Kraschpuckar eller inte

Kraschpuckar eller inte

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag har vurpat många gånger (ca 10) med puckar och aldrig fått nån ramskada, doch har jag sett illa repade/skrapade ramar för folk som kört utan. Dock har jag alltid varit noga med att rätt längd på bultar. Man kan ju totalskrota hojen på många sätt så känns som allt är chansningar. Jag forsätter nog med att köra med puckar men med så korta distanser som möjligt, ja man kan/bör såga av distanserna som förljer med t.ex. PP-tuning. Men en swingpuck (i swinginfästningen) är aldrig fel.

Kraschpuckar kan ställa till mycket skada - knäcka motorfästen, buckla ramen och sånt. Men vissa saker får de lite oförtjänt skäll för i tråden. När en hoj slår i marken, flyger upp i luften och börjar rotera så måste det inte bero på att pucken tagit i kurbsen eller något mjukare underlag. Det kan lika gärna vara fotpinnarna eller så kan den ha lyft av någon anan anledning. Vilket som orsakar eländet vet man normalt inte.

Sen är det också alltid lätt att se vilken skada kraschpucken orsakat, ett knäckt motorfäste är ett knäckt motorfäste liksom... Det är inte lika lätt att se vilka skador som hade uppstått om pucken inte suttit där. Kurbs är inte särskilt skonsamma mot nakna motorkåpor heller.

Slumpen avgör men i genomsnitt tror jag att de skonar hojen mer än de skadar den.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back