Kraschpuckar i stål?

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
I somras råkade jag kasa av i den berömda halkvänstern på Knutstorp. Hojen lade sig på sidan och kanade på puck, styrände och fotpinne ut i gräset. Tyvärr hade jag inte fasta fotpinnar så statorkåpan fick stryk och måste bytas. Men även pucken på sidan slets ner mycket tycker jag på den korta färden. Frågan är:
Varför görs inte kraschpuckar i något mer motståndskraftigt material? Typ rostfritt stål.
Jag kan utan vidare svarva till ett par på jobbet men jag undrar om jag gör en tabbe att montera sådana när jag inte sett någon sälja dem. Kort sagt. Vad är poängen med plast?
 
Kraschpuckarnas jobb är att skydda hojen. Med metall så löper de högre risk att hugga i underlaget och få hojen att börja tumla, vilket är ett utmärkt sätt att skrota en hoj. Är de gjorda av stål så kan de även om de hugger fast i underlaget bryta sönder ram/motor. Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.
Det är billigare att köpa nya kraschpuckar när de slitits ner än att köpa nya hojdelar, så är inte gjorda för att hålla, utan för att gå sönder istället för hojen.

Vill du ha av metall så finns kraschpuckar av aluminium med. Samt kraschpuckar av kombinerade material (metall och plast).
 
Hmm. Ja men grejen är att mina puckar är skruvade med, jag tror m8skruv i ramen. Det är bara själva huvudet som är i plast. Om den tumlar runt, som min ändå gjorde, är det ju bulten som håller pucken oavsett material på huvudet.
 
Kraschpuckarnas jobb är att skydda hojen. Med metall så löper de högre risk att hugga i underlaget och få hojen att börja tumla, vilket är ett utmärkt sätt att skrota en hoj. Är de gjorda av stål så kan de även om de hugger fast i underlaget bryta sönder ram/motor. Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.
Det är billigare att köpa nya kraschpuckar när de slitits ner än att köpa nya hojdelar, så är inte gjorda för att hålla, utan för att gå sönder istället för hojen.

Vill du ha av metall så finns kraschpuckar av aluminium med. Samt kraschpuckar av kombinerade material (metall och plast).

Nästan så man gråter när man läser detta exemplariska svar :tummenupp :fakta :rock
 
Motorkåpor skyddas av skydd, tex från http://www.rg-racing.com/

alternativt kan man göra egna skydd av glasfiber armerad epoxi eller polyesterplast.
Tror det finns en tråd här på SH som beskriver hur man gör det.
Annars finns det på Youtube gissar jag !
För övrigt skriver Ulvhamne:
Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.
 
Last edited:
Hmm. Ja men grejen är att mina puckar är skruvade med, jag tror m8skruv i ramen. Det är bara själva huvudet som är i plast. Om den tumlar runt, som min ändå gjorde, är det ju bulten som håller pucken oavsett material på huvudet.

Skruvarna är ofta gjorda i mjukare metall de med, iaf på kraschpuckar av kvalité, så de inte bryter sönder ramen vid hårda smällar.
Sedan, billiga puckar nöts ner fort och har dåliga monteringar. Man får mer för pengarna när man köper bättre och mer namnkunniga.

Och puckarna skyddar inte nödvändigtvis mot tumling oavsett vad och hur de är konstruerade, speciellt om hojen hamnar i mjuka underlag som grus eller gräsmatta. De klarar bara av att skydda hojen på hårda underlag som asfalt eller betong.
 
Motorkåpor skyddas av skydd, tex från http://www.rg-racing.com/

alternativt kan man göra egna skydd av glasfiber armerad epoxi eller polyesterplast.
Tror det finns en tråd här på SH som beskriver hur man gör det.
Annars finns det på Youtube gissar jag !
För övrigt skriver Ulvhamne:
Jag skrev en guide på min hemsida: http://www.hoztic.se/frprot.html

Ulvhamne har helt rätt, men det är också stor skillnad på plast och plast, det finns kraschpuckar av något som mer påminner om fogskum och dom som är svåra att skilja från järnrör :gnissla Detsamma gäller också skruvarna som håller dom, vissa tillverkare verkar tro att skruven ska vara så hård och stark som möjligt :huvet Så som vanligt gäller det att ha koll på vad man köper.
 
