krash puck...

R1_killen

Ny medlem
Gick med
31 May 2006
Ort
göteborg så klart
Hoj
ja har en cykel...? räcker inte det..?
tja alla gbg:are!!!:yoparty har en fråga som ja undrar över.. hur mycket hjälper krash puckarna vid motor fästena vid en omkullkörning som resulterar i bara ren glid över asfalt? <alltså om man lägger ner den i en kurva o glider blir det skador på kåporna ändå lr blir det några skador alls?...:2cool
 
Last edited:
R1_killen skrev:
2359962 tja alla gbg:are!!!:yoparty har en fråga som ja undrar över.. hur mycket hjälper krash puckarna vid motor fästena vid en omkullkörning som resulterar i bara ren glid över asfalt? <alltså om man lägger ner den i en kurva o glider...:2cool

De hjälper, men inte > till 100procent :yoparty , största problemet med att vurpa i en kurva är att hojen går ut i periferin, d v s i diket :2cool . I diket finns stubbar och sten, det brukar ordna så att kåporna inte är värda namnet längre (oavsett k-puck :tuttar ).
Skulle du gå omkull så att cykeln går rakt fram på asfalten så skyddar k-pucken så kåporna inte nödvändigtvis spricker, repade blir de ändå eftersom cykeln inte kan balansera på pucken utan ligger an mot underkåpa, motor, sving (eller tank om du har otur) :argpådato . Efter ett par smällar kan gängorna i motorfästet ge sig, det är billigt i sammanhanget men kan vara bra att veta om man är allergisk mot att gänga om ett motorblock :hoppa . Tappar du cykeln stillastående eller att cykeln välter ute på parkeringen så är dock k-puck i de flesta fall en välsignelse :jisses . Kraschkåpor är nog det enda rätta om du vill rädda dina orgianlkåpor från repor, men korvmojsputsen är inte så lätt att få till på dem :wiggle

Edit: Sen tror jag att du får mer svar ifall du postar i huvudforumet.
 
Last edited:
flugan skrev:
2359996 De hjälper, men inte > till 100procent :yoparty , största problemet med att vurpa i en kurva är att hojen går ut i periferin, d v s i diket :2cool . I diket finns stubbar och sten, det brukar ordna så att kåporna inte är värda namnet längre (oavsett k-puck :tuttar ).
Skulle du gå omkull så att cykeln går rakt fram på asfalten så skyddar k-pucken så kåporna inte nödvändigtvis spricker, repade blir de ändå eftersom cykeln inte kan balansera på pucken utan ligger an mot underkåpa, motor, sving (eller tank om du har otur) :argpådato . Efter ett par smällar kan gängorna i motorfästet ge sig, det är billigt i sammanhanget men kan vara bra att veta om man är allergisk mot att gänga om ett motorblock :hoppa . Tappar du cykeln stillastående eller att cykeln välter ute på parkeringen så är dock k-puck i de flesta fall en välsignelse :jisses . Kraschkåpor är nog det enda rätta om du vill rädda dina orgianlkåpor från repor, men korvmojsputsen är inte så lätt att få till på dem :wiggle

Edit: Sen tror jag att du får mer svar ifall du postar i huvudforumet.


thanx:tummenupp
 
Robertzon skrev:
2364338 polarn bromsa omkull med sin R6a i en rondell i 20-30 km/h tack vare en bilist
. Krashpucken gjorde så blev det inte en repa på nån kåpa, dock sprack lykt glaset fram:va

gött o höra att den klara sig i övrigt!:rolleyes:
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top