Kraftiga vibrationer och missljud från motor! RS125

Den packningen mellan motorhalvorna var sönder på min. Det är väll den packningen du menar?

Alså om du startar din rs och låter den stå på tomgång kan den då bara öka i varv? Så gjorde min i alla fall, den tokvarva så fort man startade den.
 
Solid snake skrev:
Gör så här, antingen fixar du det själv eller blir kompis med nån motorkunnig eller så säljer du hojen.

Om du säljer se då till att du får ett moppefucko som bara blir impad på axxet o toppfarten o skiter i resten.

Om han frågar om vibrationerna så säger du bara "det ska vara så"

Hahah :banana
Ne, jag föredrar nog första alternativet!
Vill inte ha en sådan "oseriös" affär när jag ska sälja hojen nu i sommar!
 
Finns ju hur många hojåkare som helst i sthlm som kan klyva en tvåtaktsmotor.. Lägg upp en tråd i mc-relaterat vettja!
 
Padde skrev:
Den packningen mellan motorhalvorna var sönder på min. Det är väll den packningen du menar?

Alså om du startar din rs och låter den stå på tomgång kan den då bara öka i varv? Så gjorde min i alla fall, den tokvarva så fort man startade den.

Jo precis den packningen ere som e paj? Där ere det läcker.

Det där med varvökningen kan hända ibland, men i vissa fall ere gasvajern som strular eller inte är åtskruvad ordentligt vid styret, eftersom den slutar när man vrider styret åt andra hållet. Det är lite till och från, men oftast ere normalt.
 
AddE <TM> skrev:
Jo precis den packningen ere som e paj? Där ere det läcker.

Det där med varvökningen kan hända ibland, men i vissa fall ere gasvajern som strular eller inte är åtskruvad ordentligt vid styret, eftersom den slutar när man vrider styret åt andra hållet. Det är lite till och från, men oftast ere normalt.

Okey, Jag är ju inte säker på om det är packningen som är sönder i ditt fall men så var det i alla fall på min rs.

Jag skulle aldrig lämnat in den på verkstad för dom kostaderna, bättre att fråga nån polare i stället om du inte kan göra det själv.
 
AddE <TM> skrev:
DU SKOJJAR????? Jag e totalkörd! :huvet :huvet :huvet

Jag renoverar min motor själv just nu, ca 1500-2000 kommer det gå på. Då byts alla lager, packboxar, packningar och lameller. Även vevpartiet kommer att lämnas in för balansering.
 
Jag har min motor inlämnad på verkstad nu också. 1300 för materialet (ny vevstake, alla lager och packboxar). Jag skruvade isär det mesta själv så arbetet kommer på knappt 2000.
 
Min motorrenovering gick på drygt 6000, men då tvingades vevpartiet bytas, som kostar 3000kr.
 
Mac skrev:
Jag har min motor inlämnad på verkstad nu också. 1300 för materialet (ny vevstake, alla lager och packboxar). Jag skruvade isär det mesta själv så arbetet kommer på knappt 2000.

Var är den inlämnad?
 
gör så att du delar motorn själv och så känner du och klämmer på allt du får tag i ( :tuttar ) skämt å sido, jag själv hade en polares derbi motor som testkanin första gången, gick kanon, motorn går jämnt o fint nu , själv tyckte jag att det var jävligt intressant och lärorikt att skruva isär den, och sen att den funkade efter var ett plus i kanten :hihi , dt som var lite jobbigt var att få av lagerna från vevaxeln, blev en hel del banka o slå, men det löste sig till slut, var noga med att när du ska slå på dom nya lagerna att du inte slå på ytterringen utan på innerringen annars bli lagerna sleva och det är bara till att byta igen, var också noga med att du får exakt samma lager somd et gamla, samma kuldiameter, samma bana, mm

ta d i lugnt o ro och lägg tid på det så fixar det sig :tummenupp
 
Mac skrev:
E&D Mcverkstad i solna :tummenupp
Åfan! är dom specialiserade på honda åså eller?

PollySmurf skrev:
Lär dig mecka själv, köp en verkstadshandbok och plocka ner efter hand och lär känna motorn. Börja inte med växellådan direkt dvs. :tummenupp
Hmm var köper man en sådan bok till en aprilia? På AVA kanske? dom e ju specialiserade på aprilia. Någon som kanske till och med har en sådan och kan berätta var den köpte den?

