kan balansera på pucken utan ligger an mot underkåpa, motor, sving (eller tank om du har otur)

. Efter ett par smällar kan gängorna i motorfästet ge sig, det är billigt i sammanhanget men kan vara bra att veta om man är allergisk mot att gänga om ett motorblock

. Tappar du cykeln stillastående eller att cykeln välter ute på parkeringen så är dock k-puck i de flesta fall en välsignelse

. Kraschkåpor är nog det enda rätta om du vill rädda dina orgianlkåpor från repor, men korvmojsputsen är inte så lätt att få till på dem
Edit: Sen tror jag att du får mer svar ifall du postar i
huvudforumet.