Haj, kom och tänka på lite frågor i fyllan och ni kan säkert helpa till.
Det första är hur man som tillverkare bestämmer vid vilket varvtal mest kraft ska dras ur motorn, dvs. vad gör man rent tekniskt om man vill att det ska dra på som fan vid 4000 varv. Hoppas ni förstår.
Nästa fråga är hur brukar tillverkarna resonera kring detta, lär finnas skillnader mellan familjebilar och sportbilar (eller hojjar för den delen). Kan tänka mig att familjebilarna vill ha kraften tidigt, då det inte är meningen att man ska hålla på varv ut hela tiden, medan sportbilarna vill ha en mer jämnare kurva? Eller är jag helt ute och cyklar?
Nästa fråga är om motorstorlekar och effekt. Bläddra lite i DNs motor för en stund sen och siffrorna 1,8T (audi) gav 190hk och en 2 liters peugoet GTI gav 130hk eller vad det var. Varför är det såna skillnader på effekten och motorstorleken, vilka för- och nackdelar kan det finnas med att trycka mycket. kraft ur liten motor och tvärtom. Vad gäller sporthojjar vill man såklart ha mycket kraft ur liten motor, men när det gäller bilar så finns ju inte direkt brist på utrymme och vikten behöver inte pressas ned så mycket.
Ja, förlot om det är lite ostrukturerat , hoppas ni fattar vore kul att få lite svar.
Det första är hur man som tillverkare bestämmer vid vilket varvtal mest kraft ska dras ur motorn, dvs. vad gör man rent tekniskt om man vill att det ska dra på som fan vid 4000 varv. Hoppas ni förstår.
Nästa fråga är hur brukar tillverkarna resonera kring detta, lär finnas skillnader mellan familjebilar och sportbilar (eller hojjar för den delen). Kan tänka mig att familjebilarna vill ha kraften tidigt, då det inte är meningen att man ska hålla på varv ut hela tiden, medan sportbilarna vill ha en mer jämnare kurva? Eller är jag helt ute och cyklar?
Nästa fråga är om motorstorlekar och effekt. Bläddra lite i DNs motor för en stund sen och siffrorna 1,8T (audi) gav 190hk och en 2 liters peugoet GTI gav 130hk eller vad det var. Varför är det såna skillnader på effekten och motorstorleken, vilka för- och nackdelar kan det finnas med att trycka mycket. kraft ur liten motor och tvärtom. Vad gäller sporthojjar vill man såklart ha mycket kraft ur liten motor, men när det gäller bilar så finns ju inte direkt brist på utrymme och vikten behöver inte pressas ned så mycket.
Ja, förlot om det är lite ostrukturerat , hoppas ni fattar vore kul att få lite svar.