Kraftig ökning av trafikdöda

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
NTF: Det är en allvarlig signal
Nollvisionen fyller tio år.

Men delmålet för 2007 har redan spräckts med över 350 döda på landets vägar hittills i år.

Var fjärde som dog i september hade inte hunnit fylla 25 år.

Ingen människa ska behöva offra sitt liv eller skadas allvarligt på Sveriges vägar. Det var tanken när riksdagen klubbade igenom nollvisionen den 9 oktober 1997.

Tio år senare är vi långt från målet. Förra månaden dog 44 människor i trafiken.

1 september E4:an, Örnsköldsvik. En lastbil krockade med två personbilar. Lastbilen hamnade i diket och välte. Chauffören omkom.

6 september, Öjabyvägen i Växjö. En personbil körde av vägen och in i ett träd. Föraren dog.

9 september, Ulvesundavägen i Göteborg. En personbil frontalkrockade med en motorcykel. Mc-föraren omkom.

Nollvisionens delmål för 2007 var att inte mer än 270 människor skulle dödas i den svenska trafiken. Det målet sprack redan i augusti och med septembers svarta siffror är vi nu uppe i 353 döda, fler än de två senaste åren.

Har nollvisionen misslyckats?

– Det är naturligtvis förjäkligt att så många dör. Men samtidigt var delmålet för 2007 orealistiskt satt. Då, 1997, befann vi oss i en djup lågkonjunktur. Sedan dess har trafiken ökat med tio procent, säger Thomas Carlson, mediachef på trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Enligt honom har dessutom 600 liv räddats sedan nollvisionen infördes, bland annat tack vare säkrare vägar med mitträcken och sänkta hastighetsgränser i tätorter.

Nytt hastighetssystem
– Men vi behöver naturligtvis göra mer. Det viktigaste som nu ligger framför oss är att ett nytt hastighetssystem ska införas från årsskiftet, säger Thomas Carlson.

Det innebär bland annat att hastigheten ska sänkas till 80 på vissa 90-vägar och till 60 på en del 70-vägar.

Det som bekymrar NTF mest är att alltfler unga dör i trafiken. I september var en fjärdedel av de omkomna under 25 år. För hela året handlar det om var femte - fler än de senaste tre åren.

– Siffran är förbluffande hög och det är en allvarlig signal. Vi möter nu väldigt stora ungdomskullar som är på väg att ta körkort. Vi måste göra mer för att öka ungdomarnas riskmedvetande, säger Thomas Carlson.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article978497.ab

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70540955_852__,00.html

Systembrister - september
38 av de 44 som förolyckades i september hade sannolikt kunnat överleva om vägtransportsystemet varit anpassat efter Nollvisionens förutsättningar. Det visar NTFs analys av september månads dödsolyckor.


Västernorrlands län
1 september kolliderade två personbilar och en lastbil på E 4 drygt 2 km söder om Lv 1088 i Örnsköldsviks kommun, varvid lastbilen hamnade i diket och välte. Lastbilschauffören omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda chaufförens liv.


Skåne län
19 september körde en motorcykel in i en parkerad personbil på Banmästaregatan i Tomelilla. MC-föraren omkom. En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.

28 september fick en personbil sladd i en kurva på Eriksfältsvägen i Malmö och körde in i en lyktstolpe. Föraren och en passagerare omkom. Ett mer förlåtande sidoområde hade kanske kunnat rädda förarens och passagerarens liv.


Hallands län
2 september körde en personbil in i ett träd på vägen mot Hökhult i Laholms kommun. Passageraren omkom. Ett mer förlåtande sidoområde hade kanske kunnat rädda passagerarens liv.


Värmlands län
4 september körde en personbil av vägen vid Horssjön i Karlstad kommun och landade i ett dike. Föraren omkom. En effektiv bältespåminnare hade sannolikt inneburit att föraren haft större chanser att överleva.

25 september fick en personbil sladd på E 18 vid Segmon i Grums kommun och kanade ner i diket på motsatt körbana. Föraren omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens och passagerarens liv.


Jönköpings län
5 september kolliderade en traktor och en lätt lastbil på E 4 mellan Hyltena och Torsvik i Jönköpings kommun, varvid lastbilen fick sladd och kastades in i ett träd. Passageraren i lastbilen omkom. Ett mer förlåtande sidoområde hade kanske kunnat rädda passagerarens liv.

