Kraschpuckar eller inte

Kraschpuckar eller inte

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jag har vurpat många gånger (ca 10) med puckar och aldrig fått nån ramskada, doch har jag sett illa repade/skrapade ramar för folk som kört utan. Dock har jag alltid varit noga med att rätt längd på bultar. Man kan ju totalskrota hojen på många sätt så känns som allt är chansningar. Jag forsätter nog med att köra med puckar men med så korta distanser som möjligt, ja man kan/bör såga av distanserna som förljer med t.ex. PP-tuning. Men en swingpuck (i swinginfästningen) är aldrig fel.

Kraschpuckar kan ställa till mycket skada - knäcka motorfästen, buckla ramen och sånt. Men vissa saker får de lite oförtjänt skäll för i tråden. När en hoj slår i marken, flyger upp i luften och börjar rotera så måste det inte bero på att pucken tagit i kurbsen eller något mjukare underlag. Det kan lika gärna vara fotpinnarna eller så kan den ha lyft av någon anan anledning. Vilket som orsakar eländet vet man normalt inte.

Sen är det också alltid lätt att se vilken skada kraschpucken orsakat, ett knäckt motorfäste är ett knäckt motorfäste liksom... Det är inte lika lätt att se vilka skador som hade uppstått om pucken inte suttit där. Kurbs är inte särskilt skonsamma mot nakna motorkåpor heller.

Slumpen avgör men i genomsnitt tror jag att de skonar hojen mer än de skadar den.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...