Kraschpuckar i stål?

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
I somras råkade jag kasa av i den berömda halkvänstern på Knutstorp. Hojen lade sig på sidan och kanade på puck, styrände och fotpinne ut i gräset. Tyvärr hade jag inte fasta fotpinnar så statorkåpan fick stryk och måste bytas. Men även pucken på sidan slets ner mycket tycker jag på den korta färden. Frågan är:
Varför görs inte kraschpuckar i något mer motståndskraftigt material? Typ rostfritt stål.
Jag kan utan vidare svarva till ett par på jobbet men jag undrar om jag gör en tabbe att montera sådana när jag inte sett någon sälja dem. Kort sagt. Vad är poängen med plast?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kraschpuckarnas jobb är att skydda hojen. Med metall så löper de högre risk att hugga i underlaget och få hojen att börja tumla, vilket är ett utmärkt sätt att skrota en hoj. Är de gjorda av stål så kan de även om de hugger fast i underlaget bryta sönder ram/motor. Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.
Det är billigare att köpa nya kraschpuckar när de slitits ner än att köpa nya hojdelar, så är inte gjorda för att hålla, utan för att gå sönder istället för hojen.

Vill du ha av metall så finns kraschpuckar av aluminium med. Samt kraschpuckar av kombinerade material (metall och plast).
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Hmm. Ja men grejen är att mina puckar är skruvade med, jag tror m8skruv i ramen. Det är bara själva huvudet som är i plast. Om den tumlar runt, som min ändå gjorde, är det ju bulten som håller pucken oavsett material på huvudet.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Kraschpuckarnas jobb är att skydda hojen. Med metall så löper de högre risk att hugga i underlaget och få hojen att börja tumla, vilket är ett utmärkt sätt att skrota en hoj. Är de gjorda av stål så kan de även om de hugger fast i underlaget bryta sönder ram/motor. Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.
Det är billigare att köpa nya kraschpuckar när de slitits ner än att köpa nya hojdelar, så är inte gjorda för att hålla, utan för att gå sönder istället för hojen.

Vill du ha av metall så finns kraschpuckar av aluminium med. Samt kraschpuckar av kombinerade material (metall och plast).

Nästan så man gråter när man läser detta exemplariska svar :tummenupp :fakta :rock
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorkåpor skyddas av skydd, tex från http://www.rg-racing.com/

alternativt kan man göra egna skydd av glasfiber armerad epoxi eller polyesterplast.
Tror det finns en tråd här på SH som beskriver hur man gör det.
Annars finns det på Youtube gissar jag !
För övrigt skriver Ulvhamne:
Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm. Ja men grejen är att mina puckar är skruvade med, jag tror m8skruv i ramen. Det är bara själva huvudet som är i plast. Om den tumlar runt, som min ändå gjorde, är det ju bulten som håller pucken oavsett material på huvudet.

Skruvarna är ofta gjorda i mjukare metall de med, iaf på kraschpuckar av kvalité, så de inte bryter sönder ramen vid hårda smällar.
Sedan, billiga puckar nöts ner fort och har dåliga monteringar. Man får mer för pengarna när man köper bättre och mer namnkunniga.

Och puckarna skyddar inte nödvändigtvis mot tumling oavsett vad och hur de är konstruerade, speciellt om hojen hamnar i mjuka underlag som grus eller gräsmatta. De klarar bara av att skydda hojen på hårda underlag som asfalt eller betong.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Motorkåpor skyddas av skydd, tex från http://www.rg-racing.com/

alternativt kan man göra egna skydd av glasfiber armerad epoxi eller polyesterplast.
Tror det finns en tråd här på SH som beskriver hur man gör det.
Annars finns det på Youtube gissar jag !
För övrigt skriver Ulvhamne:
Jag skrev en guide på min hemsida: http://www.hoztic.se/frprot.html

