Kraschbilder...

Chrille skrev:
Innan biltillverkarna med bla Volvo i spetsen började fundera å säkerhet i slutet på sextio(?) så dog folk i kollisioner i så banal hastigheter som 30 km/h. Men då hade man invändiga backspeglar som skruvades fast med dubbla halvtums-skruv så att den klarade slå hål i huvudet på folk och handskfack som i stort sett var specialdesignade för att halshugga små barn. Eller varför inte tändningsnyckeln som i gamla jänkare sitter så smart att även banala småkrockar lätt kunde leda till förstörda knäskålar....
Samt rattstänger som effektivt spetsade folk till döds.
 
valmers skrev:
Samt rattstänger som effektivt spetsade folk till döds.

Hamen se, å såna däringa bakelitrattar som inte vek sig en tum se...

....Sen så ä re dax att börja ragga runt,
bara köra kring på stan å ragga runt,
spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten,
visa röven här å där å ragga runt (jea, jea raggare).
Ja jag ä en riktig raggare de kan förstås,
jag ha till och med för satan raggat i Borås,
jag har visat röven på var enda jävla torg,
därför satt jag inne fyra dar i göteborg.
Framför riksdagshuset åkte arslet fram en gång,
då så fick jag stryk av fyra snutar me batong,
men en äkta raggare han tål behandligen,
sen så tar han nya tag å börjar om igen.


eddie20b.jpg
 
Vad gäller överlevnad i krockar, har man maximalt med flyt kan man överleva i högre hastigheter.
En kompis i england smällde in i en stillastående escort bakifrån i mellan 110 och 120km/h med sin mg cab. Utan bilbälte, han klev ur bilen och klagade på nacksmärtor.. Iofs bruten nacke, men klarade nerverna och fick gå med stålställning ett par månader. Men är frisk och kry idag.
Annan kompis frontade en volvo 240 i +200km/h med en rc30, han överlevde på grund av att han flög över bilen ut på en åker, han är dock inte lika pigg idag..
 
oFFkeFF skrev:
Vad gäller överlevnad i krockar, har man maximalt med flyt kan man överleva i högre hastigheter.
En kompis i england smällde in i en stillastående escort bakifrån i mellan 110 och 120km/h med sin mg cab. Utan bilbälte, han klev ur bilen och klagade på nacksmärtor.. Iofs bruten nacke, men klarade nerverna och fick gå med stålställning ett par månader. Men är frisk och kry idag.
Annan kompis frontade en volvo 240 i +200km/h med en rc30, han överlevde på grund av att han flög över bilen ut på en åker, han är dock inte lika pigg idag..


Det är ju fullt möjliga exempel men det är ju inte stumma stopp de har kört in i. När man börjar snacka betongväggar och asfaltsvältar(?) så inser man att folk inte vet så mycket som de borde.
 
Chris Ash skrev:
Min grannes polares farsa körde in i en betongbil i 650 och överlevde.
Jo, men det var ju bara för att han inte hade säkerhetsbälte på sig som han klarade sig. Livsfarliga, de där strypsnarorna.
 
Chrille skrev:
Det är ju fullt möjliga exempel men det är ju inte stumma stopp de har kört in i. När man börjar snacka betongväggar och asfaltsvältar(?) så inser man att folk inte vet så mycket som de borde.

Precis, en stillastående ford escort flyttar på sig rätt bra när man kör in i den i 110 med en annan bil+ att den demoleras=Mycket längre stoppsträcka än vid en stum krock som tex betongvägg.
 
Chris Ash skrev:
Min grannes polares farsa körde in i en betongbil i 650 och överlevde.


Va fan ska jag säga då? :va ska jag ljuga och säga att det var jag som smällde i 200???

för övrigt så kan jag även säga att min polare flög ut genom sidofönstret när dom kultade med bilen och klarade sig med bara blåmärken, (gick ca 140 när dom åkte av) men sen drogs nog farten ner men ändå... så visst finns det folk som överlever stora krockar
 
stony skrev:
Va fan ska jag säga då? :va ska jag ljuga och säga att det var jag som smällde i 200???

för övrigt så kan jag även säga att min polare flög ut genom sidofönstret när dom kultade med bilen och klarade sig med bara blåmärken, (gick ca 140 när dom åkte av) men sen drogs nog farten ner men ändå... så visst finns det folk som överlever stora krockar


Du missar det vi anmärker på hela tiden. Stumt stopp(dvs in i en stum vägg el dyl) är i stort sett omöjligt att överleva i en vanlig bil.
Så fort en bil studsar, snurrar eller flyttar på något så är det en helt annan sak.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top