Kraschat pga kylvätskeläckage?

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hej! Undrar om jag kan få lite hjälp att räkna ut vad som kan ha hänt när jag vurpade i lördags.

Jag vurpade när jag var och körde bana på Gelleråsen med en Yamaha yz 750 r -95. Det som jag tycker är jobbigt är att jag inte vet varför. Jag tog det ganska lugnt då det var länge sedan jag körde bana och man kan se på däcken att det är några mm kvar till jag använt hela slitytan (inga brutala nedlägg mao).

En teori är att hojen läckt kylarvätska som däcket blivit inkladdat i. Detta misstänker jag då jag innan det sista heatet såg att det stod och droppade kylarvätska ur skvallerröret. Jag tänkte då, kanske inte så intelligent i efterhand, att det nog inte skulle spela någon större roll men när vi undersökte hojen efter nedläggningen såg och kände vi en hal rand på ena sidan av bakdäcket (samma sida som skaller-röret kommer ut på).

Det var också bara jag som gick omkull så det borde inte varit något oljespill eller liknande. Det var också troligen bak det släppte då han som låg bakom sade att det såg ut så och då hojen liksom skruvade sig istället för att gå rakt fram. Han trodde att jag bromsat av mig med bakbromsen men jag använder aldrig den när jag kör bana.

Första frågan är då: Är kylarvätska så halt som jag misstänker? Har någon annan varit med om liknande?

Tack på förhand. /Jesper
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det glykol i kylarvätskan är den väldigt hal. Det är därför som glykol och annat halt är förbjudet i RR.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Glykol är inte halt, det är Inihelvete halt! Lömskt med då det inte syns som olja. Min fina R6 blev banhoj pga. glykol.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Kör med waterwetter istället. Du använder väl inte hojen i minusgrader i alla fall.
 

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
Tack för era input, jag ska läsa på om waterwetter. Den har dock stått i kallgarage under vintrarna.

Nästa fråga är ju varför den trycker ur sig kylarvätska? Någon annan som varit med om det?

He rik, hur fick du glykol under däcken på R6an, något liknande?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för era input, jag ska läsa på om waterwetter. Den har dock stått i kallgarage under vintrarna.

Nästa fråga är ju varför den trycker ur sig kylarvätska? Någon annan som varit med om det?

He rik, hur fick du glykol under däcken på R6an, något liknande?

Det finns många möjliga orsaker, typ luft i systemet, för varm, för mycket vätska, läckage i en packning nånstans och så vidare.

Uppsamlingskärl är också en inte helt dum idé för de där slangarna som kan kissa kylarvatten, olja och bensin om du tänkt nöta mycket bana. :hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Körde på spill på banan, såg helt torrt och fint ut men halt som fan när jag kollade efteråt. Vart en bil som blåst en slang eller pumpen, var inte så intresserad. . . Ett helt och fint originalkåpset inklusive lampor, en fin tank, en styrhalva, en bromsskiva, en komplett gaffel och ett kåpstag förutom all småskit som backspeglar och annat krafs kostade det mig. Kör inte gärna med bilar efter det. . .
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Körde på spill på banan, såg helt torrt och fint ut men halt som fan när jag kollade efteråt. Vart en bil som blåst en slang eller pumpen, var inte så intresserad. . . Ett helt och fint originalkåpset inklusive lampor, en fin tank, en styrhalva, en bromsskiva, en komplett gaffel och ett kåpstag förutom all småskit som backspeglar och annat krafs kostade det mig. Kör inte gärna med bilar efter det. . .

Du kör inte Gelleråsens onsdagsträningar alltså?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du kör inte Gelleråsens onsdagsträningar alltså?

Har kört totalt 2 när bilarna vart där. Dock måste jag säga att de flesta som är där har rätt bra koll på sina bilar och det finns flaggisar som har lite koll så jag är inte så orolig där som på en bandag.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Har kört totalt 2 när bilarna vart där. Dock måste jag säga att de flesta som är där har rätt bra koll på sina bilar och det finns flaggisar som har lite koll så jag är inte så orolig där som på en bandag.

Prova ett blött Rudskogen efter Gatebilhelgen... :gnissla :gnissla
 

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
Det var bilar som körde också (vartannat pass) men det var ju bara jag som drutta omkull.

Nästa gång det blir bana blir det definitivt nån form av uppsamlingskärl.

Vore ju dock trevligt att veta varför hojfan spotta ur sig vatten, vill ju helst sälja den men vem vill köpa en hoj som plötsligt kan böra pissa kylarvätska? När jag kör nu kommer det förstås ingenting...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag körde omkull i en rondell pga kylvätskeläckage. Kollade asfalten direkt men såg inget grus, sand olja eller annat. Tittade sedan på bakdäcket - hela vänstersidan såg oljig ut.

Visade sig sedan att tätningen mellan vattenpump och växellåda gett upp och att det läckte in kylvätska i växellådan. Grå vatten/olje-blandning hade tryckts ut, och hade hamnat på bakdäcket via dränerslangen från växellådan. Körde sedan med uppsamlingskärl ( efter rengöring av lådan och påfyllning av ny olja ) för att verifiera problemet. Sedan blev det att byta tätning.

Ställde in en banträff igår pga uppkommet kylvätskeläckage på min 500:a. :mad: Törs inte riskera något.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Tur i oturen att ingen annan gick omkull. Hade inte varit kul att orsaka det när du faktiskt sett läckan innan.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
TS: Var det första bankörningen för året med fjolårsdäck?
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Ja en kan ju fundera hur någon kan ge sig ut på bankörning med hårda bevis på att hojen läker en eller annan vätska? :dummer
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top