7 september kolliderade en personbil och en motorcykel vid en infart till en parkering på Lasarettsgatan i Vetlanda. MC-föraren omkom. En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.

28 september kolliderade en personbil med en cyklist på Rv 32, 200 meter norr om korsningen Rv 32 och Lv 133 i Tranås i kommun. Cyklisten omkom. En cykelhjälmslag hade kanske kunnat rädda cyklistens liv.


Kalmar län
6 september körde en personbil av vägen och in i ett träd på Lv 760, 200 meter söder om skylt Barmshult i Vimmerby kommun. Föraren och passageraren omkom. Ett mer förlåtande sidoområde hade kanske kunnat rädda förarens och passagerarens liv.


Kronobergs län
6 september körde en personbil av vägen och in i ett träd på Öjabyvägen, 500 meter väster om Bergsnäsvägen i Växjö. Föraren omkom. Ett mer förlåtande sidoområde hade kanske kunnat rädda förarens liv.

9 september kom en personbil över på motsatt körbana på Rv 23 mellan västra och östra infarten till Åseda i Uppvidinge kommun och frontalkrockade med en tung lastbil. Personbilsföraren och passageraren omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens och passagerarens liv.

12 september kom en personbil över på motsatt körbana på Rv 31, 700 meter söder Össjöbol i Uppvidinge kommun och frontalkrockade med en lastbil. Föraren i personbilen omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens liv.

26 september kom en personbil över på motsatt körbana på Rv 23 cirka 350 meter norr om infarten Flybo i Uppvidinge och frontalkrockade med en tung lastbil. Personbilsföraren omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens liv.


Gävleborgs län
8 september kolliderade två personbilar på E 4 cirka 400 meter norr om vägplatsen Remtjärn i Hudiksvalls kommun. En av förarna omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens liv.

12 september kom en personbil över på motsatt körbana på Rv 84, 2 600 meter öster om Lv 698 i Ljusdals kommun och frontalkrockade med en personbil. En av förarna omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens liv.

20 september backade en lastbil på en fotgängare på Stortorget i Gävle. Fotgängaren omkom. Med ett effektivt system för ”döda-vinkel-problematiken” hade kanske olyckan helt kunnat undvikas.


Västra Götalands län
9 september frontalkrockade en personbil och en motorcykel på Lv 675, Ulvesundavägen i Göteborg. MC-föraren omkom. En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.

16 september körde en personbil av vägen på E 6, cirka 250 meter söder om Tingstadsmotet i Göteborg och voltade. Föraren omkom. En effektiv bältespåminnare hade sannolikt inneburit att föraren haft större chanser att överleva.

20 september körde en personbil mot körriktningen på Rv 44 Stadsmotorvägen och frontalkrockade med en tung lastbil. Personbilsföraren omkom. Med ett effektivare system som hindrar bil att hamna i fel körriktning hade olyckan kunnat undvikas.


Dalarnas län

10 september kolliderade två personbilar i korsningen med nya Granbergsvägen på Lv 938 i Leksands kommun. En av förarna omkom. En effektiv bältespåminnare hade sannolikt förhindrat att föraren omkommit.

29 september körde en personbil av vägen före en kurva på Lv 1051 i Malung, knappt 8 km söder om korsningen med Rv 71 och anträffades i Västerdalälven. Föraren omkom. En effektiv bältespåminnare och ett räcke som hindrat bilen från att hamna i älven hade sannolikt inneburit att föraren haft större chanser att överleva.


Uppsala län
13 september kolliderade en traktor och en motorcykel på Rv 55 vid infart Ballingsta i Uppsala kommun. MC-föraren omkom. En lägre hastighet än 90 km/tim och en mer förlåtande utformning av korsningen hade kunnat lindra konsekvenserna.

22 september körde en tung motorcykel av vägen i en kurva på Lv 683, 2 km söder om Lv 290 Östhammars kommun och in i en villaträdgård. MC-föraren omkom. En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.


Jämtlands län
15 september körde en personbil in i en traktor och kastades över i motsatt körbana på Lv 316 mellan Åsarna och Kövsjö i Bergs kommun, där den frontalkrockade med en personbil. En av förarna omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens liv.