Vill man prompt ha puckar i metall (alu, svart eller rostfritt) skulle jag tro att vilken metallverkstad som helst kan svarva till nåt, bara dom får mått och en trave bullar till tre-fikat.
 
Ok. I am fatting:tummenupp
Jag trodde innan att man mest var ute efter själva friktionen men plast har givetvis en dämpande effekt i smällen med asfalten. Såg nu att en del dyrare puckar till och med har en fjäder mellan plast och fästbult för ännu mer dämpeffekt. Smutt.
 
Finns en himla massa olika plaster.... Bra glid egenskaper, hårdare eller mjukare... osv...
 
kraschpuckar av stål är mindre bra. Varför då? Jo får man ett bensinläckage vid kraschen så är det inte bra eftersom stål lätt ger gnistor ifrån sig. Aluminium, brons eller mässing skulle jag hellre välja, brons är hårdast.
 
Svalans skriver:
Tyvärr hade jag inte fasta fotpinnar så statorkåpan fick stryk och måste bytas.
Vitsen på många hojar med ICKE fasta fotpinnar är att fotpinnarna viker sig vid krasch och man undviker att fotpinnen och fotpinnshållaren trycks in i svingen. Svingen skadas.
På t.ex. Aprilia RSV1000
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/aprilia/rsv1000/
är detta en vanlig orsak till att hojen går skrotning t.o.m. efter en lätt vurpa.
Jag har en stuntande kompis. Han har monterat "BMX-pegs" på gängad stång som går genom hjulaxlarna. Inte dom här (de vi monterade var av stålrör med en påsvetsad ändplatta av stål) men Biltemas kan ju ge en ide om vad det är frågan om.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Fotpinnar-2-st-2000021373/
http://www.bmx.no/smf/index.php?topic=18294.0
Som vanligt, man drar som vanligt och missar det är ALUMINIUMgängor som inte tål lika mycket som stålgängor !
 
Last edited:
Jag har valt puckar som inte når utanför kåporna i förhoppningen att eventuell gräskana inte hugger utan glider istället. Iofs racehoj.
 
Jag har valt puckar som inte når utanför kåporna i förhoppningen att eventuell gräskana inte hugger utan glider istället. Iofs racehoj.

Då antar jag att du har vikbara fotpinnar också? Hur klarar du motorkåporna då? Om hojen kanar på sidan på däcken och på puckarna gör ju vinkeln ofta att motorn tar i. Det är det jag gärna vill undvika men jag antar att det är en avvägning mellan det och att något tar i så att hojen tumlar runt och slår sönder något annat.
 
Då antar jag att du har vikbara fotpinnar också? Hur klarar du motorkåporna då? Om hojen kanar på sidan på däcken och på puckarna gör ju vinkeln ofta att motorn tar i. Det är det jag gärna vill undvika men jag antar att det är en avvägning mellan det och att något tar i så att hojen tumlar runt och slår sönder något annat.

Motorskyddskåpor. (Det är krav på det på racehojar från SVEMO)
Racehojar brukar ha fasta fotpinnar också iofs.
Nu vet jag inte hur Linool har gjort, men såhär ser det ofta ut ungefär:
triumph_daytona675_carboncoversR[1].jpg
 
Last edited:
Kraschpuckarnas jobb är att skydda hojen. Med metall så löper de högre risk att hugga i underlaget och få hojen att börja tumla, vilket är ett utmärkt sätt att skrota en hoj. Är de gjorda av stål så kan de även om de hugger fast i underlaget bryta sönder ram/motor. Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.

Fantastiskt, jag gillar dig Ulven och beklagar verkligen vad du råkat ut för och har full förståelse att du har tid och skriver i varje tråd, helt okej men det här var riktigt bra :krama Fy fan vad snäll jag har varit hela veckan men imorrn :mad:
 
Gjorde egna i alu, min tanke är/var att dom klarar en lättare lowsider, i relativt låg fart, högre fart blire ändå bara skrot....:D
 
Back
Top