Kraschbilder...

Micke_Lindstrom skrev:
Siffrorna på max acceleration vid en bilkrasch säger inte så mycket, om dom har accelerometrar i bilen så kan den registrera mycket kortvariga "spikar".
Det kan mycket väl ha varit 600 g men under en mycket kort tid, kanske en tusendels sekund eller mindre, och det kan man överleva för att vävnaderna inte hinner flytta sig tillräckligt mycket för att dom ska kunna slitas sönder trots dom extrema påfrestningarna.
Men så fort det blir lite längre duration på krafterna så klarar man mycket mindre.

Möjligt, men 308 G är genomsnittsvärdet under 0.02 sek. Det överlever du inte.
 
Chrille skrev:
1 meter deformation tror jag man kan prata om i vanliga krocktester som KANSKE körs i 70 i dagsläget. Förr var det väl 50 va?

De körs nog i 70 nuförtiden. En gammal escort klarar inte en frontalkrock ens i 70, inte en chans i helvete.....
 
Chris Ash skrev:
Möjligt, men 308 G är genomsnittsvärdet under 0.02 sek. Det överlever du inte.

Precis, därför ska man inte blanda ihop ett medelvärde under en viss tid med en maxsiffra uppmätt med en accelerometer om man inte vet under hur lång tid den accelerationen verkade.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Precis, därför ska man inte blanda ihop ett medelvärde under en viss tid med en maxsiffra uppmätt med en accelerometer om man inte vet under hur lång tid den accelerationen verkade.

Jag reagerade mest på att han hade överlevt 308 G under 0.02 sek. Det är otroligt redan det.
 
Chris Ash skrev:
Jag reagerade mest på att han hade överlevt 308 G under 0.02 sek. Det är otroligt redan det.

Ja det är dubbelt så mycket acceleration som man ska överleva under den tiden enligt fysikboken som jag kollade i, så det är nog omöjligt.
Troligen så var stoppsträckan längre än en halvmeter, bara bilen borde ju ha mer deformationszon än så?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Ja det är dubbelt så mycket acceleration som man ska överleva under den tiden enligt fysikboken som jag kollade i, så det är nog omöjligt.
Troligen så var stoppsträckan längre än en halvmeter, bara bilen borde ju ha mer deformationszon än så?

Jepp, en storppsträcka på halvmetern+deformationszon på 0.5-1 meter, ger ju G-tal på 100-150 nånting.

Fö var det väl 70-80 G Kenny utsattes för?
 
Chris Ash skrev:
Om du accelererar med 1G är du uppe i 9.82m/s på en sekund. Accelererar du med 2G är du uppe i 18.92m/s på samma tid. Motsvarande gäller vid retardation. Alltså måste farten varit 400km/h om stoppsträckan var 0.5 meter. Det ger ditt kött en "vikt" på 30 ton om du väger 70 kilo.
"rippin the flesh apart......"

Ja några 400km/h var det ju inte iaf, då kanske jag minns fel på 600G då iallafall..
 
om liten OT grej om retardation...

när en Top fuel dragster ska bromsa efter en 500km/h repa och släpper ut bromsskärmarna så ska helst föraren blunda annars finns risk att ögonen åker ut eller skadas allvarligt....rätt sjuka krafter!

för övrigt tycker jag bildelarna borde ligga mycket längre från trädet än vad dom gör med tankte på den höga hastighet bilen antas ha haft...
 
rejser skrev:
om liten OT grej om retardation...

när en Top fuel dragster ska bromsa efter en 500km/h repa och släpper ut bromsskärmarna så ska helst föraren blunda annars finns risk att ögonen åker ut eller skadas allvarligt....rätt sjuka krafter!

för övrigt tycker jag bildelarna borde ligga mycket längre från trädet än vad dom gör med tankte på den höga hastighet bilen antas ha haft...

Det där är nog en myt. Ögonen klarar bra mycket mer än så......
 
Chris Ash skrev:
Det där är nog en myt. Ögonen klarar bra mycket mer än så......

det kommer från en intervju med en topfuel förare...har läst det själv.

kanske är lite överdrivet va vet jag.
 
rejser skrev:
om liten OT grej om retardation...

när en Top fuel dragster ska bromsa efter en 500km/h repa och släpper ut bromsskärmarna så ska helst föraren blunda annars finns risk att ögonen åker ut eller skadas allvarligt....rätt sjuka krafter!

för övrigt tycker jag bildelarna borde ligga mycket längre från trädet än vad dom gör med tankte på den höga hastighet bilen antas ha haft...
Det är nog ingen större risk att ögonen skadas men redan vid 3-4 g så blir det svårt att fokusera blicken så det kanske känns bättre att blunda.



oFFkeFF skrev:
Ja några 400km/h var det ju inte iaf, då kanske jag minns fel på 600G då iallafall..
Som sagt är det möjligt att maxaccelerationen var 600 g, men det måste ha varit en "spik" under max en tusendels sekund.
En accelerometer kan mäta accelerationer under väldigt korta tider.
 
Såg att det van någon skom skrev att man inte klarade 140 i en tegelvägg. det tror jag man kan klara.
Polarns morbror drog in i en såndär stor väg maskins som plattar asfalt i över 200 och klarade sig, sen vet jag en annan kille som dog när han åkte in i ett träd 70/kh.. så det är nog turen som spelar in
 
Chris Ash skrev:
De körs nog i 70 nuförtiden. En gammal escort klarar inte en frontalkrock ens i 70, inte en chans i helvete.....
Euro NCAP:s frontalbarriärprov sker i 64 km/h, med 40% offset.
 
Det där tror jag inte är fejkat. Ser ut som att passagerarna har slungatsut ur bilen.
 
stony skrev:
Såg att det van någon skom skrev att man inte klarade 140 i en tegelvägg. det tror jag man kan klara.
Polarns morbror drog in i en såndär stor väg maskins som plattar asfalt i över 200 och klarade sig, sen vet jag en annan kille som dog när han åkte in i ett träd 70/kh.. så det är nog turen som spelar in

Min grannes polares farsa körde in i en betongbil i 650 och överlevde.
 
stony skrev:
Såg att det van någon skom skrev att man inte klarade 140 i en tegelvägg. det tror jag man kan klara.
Polarns morbror drog in i en såndär stor väg maskins som plattar asfalt i över 200 och klarade sig, sen vet jag en annan kille som dog när han åkte in i ett träd 70/kh.. så det är nog turen som spelar in

NEJ, ett stumt stopp i över 100 klarar man inte. Har du sett krocktester?? Se vad 64km/h gör med bilen. Tänk sen 128 km/h - då innehåller bilen 4ggr så mycket energi som ska avyttras genom enorma mängder våld. Det finns inte utrymme kvar att överleva på helt enkelt.

Ett föremål som ett träd kan vara mycket värre då det "slår ut" mycket av funktionen i deformations-zonerna.

Innan biltillverkarna med bla Volvo i spetsen började fundera å säkerhet i slutet på sextio(?) så dog folk i kollisioner i så banal hastigheter som 30 km/h. Men då hade man invändiga backspeglar som skruvades fast med dubbla halvtums-skruv så att den klarade slå hål i huvudet på folk och handskfack som i stort sett var specialdesignade för att halshugga små barn. Eller varför inte tändningsnyckeln som i gamla jänkare sitter så smart att även banala småkrockar lätt kunde leda till förstörda knäskålar....
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top