Västerbottens län
19 september kolliderade en personbil med en älg på E 45, 15 km norr om korsningen med Lv 1067 i Vilhelmina kommun. Föraren omkom. Systembrist: avsaknad av viltstängsel på väg med hastighetsgräns 110 km/tim och för hög hastighetsgräns.


Gotland
21 september körde en personbil körde av vägen på Lv 140 ett 100-tal meter söder om infarten till Tofta-möbler och voltade. Föraren omkom. En effektiv bältespåminnare hade sannolikt inneburit att föraren haft större chanser att överleva.


Norrbottens län
21 september körde en personbil av vägen på Lv 374 Asplövberg i Älvsbyn kommun och voltade. Föraren omkom. En effektiv bältespåminnare hade sannolikt inneburit att föraren haft större chanser att överleva.

23 september kom en personbil över på motsatt körbana på E 4, 2 km öster om Töre i Kalix kommun och frontalkrockade med en tung lastbil. Personbilsföraren omkom. Sänkt hastighetsgräns eller mitträcke hade sannolikt kunnat rädda förarens liv.

26 september kolliderade en personbil och en tung lastbil i korsningen Torggatan och Niemiselsvägen. Personbilsföraren och passageraren omkom. En mera förlåtande utformning av korsningen kunnat reducera konsekvenserna.

29 september körde en motorcykel in i en framförvarande personbil på Lv 796, Svartbyvägen. MC-föraren omkom. En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.


Stockholms län
30 september började en tung motorcykel wobbla och slog in i ett betongräcke varvid MC-föraren kastades av ekipaget. Olyckan inträffade på Lv 279 i höjd med Bromma köpstad. MC-föraren omkom. En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser.

( 2007-10-10 )

http://www.ntf.se/Tidning/default33546.asp

Oroande utveckling bland ungdomar i NTF-analys av trafikdöden 2007
Var fjärde förolyckad mellan 18 och 24 år
44 människor omkom i septembertrafiken. 12 av dem var mellan 18 och 24 år.
- Ungdomar har alltid råkat mer illa ut i trafiken än andra, men de senaste siffrorna är oroande. Stora barnkullar är nu i åldern för att ta körkort och det här antyder att det får ett genomslag i olycksstatistiken, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF.

Under årets första nio månader har preliminärt 64 ungdomar, 18-24 år, omkommit i trafiken, cirka 18 procent av det totala antalet. Det är en högre andel jämfört med årssifforna för 2006 (16 procent), 2005 (15 procent) och 2004 (16 procent).


Bristerna i trafikmiljön kan åtgärdas
NTF granskar samtliga dödsolyckor i år, som ett inslag i trafiksäkerhets-året 2007. Den 9 oktober var det tio år sedan Nollvisionen antogs av riksdagen och det är en av anledningarna till att NTF bedömer olyckorna ur ett Nollvisionsperspektiv. NTF har i det här projektet inte tagit hänsyn till vem som är vållande till olyckan. Frågan är i stället om konsekvenserna hade blivit annorlunda om vi hunnit en bit längre mot Nollvisionssamhället.

Analysen av trafikolyckorna visar att människor dör till följd av uppenbara brister i vägtransportsystemet, som kan åtgärdas. Dessa brister är till exempel felaktiga hastighetsgränser, undermåligt utformade vägkorsningar, livsfarliga sidoområden på en stor del av vägnätet, motorcyklarnas bristande förmåga att skydda sin passagerare och dåligt hastighetssäkrade övergångsställen.


Trafiksäkerhetsundervisning viktig
Bättre utbildning skulle kunna göra att färre unga dör i trafiken, menar Nils Petter Gregersen.

- Det är viktigt att unga, nyblivna förare lär sig om riskerna i trafiken och motiveras till att köra med stora säkerhetsmarginaler, säger han. De saknar rutin och befinner sig i en turbulent period av sitt liv. Olycksbilden och de kunskaper vi har om ungdomar understryker kraftigt behovet av att lägga mera kraft på trafikundervisningen i skolan och på att utveckla en körkortsutbildning av hög kvalitet.

http://www.ntf.se/Tidning/default33532.asp
 
Last edited:
"En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser."

