Kraschat hojen

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Jaha, så var denna säsong troligen slut :död Lyckades bromsa omkull mig på nyvåt asfalt i ca 40 km/h med resultatet: Stor buckla i tanken, ena kolfiberpipan skrapad, Toppkåpa skrapad, styrände och bromshantag skrapade, blinkers trasig. Allt detta på höger sida. Men det värsta är att framgaffeln verkar ha krökt sig. Iaf är styret böjt och allt är vridet åt höger, så den var lite lurig att köra hem. Men den går att köra så inget sånt har pajat. Måste dock köpa en ny hjälm för den gamla är inte användbar längre efter att ha gjort sitt jobb med VG i betyg.

Tyvärr ska jag in på operation i slutet av Juni, så det kommer kanske inte att bli något mer åkandes efter det under resten av säsongen :kryckor . Tvivlar på att man hinner få hojen fixad innan dess......

Nåja, livet går vidare säger man. Men det tror jag inte ett skit på :huvet

Som det låter är allt bara skrapat, dvs inte trasigt. Tejpa och gegga med polyester om det inte finns vagnskada på hojen. Att styret är böjt betyder itne att gaffeln är skadad. Lossa styrkronorna lite och böj tillbaka bara. Du kan köra imorgon om du sätter igång och skruvar nu.

Lossa bultarna som håller fast gaffeln i styrkronorna och vrid tillbaka gaffeln. Det är ganska vanligt att det vrider sig lite där och då går det att återställa utan dyr reparation. Kolla efter läckage på gaffelbenen, har du inte det kan du köra säsongen ut, oavsett om den är krokig eller inte.

Seså, inte deppa nu!

/HW

Edit: Nu har du fått samma tips 2 ggr på en minut! Ut och skruva!

Lider med dig... operera dig? Inte efter vurpan va? JA det är bara att sätta igång.
Vet hur det känns, fick hem min hoj i tisdags.. lånade den till en kopis som la den samma dag.. han knapt köra den. Men inte lika allvarliga skador.. en liten repa, trasig backspegel, blinkers och det värska fotpinnen man växlar med gick av.. Så jag kan inte köra innan jag får min lilla pinne... resten skiter jag i..
JAja krya på dig om du har ont och ut och fixa med hoje..!

Operationen beror inte på vurpan, utan att min kropp hatar mig :3freak

Ska ner och kolla in hojen nu direkt samt följa era tips!! Har tack & lov helförsäkring! Kanske läge att få tillbaka lite av det man lagt ut under åren :) Med lite tur så blir den körbar och så hamnar den på verkstaden när det är dags för mig att opereras (skulle ändå in på 1000-mils service då, så några bucklor kan de nog fixa samtidigt oxå)

Ja, då blir det lite knepigare om du ska blanda in f-bolag. Jag vet inte vad verkstäder tycker om att man börjar skruva på härket så att det ska bli körbart?
Ring på din granne och be honom komma över med öl och glada tillrop så fixar ni det nog ändå.

Vafan, vilken skit :död vart hände detta ? Detdär med gafflarna kan ju snarare bero på att den ena av paret har åkt upp genom gaffelkronan, då känns det som hojen drar åt ett håll, bara att mäta med skjutmått. Jo i sådana här fall är det värt med helförsäkring om man har lite kitad hoj. Men säsongen är ju inte slut för det... du kan ju låna 800an kanske? Huvudsaken är dock att det gick bra med dig!

Last edited:
Lyckades lägga mig igår jag med. Skulle åka från skolan, tutade trevlig helg på polarna som spelade volleyboll på gräsmattan bredvid. Kom inte så mycket längre. Körde på en grästuva som växt ut på asfalten och allt bara vek sig. Jävlar vad fort saker och ting sker. Hade dock inte fått upp hastigheten så skadorna är inte så stora; paj miniblinkare, skrapad backspegel, skrapad generatorkåpa och lite märken på sidokåpan... Skönt att microndämparen sitter på andra sidan...