Ulvhamne har helt rätt, men det är också stor skillnad på plast och plast, det finns kraschpuckar av något som mer påminner om fogskum och dom som är svåra att skilja från järnrör :gnissla Detsamma gäller också skruvarna som håller dom, vissa tillverkare verkar tro att skruven ska vara så hård och stark som möjligt :huvet Så som vanligt gäller det att ha koll på vad man köper.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vill man prompt ha puckar i metall (alu, svart eller rostfritt) skulle jag tro att vilken metallverkstad som helst kan svarva till nåt, bara dom får mått och en trave bullar till tre-fikat.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Ok. I am fatting:tummenupp
Jag trodde innan att man mest var ute efter själva friktionen men plast har givetvis en dämpande effekt i smällen med asfalten. Såg nu att en del dyrare puckar till och med har en fjäder mellan plast och fästbult för ännu mer dämpeffekt. Smutt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns en himla massa olika plaster.... Bra glid egenskaper, hårdare eller mjukare... osv...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
kraschpuckar av stål är mindre bra. Varför då? Jo får man ett bensinläckage vid kraschen så är det inte bra eftersom stål lätt ger gnistor ifrån sig. Aluminium, brons eller mässing skulle jag hellre välja, brons är hårdast.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svalans skriver:
Tyvärr hade jag inte fasta fotpinnar så statorkåpan fick stryk och måste bytas.
Vitsen på många hojar med ICKE fasta fotpinnar är att fotpinnarna viker sig vid krasch och man undviker att fotpinnen och fotpinnshållaren trycks in i svingen. Svingen skadas.
På t.ex. Aprilia RSV1000
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/aprilia/rsv1000/
är detta en vanlig orsak till att hojen går skrotning t.o.m. efter en lätt vurpa.
Jag har en stuntande kompis. Han har monterat "BMX-pegs" på gängad stång som går genom hjulaxlarna. Inte dom här (de vi monterade var av stålrör med en påsvetsad ändplatta av stål) men Biltemas kan ju ge en ide om vad det är frågan om.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Fotpinnar-2-st-2000021373/
http://www.bmx.no/smf/index.php?topic=18294.0
Som vanligt, man drar som vanligt och missar det är ALUMINIUMgängor som inte tål lika mycket som stålgängor !
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag har valt puckar som inte når utanför kåporna i förhoppningen att eventuell gräskana inte hugger utan glider istället. Iofs racehoj.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Jag har valt puckar som inte når utanför kåporna i förhoppningen att eventuell gräskana inte hugger utan glider istället. Iofs racehoj.

Då antar jag att du har vikbara fotpinnar också? Hur klarar du motorkåporna då? Om hojen kanar på sidan på däcken och på puckarna gör ju vinkeln ofta att motorn tar i. Det är det jag gärna vill undvika men jag antar att det är en avvägning mellan det och att något tar i så att hojen tumlar runt och slår sönder något annat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då antar jag att du har vikbara fotpinnar också? Hur klarar du motorkåporna då? Om hojen kanar på sidan på däcken och på puckarna gör ju vinkeln ofta att motorn tar i. Det är det jag gärna vill undvika men jag antar att det är en avvägning mellan det och att något tar i så att hojen tumlar runt och slår sönder något annat.

Motorskyddskåpor. (Det är krav på det på racehojar från SVEMO)
Racehojar brukar ha fasta fotpinnar också iofs.
Nu vet jag inte hur Linool har gjort, men såhär ser det ofta ut ungefär:
triumph_daytona675_carboncoversR[1].jpg
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Kraschpuckarnas jobb är att skydda hojen. Med metall så löper de högre risk att hugga i underlaget och få hojen att börja tumla, vilket är ett utmärkt sätt att skrota en hoj. Är de gjorda av stål så kan de även om de hugger fast i underlaget bryta sönder ram/motor. Plast är mjukt och tar smällen istället för vad det sitter monterat i.

Fantastiskt, jag gillar dig Ulven och beklagar verkligen vad du råkat ut för och har full förståelse att du har tid och skriver i varje tråd, helt okej men det här var riktigt bra :krama Fy fan vad snäll jag har varit hela veckan men imorrn :mad:
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Gjorde egna i alu, min tanke är/var att dom klarar en lättare lowsider, i relativt låg fart, högre fart blire ändå bara skrot....:D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top