kraft vid olika varvtal / motorstorlekar

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Haj, kom och tänka på lite frågor i fyllan och ni kan säkert helpa till.

Det första är hur man som tillverkare bestämmer vid vilket varvtal mest kraft ska dras ur motorn, dvs. vad gör man rent tekniskt om man vill att det ska dra på som fan vid 4000 varv. Hoppas ni förstår.

Nästa fråga är hur brukar tillverkarna resonera kring detta, lär finnas skillnader mellan familjebilar och sportbilar (eller hojjar för den delen). Kan tänka mig att familjebilarna vill ha kraften tidigt, då det inte är meningen att man ska hålla på varv ut hela tiden, medan sportbilarna vill ha en mer jämnare kurva? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nästa fråga är om motorstorlekar och effekt. Bläddra lite i DNs motor för en stund sen och siffrorna 1,8T (audi) gav 190hk och en 2 liters peugoet GTI gav 130hk eller vad det var. Varför är det såna skillnader på effekten och motorstorleken, vilka för- och nackdelar kan det finnas med att trycka mycket. kraft ur liten motor och tvärtom. Vad gäller sporthojjar vill man såklart ha mycket kraft ur liten motor, men när det gäller bilar så finns ju inte direkt brist på utrymme och vikten behöver inte pressas ned så mycket.

Ja, förlot om det är lite ostrukturerat , hoppas ni fattar vore kul att få lite svar.
 
Kanske för att audin är en turbo?


Villee skrev:
Nästa fråga är om motorstorlekar och effekt. Bläddra lite i DNs motor för en stund sen och siffrorna 1,8T (audi) gav 190hk och en 2 liters peugoet GTI gav 130hk eller vad det var. Varför är det såna skillnader på effekten och motorstorleken, vilka för- och nackdelar kan det finnas med att trycka mycket. kraft ur liten motor och tvärtom. Vad gäller sporthojjar vill man såklart ha mycket kraft ur liten motor, men när det gäller bilar så finns ju inte direkt brist på utrymme och vikten behöver inte pressas ned så mycket.
 
Villee skrev:
Det första är hur man som tillverkare bestämmer vid vilket varvtal mest kraft ska dras ur motorn, dvs. vad gör man rent tekniskt om man vill att det ska dra på som fan vid 4000 varv. Hoppas ni förstår.

ALLT har betydelse, men framför allt: kammar, längd på avgas pipor, ... insug, flöde i toppen (ventiler vinklar, kanaler) rörelsen inne i cylinder (swirl tumble...)

Villee skrev:
Nästa fråga är hur brukar tillverkarna resonera kring detta, lär finnas skillnader mellan familjebilar och sportbilar (eller hojjar för den delen). Kan tänka mig att familjebilarna vill ha kraften tidigt, då det inte är meningen att man ska hålla på varv ut hela tiden, medan sportbilarna vill ha en mer jämnare kurva? Eller är jag helt ute och cyklar?

jo, så är det väll ungefär... fast man vill alltid ha mycket över ett brett register... Men skall man få mycket effekt så måste man lägga den högt upp registret (i princip...)

Låga varv ger oftast lägre förbrukning, alltså lägger man momentet max där om man vill låg förbrukning..

Villee skrev:
Nästa fråga är om motorstorlekar och effekt. Bläddra lite i DNs motor för en stund sen och siffrorna 1,8T (audi) gav 190hk och en 2 liters peugoet GTI gav 130hk eller vad det var. Varför är det såna skillnader på effekten och motorstorleken, vilka för- och nackdelar kan det finnas med att trycka mycket. kraft ur liten motor och tvärtom. Vad gäller sporthojjar vill man såklart ha mycket kraft ur liten motor, men när det gäller bilar så finns ju inte direkt brist på utrymme och vikten behöver inte pressas ned så mycket.

turbo/ icke turbo... ja!
Men principerna är dom samma, mer effekt på liten motor, så måste man ha en stor turbo och då kommer effekten på höga varv...
 
Last edited:
Villee skrev:
Det första är hur man som tillverkare bestämmer vid vilket varvtal mest kraft ska dras ur motorn, dvs. vad gör man rent tekniskt om man vill att det ska dra på som fan vid 4000 varv. Hoppas ni förstår.

Länkarna här ovan beskriver rätt bra det du är ute efter.

Kortfattat är det motorns slaglängd och kamaxlarnas öppettider (dvs när saker sker med insugets och avgasernas öppettider) som bestämmer var vridet hamnar. Sen är det så mycket mer som lär tas med i beräkning, bl.a. insugets gashastighet och avgassystemets mottryck och mycket mer...
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top