Kraschpuckar Honda

Warulven

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2022
Hoj
2004 Honda Cbr 1000 RR
God middag!
Har ett mindre problem ang kraschpuckar, sitter och googla för fullt men hittar inget redig svar på min fråga.
Finns de möjligtvis några puckar som jag kan använda till min ''Honda CBR 1000 RR 2005'' utan att behöva göra håltagningar i kåporna? Hållet som behövs borras upp är mellan 20-30mm enligt olika sidor. Kommer ju se riktigt fattigt ut den dagen dem inte sitter kvar på hojen länge.
Eller är mitt ända val att beställa hem ett nytt kåp set och börja borra?

Mvh
 
Nu har jag inte järnkoll på exakt hur kåporna ser ut och vars motorfästena sitter, men det finns ju lösningar med ett plattjärnsliknande fäste för pucken, så att man flyttar den till ett lämpligt hål i kåpan. Men du kan ju tänka dig vad som händer när du behöver pucken? Japp, den kommer att dra runt fästet och sopa bort allt som kommer i vägen. Möjligen kan det funka om du har två fästpunkter i ram/block dock.

Vad ska du ha dom till? För imagens skull, eller för bankörning? Ska du rasta hojen på bana så är det ingen dum idé att köpa ett set kraschkåpor ändå, och ta bort allt dyrt, som backspeglar, strålkastare mm. På köpet får du en roligare hoj, lättare med lägre tyngdpunkt.
 
finns ju dessa, dock tror jag inte dom skyddar lika bra som ett par som är direkt monterade utan förskjutning.

 
De är lite gatukörning och sen planen är och testa bankörning nu i sommar, men antar de är lika att inskaffa sej ett sett kåpor. så man slipper borra sö
Nu har jag inte järnkoll på exakt hur kåporna ser ut och vars motorfästena sitter, men det finns ju lösningar med ett plattjärnsliknande fäste för pucken, så att man flyttar den till ett lämpligt hål i kåpan. Men du kan ju tänka dig vad som händer när du behöver pucken? Japp, den kommer att dra runt fästet och sopa bort allt som kommer i vägen. Möjligen kan det funka om du har två fästpunkter i ram/block dock.

Vad ska du ha dom till? För imagens skull, eller för bankörning? Ska du rasta hojen på bana så är det ingen dum idé att köpa ett set kraschkåpor ändå, och ta bort allt dyrt, som backspeglar, strålkastare mm. På köpet får du en roligare hoj, lättare med lägre tyngdpunkt.
De är lite gatukörning och sen planen är och testa bankörning nu i sommar, men antar de är lika att inskaffa sej ett sett kåpor. så man slipper borra sönder dem befintliga
 
De är lite gatukörning och sen planen är och testa bankörning nu i sommar, men antar de är lika att inskaffa sej ett sett kåpor. så man slipper borra sö

De är lite gatukörning och sen planen är och testa bankörning nu i sommar, men antar de är lika att inskaffa sej ett sett kåpor. så man slipper borra sönder dem befintliga
Hasar du ut på en gräsmatta med puckarna så är risken stor att dom hakar i och hojen voltar = dyrt, och glider du ut i lekahavet så kommer kulorna slipa ner dina kåpor rätt rejält ändå. Puckarna skyddar bäst ute på asfalten, och där stannar man sällan. Så ett tips är att spara dina fräscha kåpor och köra med ett par kraschisar, som du kan såga och borra som du vill i.
 
Hasar du ut på en gräsmatta med puckarna så är risken stor att dom hakar i och hojen voltar = dyrt, och glider du ut i lekahavet så kommer kulorna slipa ner dina kåpor rätt rejält ändå. Puckarna skyddar bäst ute på asfalten, och där stannar man sällan. Så ett tips är att spara dina fräscha kåpor och köra med ett par kraschisar, som du kan såga och borra som du vill i.
Förstår vad du menar! Men är inte så vass på köra änså länge iallafall ? så tänkte dem skyddar väl lite ? Borde jag skippar puckarna helt och hållet?
Är de Kolfiber ända som gäller eller duger Kinas plast lika bra
 
Förstår vad du menar! Men är inte så vass på köra änså länge iallafall ? så tänkte dem skyddar väl lite ? Borde jag skippar puckarna helt och hållet?
Är de Kolfiber ända som gäller eller duger Kinas plast lika bra
Kolfiber kåpor är porrigt men dyrt, glasfiber är ett bättre alternativ, billigare att köpa, väger mindre än plast och lätt att reparera.
Det finns en uppsjö av olika tillverkare och återförsäljare.
 
Jag tror personligen att det är ganska ovanligt att just kraschpuckarna får cykeln att tumla runt.
Motorskydd kan vara bra att ha då det inte är helt ovanligt att motorkåporna tar stryk. Som sagt är det kraschkåpor av glasfiberarmerad plast gäller. Då får du dessutom snabbkoppling på många ställen som gör det lättare att demontera kåporna. Dock är racekåporna inte beredda för lysen etc. Jag tror inte du orkar bygga om hojen frekvent mellan bana och gata.
Mest praktiskt är nog ett piratkåpsett av abs som är förberett för lampor etc. Dessa är dock betydligt sprödare än original. Tycker du ska överväga att ha en banhoj och en vanlig. När jag själv tittar i backspegeln så hade det varit ett betydligt smartare val. Det kostar multum att bygga om hojen, och det blir väl oftast så att det slutar med banhoj i alla fall.
Lycka till!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top