Således inga konkreta förslag från NTF hur man kan förbättra för motorcyklar, eller vad som orsakade olyckan.
 
"En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser."

Således inga konkreta förslag från NTF hur man kan förbättra för motorcyklar, eller vad som orsakade olyckan.


Kan inte eller vill inte skulle jag vilja fråga NTF
Vad vet man om
1 Personen hade för utrustning
2 Hur länge personen hade legat innan någon såg denna.
3 Hastigheten
 
Enligt vad jag kan tolka vet man ingenting om det.
Det som däremot är aningen anmärkningsvärt är att NTF kommer med förslag på åtgärder vid övriga olyckor, men där MC var inblandad slänger dom ut den där floskeln.

Dåligt om ni frågar mig.
 
Enligt vad jag kan tolka vet man ingenting om det.
Det som däremot är aningen anmärkningsvärt är att NTF kommer med förslag på åtgärder vid övriga olyckor, men där MC var inblandad slänger dom ut den där floskeln.

Dåligt om ni frågar mig.

Inte bara dåligt, de vill ju förbjuda motorcyklar enligt något tidigare uttalande från muppen som brukar uttala sig för NTF. För att göra något sådant vill de ju förankra samma åsikt hos folket. Inte för att jag tror det lyckas men men...
 
Detta är ett intressant påstående...
Enligt honom har dessutom 600 liv räddats sedan nollvisionen infördes, bland annat tack vare säkrare vägar med mitträcken och sänkta hastighetsgränser i tätorter.
Säger inget om åtgärderna i sig som ur ett samhällesperspektiv "väl" är ganska vettiga (även om dom inte hjälper mc-åkare), men...

Hur i hela friden kan man räkna olyckor/dödsfall som INTE inträffar???

Nog borde man väl framhålla att man "uppskattar att", inte "har räddats"...
/Danne
 
så fort det gäller bil eller lastbil " sänkt hastighet eller mitträcke" nollvisionen är ju ett stort skämt o slöseri med skattepengar. ne fan låt alla åka epa traktor så får vi inte köra över 30..................
 
Det skulle vara intressant att veta var NTF får sina uppgifter från. VV:s siffror kommer inte förrän runt den 15 varje månad...

"22 september körde en tung motorcykel av vägen i en kurva på Lv 683, 2 km söder om Lv 290 Östhammars kommun och in i en villaträdgård. MC-föraren omkom. En motorcykel kan inte skydda föraren från de krockvåldsnivåer som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar, inom ramen för vägtrafikens hastighetsgränser."

Om den rapporterade tidningarna
22/9 Avled i olycka med fyrhjuling
En 47-årig man omkom när den fyrhjuling han färdades på havererade vid 13.30-tiden på lördagen.
Olyckan inträffade i Åby, mellan Morkarla och Österbybruk i Norduppland. Mannen körde sitt fyrhjuliga fordon på en väg när det vänstra bakhjulet plötsligt lossnade.
Föraren tappade kontrollen över ekipaget som i hög fart rände rakt igenom ett staket och in i en villaträdgård, där mannen kastades av och landade bredvid fyrhjulingen.
- Fastighetsägaren kom ut och hittade föraren livlös på marken, berättar vakthavande befäl vid Uppsalapolisen, Jan Sjöquist.
Räddningsfordon sändes till platsen och mannen fördes i ambulanshelikopter till Akademiska sjukhuset i Uppsala, men hans liv stod inte att rädda. Den omkomne var bosatt i Stockholm.
Fyrhjulingen bärgades från platsen för att genomgå teknisk undersökning hos polisen, i syfte att försöka hitta en förklaring till hjulhaveriet. Det senaste året har en rad allvarliga olyckor inträffat med fyrhjulingar i landet.
 
"22 september körde en tung motorcykel .......

Om den rapporterade tidningarna
22/9 Avled i olycka med fyrhjuling .....

Vad gör MOTORCYKLISTERNAS intresseorganisation för att få tre och fyrhjuliga fordon som får framföras på B körkort att räknas som BILAR?

Det borde vara prioritet nummer 1 för att media/NTF/motorcykelhatarna ska få onödigt mycket vatten på sina kvarnar.