hbg_speedster skrev:
gör så att du delar motorn själv och så känner du och klämmer på allt du får tag i ( :tuttar ) skämt å sido, jag själv hade en polares derbi motor som testkanin första gången, gick kanon, motorn går jämnt o fint nu , själv tyckte jag att det var jävligt intressant och lärorikt att skruva isär den, och sen att den funkade efter var ett plus i kanten :hihi , dt som var lite jobbigt var att få av lagerna från vevaxeln, blev en hel del banka o slå, men det löste sig till slut, var noga med att när du ska slå på dom nya lagerna att du inte slå på ytterringen utan på innerringen annars bli lagerna sleva och det är bara till att byta igen, var också noga med att du får exakt samma lager somd et gamla, samma kuldiameter, samma bana, mm

ta d i lugnt o ro och lägg tid på det så fixar det sig :tummenupp

hahah
Jo man får väl se det hela optimistiskt. Kanske dumt att ge sig på nått man inte har en blekaste aning om, när man lagt varenda krona själv på hojen. Gör man nått helgalet, som för en "erfaren meckare" e nått patetisk fel, som kan kosta tusenlappar, så e man ju lite rädd för sånt. Allt handlar ju om pengar. (för de som inte har "pappa betalar"-dekaler på hojen förstås, om ni förstår vad jag menar)
 
De är auktoriserade på Honda och Suzuki men varför skulle de inte mecka med andra hojar? Jag skulle iallafall prova att ringa...
EDIT: Tel 08-824900
 
hahah
Jo man får väl se det hela optimistiskt. Kanske dumt att ge sig på nått man inte har en blekaste aning om, när man lagt varenda krona själv på hojen. Gör man nått helgalet, som för en "erfaren meckare" e nått patetisk fel, som kan kosta tusenlappar, så e man ju lite rädd för sånt. Allt handlar ju om pengar. (för de som inte har "pappa betalar"-dekaler på hojen förstås, om ni förstår vad jag menar)


mmm men jag förstår faktiskt itne var man kan göra fel, :va , för att det felet ja gjorde var att ja inte fick det ena lagret helt klockrent på plats så den gick tungt när du drog runt den så ja bara dela de o slog in det igen. dsen hoppade den ena växel axeln lite snett och då gick inte växellådan runt så då av d istär igen och saen gick det bra... så det var inget svårt som jag ser det, och sen det med "pappa betalar dekal" hoppas jag att du inte menade mot mig för att jag ahr pröjsat allt mitt på mc:n själv och sjänat ihop till den själv... så
 
Jag kan hjälpa till att skruva om det kniper. Dessutom är jag riktigt billig :tummenupp
Problemet är bara att du måste ta dig hit med hojjen...
 
hbg_speedster skrev:
gör så att du delar motorn själv och så känner du och klämmer på allt du får tag i ( :tuttar ) skämt å sido, jag själv hade en polares derbi motor som testkanin första gången, gick kanon, motorn går jämnt o fint nu , själv tyckte jag att det var jävligt intressant och lärorikt att skruva isär den, och sen att den funkade efter var ett plus i kanten :hihi , dt som var lite jobbigt var att få av lagerna från vevaxeln, blev en hel del banka o slå, men det löste sig till slut, var noga med att när du ska slå på dom nya lagerna att du inte slå på ytterringen utan på innerringen annars bli lagerna sleva och det är bara till att byta igen, var också noga med att du får exakt samma lager somd et gamla, samma kuldiameter, samma bana, mm

ta d i lugnt o ro och lägg tid på det så fixar det sig :tummenupp


Man ska aldrig använda våld i en motor. :7peta :tungan Lägg veven i frysen värm lagren med varmluftspistolen. då rammlar dom dit som om dom vore förstora.

Sen när man ska ta lös lagrena så använder man pressen och pressar på lagrena så dom spricker sen tar man av dom utan att bända.. :) eller så svettsar man fast en gammal avdragare på lagret..
 
hbg_speedster skrev:
mmm men jag förstår faktiskt itne var man kan göra fel, :va , för att det felet ja gjorde var att ja inte fick det ena lagret helt klockrent på plats så den gick tungt när du drog runt den så ja bara dela de o slog in det igen. dsen hoppade den ena växel axeln lite snett och då gick inte växellådan runt så då av d istär igen och saen gick det bra... så det var inget svårt som jag ser det, och sen det med "pappa betalar dekal" hoppas jag att du inte menade mot mig för att jag ahr pröjsat allt mitt på mc:n själv och sjänat ihop till den själv... så
Låter iofs lättare än vade det verkar =)
Nej då, du kan va lugn! Det var inte riktat till någon speciell person, utan bara som ett exempel att man är extra försiktig om man lagt ner alla sina egna pengar på saken, och inte vill "riskera" dem i onödan.

Biifer skrev:
Jag kan hjälpa till att skruva om det kniper. Dessutom är jag riktigt billig :tummenupp
Problemet är bara att du måste ta dig hit med hojjen...
Låter ju prima! Får se hur jag ska göra :confused:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top