Kraschat pga kylvätskeläckage?

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hej! Undrar om jag kan få lite hjälp att räkna ut vad som kan ha hänt när jag vurpade i lördags.

Jag vurpade när jag var och körde bana på Gelleråsen med en Yamaha yz 750 r -95. Det som jag tycker är jobbigt är att jag inte vet varför. Jag tog det ganska lugnt då det var länge sedan jag körde bana och man kan se på däcken att det är några mm kvar till jag använt hela slitytan (inga brutala nedlägg mao).

En teori är att hojen läckt kylarvätska som däcket blivit inkladdat i. Detta misstänker jag då jag innan det sista heatet såg att det stod och droppade kylarvätska ur skvallerröret. Jag tänkte då, kanske inte så intelligent i efterhand, att det nog inte skulle spela någon större roll men när vi undersökte hojen efter nedläggningen såg och kände vi en hal rand på ena sidan av bakdäcket (samma sida som skaller-röret kommer ut på).

Det var också bara jag som gick omkull så det borde inte varit något oljespill eller liknande. Det var också troligen bak det släppte då han som låg bakom sade att det såg ut så och då hojen liksom skruvade sig istället för att gå rakt fram. Han trodde att jag bromsat av mig med bakbromsen men jag använder aldrig den när jag kör bana.

Första frågan är då: Är kylarvätska så halt som jag misstänker? Har någon annan varit med om liknande?

Tack på förhand. /Jesper
 
Är det glykol i kylarvätskan är den väldigt hal. Det är därför som glykol och annat halt är förbjudet i RR.
 
Glykol är inte halt, det är Inihelvete halt! Lömskt med då det inte syns som olja. Min fina R6 blev banhoj pga. glykol.
 
Tack för era input, jag ska läsa på om waterwetter. Den har dock stått i kallgarage under vintrarna.

Nästa fråga är ju varför den trycker ur sig kylarvätska? Någon annan som varit med om det?

He rik, hur fick du glykol under däcken på R6an, något liknande?
 
Tack för era input, jag ska läsa på om waterwetter. Den har dock stått i kallgarage under vintrarna.

Nästa fråga är ju varför den trycker ur sig kylarvätska? Någon annan som varit med om det?

He rik, hur fick du glykol under däcken på R6an, något liknande?

Det finns många möjliga orsaker, typ luft i systemet, för varm, för mycket vätska, läckage i en packning nånstans och så vidare.

Uppsamlingskärl är också en inte helt dum idé för de där slangarna som kan kissa kylarvatten, olja och bensin om du tänkt nöta mycket bana. :hihi
 
Körde på spill på banan, såg helt torrt och fint ut men halt som fan när jag kollade efteråt. Vart en bil som blåst en slang eller pumpen, var inte så intresserad. . . Ett helt och fint originalkåpset inklusive lampor, en fin tank, en styrhalva, en bromsskiva, en komplett gaffel och ett kåpstag förutom all småskit som backspeglar och annat krafs kostade det mig. Kör inte gärna med bilar efter det. . .
 
Körde på spill på banan, såg helt torrt och fint ut men halt som fan när jag kollade efteråt. Vart en bil som blåst en slang eller pumpen, var inte så intresserad. . . Ett helt och fint originalkåpset inklusive lampor, en fin tank, en styrhalva, en bromsskiva, en komplett gaffel och ett kåpstag förutom all småskit som backspeglar och annat krafs kostade det mig. Kör inte gärna med bilar efter det. . .

Du kör inte Gelleråsens onsdagsträningar alltså?
 
Du kör inte Gelleråsens onsdagsträningar alltså?

Har kört totalt 2 när bilarna vart där. Dock måste jag säga att de flesta som är där har rätt bra koll på sina bilar och det finns flaggisar som har lite koll så jag är inte så orolig där som på en bandag.
 
Har kört totalt 2 när bilarna vart där. Dock måste jag säga att de flesta som är där har rätt bra koll på sina bilar och det finns flaggisar som har lite koll så jag är inte så orolig där som på en bandag.

Prova ett blött Rudskogen efter Gatebilhelgen... :gnissla :gnissla
 
Det var bilar som körde också (vartannat pass) men det var ju bara jag som drutta omkull.

Nästa gång det blir bana blir det definitivt nån form av uppsamlingskärl.

Vore ju dock trevligt att veta varför hojfan spotta ur sig vatten, vill ju helst sälja den men vem vill köpa en hoj som plötsligt kan böra pissa kylarvätska? När jag kör nu kommer det förstås ingenting...
 
Jag körde omkull i en rondell pga kylvätskeläckage. Kollade asfalten direkt men såg inget grus, sand olja eller annat. Tittade sedan på bakdäcket - hela vänstersidan såg oljig ut.

Visade sig sedan att tätningen mellan vattenpump och växellåda gett upp och att det läckte in kylvätska i växellådan. Grå vatten/olje-blandning hade tryckts ut, och hade hamnat på bakdäcket via dränerslangen från växellådan. Körde sedan med uppsamlingskärl ( efter rengöring av lådan och påfyllning av ny olja ) för att verifiera problemet. Sedan blev det att byta tätning.

Ställde in en banträff igår pga uppkommet kylvätskeläckage på min 500:a. :mad: Törs inte riskera något.
 
Tur i oturen att ingen annan gick omkull. Hade inte varit kul att orsaka det när du faktiskt sett läckan innan.
 
TS: Var det första bankörningen för året med fjolårsdäck?
 
Ja en kan ju fundera hur någon kan ge sig ut på bankörning med hårda bevis på att hojen läker en eller annan vätska? :dummer
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top