Motorcykelkollektivet klotar nog mycket på egen hand, vi behöver inte hjälp av halvfulla sommarstugeägare på kina-fyrhjulingar.
 
Vad gör MOTORCYKLISTERNAS intresseorganisation för att få tre och fyrhjuliga fordon som får framföras på B körkort att räknas som BILAR?

Det borde vara prioritet nummer 1 för att media/NTF/motorcykelhatarna ska få onödigt mycket vatten på sina kvarnar.

Motorcykelkollektivet klotar nog mycket på egen hand, vi behöver inte hjälp av halvfulla sommarstugeägare på kina-fyrhjulingar.

EU-regler för andra året :) De kan väl knappast klaga på det när det är EU:s regler vi ska använda oss av för att slippa nummerskylt fram på MC :va :va
 
EU-regler för andra året :) De kan väl knappast klaga på det när det är EU:s regler vi ska använda oss av för att slippa nummerskylt fram på MC :va :va

Näerå, jag klagar inte (just nu) på det faktum att fyrhjuliga fordon med styre får framföras på väg.

Det jag klagar på är att dom ska räknas som motorcykel i olycksstatistiken, men tydligen som bil när det gäller körkortskrav.

Det enda jag vill är att dom räknas som B fordon i båda hänsenden, alltså en Bil-olycka istället för en MC olycka.
 
Att dom inte bara ger upp nollvisionen,så länge vi färdas i trafiken så kommer det alltid att dö folk.Bara att bita i det sura äpplet,man vet ju själv vad man ger sig in på när man sätter sig i en bil eller på en motorcykel.Vafan ska vi inte skjuta bort hela älgstammen också bara för att händer viltolyckor?!? Och varför inte sätta höga murar runt alla sjöar och hav när vi liks håller på för att folk drunknar tydligen.:huvet
 
Jag föreslår hänglås på fet och onyttig mat, folk dör ju hela tiden av hjärt och kärlsjukdomar som en följd av dålig kost och ingen motion.
Madrassera alla hårda och vassa ytor, inför utegångsförbud när det är halt på vintern. Kapsla in alla människor i bubblor som skyddar dem från allt som kan vara farligt! Sen föreslår jag näringsintag via dropp, för att undvika dålig kost.
Vad är meningen med att välja själv när det ändå finns De Som Vet Bättre?

Jag _hatar_ nollvisionen av hela mitt hjärta. Visst är det tragiskt att folk dör, men alla val vi gör i livet är ett risktagande. Jag tar risken att sätta mig i bilen varje morgon och köra till jobbet, när det sannolikt skulle vara säkrare om jag klev upp tre timmar tidigare och istället tog en nätt promenad på 2 mil.
Men trots att jag vet att det innebär en risk att sätta mig tillrätta i förarstolen och slå på stolsvärmen, vrida hetmavredet till max och köra i halvkoma till jobbet så gör jag det ändå.

Så länge det är _människor_ som kör bilarna på våra vägar så kommer det ske olyckor. Folk väljer att köra för fort, för länge, för snävt. Det är ingenting som kan byggas bort med vare sig vajerräcken eller sänkt hastighetsbegränsning.

Sett till antalet invånare i vårt land så ligger vi mycket bra till i olycksstatistiken gentemot övriga europa. Om man sedan dessutom räknar in körsträcka, vilket jag inbillar mig är högre för genomsnittssvensson pg a avlångt land med stora avstånd, så tror jag att vi lär ligga överlägset bäst till.

Säkerhetshetsen i detta land går mig på nerverna.
Folk vill inte ha en så trygg tillvaro som möjligt. Folk vill välja själv, och oftast är gemene man beredd att ta konsekvenserna av sina val också.

Det fokuseras på trafiken som att den vore det som dödar flest människor per år, vilket ligger inte så lite långt ifrån sanningen.
 
Hur i hela friden kan man räkna olyckor/dödsfall som INTE inträffar???

jag _tror_ det handlar om olyckor som har skett men tack vare t.ex. vajerräcken mellan dom mötande fordonen enbart har inneburit materialskador och kroppsskador, inte dödsfall (sen visst, ingen som vet hur det skulle sluta om det inte fanns vajerräcken just där osv. men endå)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top