Mattiaz skrev:
Vafan, vilken skit :död vart hände detta ? Detdär med gafflarna kan ju snarare bero på att den ena av paret har åkt upp genom gaffelkronan, då känns det som hojen drar åt ett håll, bara att mäta med skjutmått. Jo i sådana här fall är det värt med helförsäkring om man har lite kitad hoj. Men säsongen är ju inte slut för det... du kan ju låna 800an kanske? Huvudsaken är dock att det gick bra med dig!

Varit på BikeCorner och skulle hem. Körde den vanliga vägen och kom fram vid OK/Q8 macken. Började bromsa strax efter järnvägsövergången (tror jag) och då försvann framhjulet åt vänster och sen låg jag på marken. Det jag minns är att det faktiskt inte gick fort och att jag bromsade försiktigt för att INTE vurpa. Men när jag kollade platsen där jag började bromsa efteråt så var det jäkligt halkigt. Troligen nått oljespill som löste upp sig i regnet eller så :(

Kan inte köra utan växlingssystemet och jag vill inte krångla med 800:an.

Victor skrev:
Ja, då blir det lite knepigare om du ska blanda in f-bolag. Jag vet inte vad verkstäder tycker om att man börjar skruva på härket så att det ska bli körbart?
Ring på din granne och be honom komma över med öl och glada tillrop så fixar ni det nog ändå.

Bor granne med Valmers, så det är ingen bra idé, han kommer att supa mig under bordet och ge mig ännu mer huvudvärk än vad jag redan har :näsblod

pajo skrev:
Varit på BikeCorner och skulle hem. Körde den vanliga vägen och kom fram vid OK/Q8 macken. Började bromsa strax efter järnvägsövergången (tror jag) och då försvann framhjulet åt vänster och sen låg jag på marken. Det jag minns är att det faktiskt inte gick fort och att jag bromsade försiktigt för att INTE vurpa. Men när jag kollade platsen där jag började bromsa efteråt så var det jäkligt halkigt. Troligen nått oljespill som löste upp sig i regnet eller så :(

Kan inte köra utan växlingssystemet och jag vill inte krångla med 800:an.

Surt :( då förstår jag... så fruktansvärt mycket oljespill på vissa ställen inne i stan, största skräcken man har vid en vurpa i låg fart i stan är väl att man ska komma över i mötande fält och bli påkörd.
Har varit ute o kört idag, det regnar JÄMT tamefan när jag ska ut... funderar allvarligt snart på att skaffa en extra uppsättning fälgar med regndäck att montera vid regn :mad:

Lider med dig, tog en liten flygtur med viffen i torsdags jag med, vänsterböj med stödet nere :huvet.
Synd på din latjolajbans lack på tanken :(

krasch

:(
Tur att du inte gjorde dig (mer illa)
Vilken av duccarna var det som gick i backen då??

Det va ingen höjdare att höra :(
Hoppas att du får ordning på den så att du kan köra lite innan operationen iaf.

//TwinSucker

Ps.det va helt klart Twinträffens snyggaste monster :tummenupp Vill se den där igen i Augusti (eller när nu nästa träff blir..) Ds.

Vill inte vara moralkärring men i ett sånt läge kan man inte undgå att undra vad som hade hänt om du hade haft krach puckar. Lider med dig

TwinSucker: Tackar för det :) Kommer att göra allt för att kunna vara med nästa gång också! Var suveräna vägar och trevligt sällskap, så den turen hoppas jag blir en tradition.

SvartR1a: Det ska fixas såna med omedelbar verkan! Satt och funderade på det härom veckan, men gjorde som vanligt inget åt det :huvet Har ett par som jag gjort till sambons Monster som ligger här i bokhyllan. Mycket nytta de gör där :död

Amullo: Tackar! Hade ju planerat att vara med på Åsen 8/6 och leka lite. Ser dock mörkt ut med det just nu, men man vet aldrig. Kan ju kanske lösa sig tills dess!

pajo skrev:
TwinSucker: Tackar för det :) Kommer att göra allt för att kunna vara med nästa gång också! Var suveräna vägar och trevligt sällskap, så den turen hoppas jag blir en tradition.

Det kommer jag att göra allt för att det ska bli :)
Jag kan inte mer än att hålla med dig...det va en kanondag och fler ska det bli :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park