kraftigt wobbel vid uberhård inbromsning

Status
Ej öppen för fler svar.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tjena,
idag höll det på att skita sig ordentligt på väg hem från jobbet. Jag låg i en påkörnings fil och skulle gå ut på motorvägen, det fanns gott om plats och så, men av någon oförklarig anledning fick jag för mig att jag nog skulle dra om bilfan som låg framför innan jag gick ut på motorvägen. Jag ger fullrulle, eller ja så pass fort som en rotaxsnurra i en BMW presterar. Påfarten börjar ta slut riktigt fort så jag går från full gas till stenhård inbromsning och tänker att nu jävlar skiter det sig. Jag klarar att inte kracha in i bilen men under inbromsningen börjar hojen vobbla något in i helvete så jag håller på att kracha bara av den anledningen. Hur kan det komma sig? Tycker att absen borde gått in men det kändes som att hela framdäcket höll på att knyckla ihop sig av inbromsningen

Skulle tippa på att du inte var förankrad i hojen och la all tyngd på styret och så är vobblet ett faktum.

var det vobbel (styre sida till sida) eller mer liknande tryckluftsborrande (studsande upp o ner) ?

Det låter som att fjädringen gick i botten o däcket fick ta upp all kraft. Då blir det så där.

Jag har det i min hoj med! (Misstänker) att min skiva börjar slå sig eller så är jag bara nybörjar.
Men detta har börjat nu på senare tid!:va

Förankrad i hojen var jag men fjädrarna i gafelln är ju mjuka så ett genomslag är inte omöjligt. Kan tänka mig att vår maskot på 125:an också har rätt fjuttiga fjädrar i framgaffeln. I alla fall med tanke på den manliga körstilen...

Provat göra en liknande bromsning o vobblet kvarstår? Kan ju vara en bra början annars..

Samma sak hände, mig fast i slutet av en hård inbromsning på en Bmw f650gs 2011:a
Kändes typ som att bakhjulet kom upp lite och att jag fick hela tyngden på framhjulet för att sedan vobbla.
Konstigt tyckte jag och gjorde om samma sak men inget hände denna gång, konstigt men kan nog bero på att jag var lite trött också.

Låter ju klart farligt om du gick från full gas till nödbroms pga att du missbedömde om du skulle klara denna omkörning eller ej.Läs av sträckan innan och beräkna vad du som förare klarar av tillsammans med hojen.Annars kan det ju bli ett ofrivilligt sjukhusbesök.

Ett klassiskt vobbel gör att styret slår kraftigt fram o tillbaka o värsta fall skakar hojen så du åker av.
En framgaffel som går i botten så att däcket får ta allt blir mer typ kraftiga vibrationer, men också riktigt otrevligt.

Ja visst att man ska bedömma avstånd, hastighet och så ankan. Men med snart 5 sässonger och 3000 mil så är det här det värsta som hänt i trafiken så jag har en ganska klassisk BMW-körstil. Otrevlig upplevelse var det i alla fall. :crash

Min gissning är att du bottnade gaffeln och den studsade i hydraulstoppen.

Låter som det när du beskriver förloppet iaf.

Låter som om du fick ABS:n att gå in samtidigt som du fick alldeles för mycket tryck på styret. Har upplevt liknande när jag provocerat övningshojarna på förra skolan jag jobbade på. (bara för att se vad fel sittställning kunde ge) Prova panikbromsa under kontrollerade former och jämför.

Sensmoral:

ABS lär ingen köra hoj, det räddar inte alla situationer och det förbättrar ingen förare eller hoj. Det ser bara till att framhjulet inte låser, vilket är en av tusentals orsaker till att saker kan gå åt helvete.

Har varit ute på en sväng nu och testbromsat lite. Det uppför sig helt normalt, men å andra sidan så blev det inga fullgas till tvärnit på 1 sekund. Konstigt, jag trodde ABS:en skulle hjälpa mig med allt från matlagning till knäskrap. :7peta :D

Vid kraftig inbromsning så förflyttas försprånget som gör att det hamnar på noll och unerd vilket gör att man lättare får vobbel. Vid kraftig inbromsning så gäller det att knipa med ben och lägga kraft på styret så att detta undviks.

Ge mig 3 ex, tack

Angående ABS? En sak är att bromsträckan blir betydligt längre i många fall. Eller vad tänkte du?
Jag har filmade tester. Utan ABS ger kortare bromssträcka med förutsägbart underlag.

En annan orsak är att man har en för hastighet för underlaget. Kan ju iofs höra ihop med nr 1.
Säg din poäng istället för att prata i gåtor.

En trejde är att man får / har mekaniskt fel.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Back