Krökande diplomater

Dubbelexamen, helst utomlands, tre-fyra språk samt lite volontärengagemang så har du åtminstone en chans. :tummenupp

Tveksamt om det behöv så mycket utbildning, flera diplomater som jag har stött på har knappast varit det vassaste verktyget i lådan:D

Glöm inte att man bör ha en släkting som jobbar på UD.

Det är troligen det mest effektiva.

Last edited:
Hörde på nyheterna att "människor blivit upprörda" över det som visats.. Det är likadant varje gång det framkommer något som egentligen är självklart, man blir så trött..

Klart att diplomater utnyttjar sin situation, precis som alla andra människor.. Hur naiv och blåögd är "svensken"!?

Om han skulle låta bli att "gå på sådana evenemang nån gång i veckan" så kanske försäkringskassan skulle ha råd att betala ut mitt bostadsbidrag som fortfarande är innestående sen december :tummenupp

Så det är dig b.la. jag pröjsar skatt till alltså. Sälj hojen så slipper jag betala för den vetja!

TV-seriens huvudperson är fruktansvärt icke representativ för diplomatkåren. Det finns en anledning till att han trots sin ålder är ambassadråd med handelsanknytning i UAE, det är så mycket straff/reträtt-post för inkompetenta idioter det kan bli....

Majoriteten av icke politiskt tillsatta inom UD (dvs inte avdankade sossesnubbar typ L.Danielsson) är löjligt kompetenta och arbetar hårt. Att ta sig in på diplomatprogrammet får läkarantagningen att verka lätt.....

Nu har jag inte läst hela tråden men, fick han :borra? :brynad

Det är ju det man undrar. Fick den lille fete jävelen sätta nån? :confused:

Klart att diplomater utnyttjar sin situation, precis som alla andra människor..

Det vetefan alltså. Jag utnyttjar inte grejer bara för att de är gratis så nästan alla andra människor hade varit mer korrekt. Tycker bättre om att göra rätt för mig och tjäna mina egna pengar.

Det äckliga med diplomater är ju att det så ofta är avdankade politiker eller politiker som gjort bort sig som får de där posterna utan att prestera ett skit. Samma sak med landshövdingposterna.

Last edited:
Glöm inte att man bör ha en släkting som jobbar på UD.
Du glömde militärtjänstgöringen på tolkskolan. Utan den är det nog kört.
Snickesnack, ta en titt på senaste kullen som blev antagna. Hälften har inte ens gjort lumpen och jag har svårt att tro att de alla skulle vara släkt med utbildningsansvariga; de enda som är involverade i processen. Det känns snarare som en av få platser där kvalifikationer går före kontakter.

Det äckliga med diplomater är ju att det så ofta är avdankade politiker eller politiker som gjort bort sig som får de där posterna utan att prestera ett skit. Samma sak med landshövdingposterna.

Ofta avdankade politiker... njae, de du får höra talas om via se&hör eller aftonbladet så visst, men vi har klart fler diplomater än så men kanske inte som du har hört talas om.

Tveksamt om det behöv så mycket utbildning, flera diplomater som jag har stött på har knappast varit det vassaste verktyget i lådan:D
Då har du mött avdankade, oönskade, politiker eller lögnare :tummenupp

Att krafsa sig in på diplomatprogrammet är ett helt livsprojekt.

Snickesnack, ta en titt på senaste kullen som blev antagna. Hälften har inte ens gjort lumpen och jag har svårt att tro att de alla skulle vara släkt med utbildningsansvariga; de enda som är involverade i processen. Det känns snarare som en av få platser där kvalifikationer går före kontakter.

Du jobbar inte inom UD va?

Finns få ställen som är så mycket enskild verkstad och där nepotism och kontakter har så stor betydelse. Visst har de formella antagningsprov för att bli antagen till diplomatprogrammet men bland alla som klarat de skriftliga provet då är selektionsprocessen väldigt vag. Dessutom är snikvägen in via "praktiktjänster" som bara utlyses internt vanlig, bra exempel på detta är M.Sahlins dotter som knappast fick sin tjänst pga outstanding meriter....

Det är en jäkla skillnad mellan karriärdiplomater och politiskt utsedda diplomater. Den sista kategorin är L.Danielsson, M.Winberg mfl men de får vanligtvis bara reträttposter med tveksam signifikans....

Last edited:
Du jobbar inte inom UD va?

Finns få ställen som är så mycket enskild verkstad och där nepotism och kontakter har så stor betydelse. Visst har de formella antagningsprov för att bli antagen till diplomatprogrammet men bland alla som klarat de skriftliga provet då är selektionsprocessen väldigt vag. Dessutom är snikvägen in via "praktiktjänster" som bara utlyses internt vanlig, bra exempel på detta är M.Sahlins dotter som knappast fick sin tjänst pga outstanding meriter....
Medelåldern är ju trettio bast så, nej, det är några år kvar, hade det varit aktuellt. :hihi

Däremot har jag varit där flertalet gånger och pratat med utbildningsansvariga, statsråd samt våra blivande diplomater. Visst kan det finnas vissa som kommer in på ett bananskal, men av de som antogs till det senaste programmet fanns det inte en tjomme som hade mindre än dubbelexamen och utsvävande språkkunskaper. Jag tror snarare att eventuella kontakter är betydande i själva arbetsplaceringen snarare än antagningen. Och då är det skitsamma för min del :)

Antagningsprovet är inte den utmanande biten, det är snarare hur man skall hinna med att rekvirera de kvalifikationer som krävs innan åren springer iväg allt för mycket. Bildts "assistent" fick söka 4-5 gånger innan hon blev antagen, trots omfattande kontakter och tillräckliga kvalifikationer. Men det hon hade att erbjuda var inte det som eftersöktes då.

Last edited:
Ofta avdankade politiker... njae,

Jooeerå.

Kanske ett stort mått av nepotism spelar in också, men det gör det ju förvisso även i näringslivet. Skillnaden är att det där inte sätts sprätt på skattepengar.

Såg filmen nu också. Mannen är ju gay och väldigt, väldigt lik Peder Fogstrand AKA "Greven" så jag tar tillbaks det där med att sätta på flygvärdinnor och ändrar det till sätta på stewards istället.

Personligen skulle jag se någon annan typ av människa som sköter ett sånt jobb.
Och att ha en sån "över lyx" på allt kan inte vara nödvändigt. Om han nu ska bjuda på middag så är det nog billigare att han hyr HELA restaurangen än ha en sån stor lägenhet och så kan han bo i en vanlig lite halv bra lägenhet... Och 12 flygvärdinnor på en sån liten båt är inte direkt nödvändigt, vad man kunde se var det inte så många där och det jag störde mig mest på var när han skratta och tacka svenska skattebetalarna för det... Om jag skulle träffa han utan media skulle han lätt åka på en propp :fatta!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8