Krånglande oljepump

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Har i dag försökt felsöka lite på BB:s RS 250 efter att den nöp vid förra träningen.

Efter att ha fixat cylindern (dutt, fräs, dutt fräs samt mera dutt, fräs och lite honing) så satte vi allt på plats igen och startade hojen.
När motorn gick och man varvade lite så kom bara den underbara tvåtaktsröken från det ena avgasröret.
Blev lite :va och lite :gnissla samt en del :4skrika .

Testade sedan att ta loss oljeslangen till den cylindern vilken det inte kom någon väldoftande rök ifrån och inte en gnutta olja kom det fram där. tog då loss slangen i andra änden vid oljepumpen och blåste igenom slangen för att kolla om det var stopp i den men det var det icke. Testade åter igen att starta motorn men det kom ingen olja nu heller till den cylindern.

Det verkar som den ena cylindern får olja men inte den andra.
Vad kan vara fel eller kan man inte kolla om oljepumpen funkar genom att ta loss en slang och starta motorn?

Har nu tömt oljetanken och blandat direkt i bensinen.
Startade efter det motorn igen och man kände direkt att det blev en underbar doft som spred sig bland husen. Doften som vi saknade var tillbaka.

Även om det funkar att köra blandat i bensinen så vore det kul att veta vad som kan vara fel.
 
Det sitter backventiler i munstyckena på cylindrar och vevhus. De geggar gärna fast. Fast det förklarar inte varför det inte kommer nån olja ur slangen, iofs.

Jag har exakt samma bekymmer på en gammal Surzuki här. Jag vet inte hur jag ska gå vidare heller.
 
Mattias skrev:
2312497 Det sitter backventiler i munstyckena på cylindrar och vevhus. De geggar gärna fast. Fast det förklarar inte varför det inte kommer nån olja ur slangen, iofs.

Jag har exakt samma bekymmer på en gammal Surzuki här. Jag vet inte hur jag ska gå vidare heller.

Då kanske det är att rekomendera att köra på blandad bensin i fortsättningen?
 
Depåbitchen skrev:
2312500 Då kanske det är att rekomendera att köra på blandad bensin i fortsättningen?

Jo, det är ju den enkla lösningen. Haken är att det är förvånansvärt lätt hänt att köra sönder skiten igen sen. Och hur mycket olja ska man ha? 2% räcker inte, det VET jag. :(
 
Jag hadde liknande problem på min Rd350, tog en liten medicinspruta,sög ur oljeledningen med den, fungerade efter det, kan kanske fungera!
 
Mattias skrev:
2312521 Jo, det är ju den enkla lösningen. Haken är att det är förvånansvärt lätt hänt att köra sönder skiten igen sen. Och hur mycket olja ska man ha? 2% räcker inte, det VET jag. :(

Jag har kört med 2-3 % hela tiden i år och än har det inte skurit.
 
2% eller 3%? Eller har det fått bli som det blir? Surzukin skar tvärt med 2%.
 
Mattias skrev:
2312595 2% eller 3%? Eller har det fått bli som det blir? Surzukin skar tvärt med 2%.

Det har nog blivit som det har blivit. Men som med allt annat så överdoserar jag nog. Meningen är att det ska bli 2,5% men sen häller jag alltid i en liten skvätt till av någon anledning.
 
Med tanke på Mattias nyvunna erfarenheter och att Honda rekommenderar 3% till min hoj skulle jag inte använda mindre i alla fall.
 
Depåbitchen skrev:
2312763 Då häller vi i lite till olja i morgon innan träningen. :tummenupp
Fast häll inte i en massa olja utan att veta hur mycket eftersom mer olja tunnar ut din bränsleblandning och du kan behöva justera förgasarna accordingly.
 
Gustav O skrev:
2312779 Fast häll inte i en massa olja utan att veta hur mycket eftersom mer olja tunnar ut din bränsleblandning och du kan behöva justera förgasarna accordingly.

Ska hälla i lagom. Har för en gångs skull koll på hur mycket soppa det är i tanken då vi mätte upp det innan vi hällde i.
 
Du vet att det finns en liten skruv som man kan "blöda" oljepumpen med? Fast det förklarar ju inte att det inte kommer olja från bägge slangarna... Kollat de två som går till ramlagren också? Låter som veck på oljeslangen eller att den hamnat i kläm någonstans. Premix fungerar ju alltid fast man får vara lite försiktigare med att gå in med motorbroms bara, mellangas e bra.
 
Torkel skrev:
2312899 Du vet att det finns en liten skruv som man kan "blöda" oljepumpen med? Fast det förklarar ju inte att det inte kommer olja från bägge slangarna... Kollat de två som går till ramlagren också? Låter som veck på oljeslangen eller att den hamnat i kläm någonstans. Premix fungerar ju alltid fast man får vara lite försiktigare med att gå in med motorbroms bara, mellangas e bra.

Hade inte en aning om den skruven. Var sitter den?
Har kollat slangen och den ligger inte i kläm. Har blåst luft igenom den utan problem. Tog även loss den vid pumpen och det kom ingen olja där heller till den slangen.
 
Depåbitchen skrev:
2312947 Hade inte en aning om den skruven. Var sitter den?
Har kollat slangen och den ligger inte i kläm. Har blåst luft igenom den utan problem. Tog även loss den vid pumpen och det kom ingen olja där heller till den slangen.
Skruven sitter till vänster om "oljepumparmen", en stjärnskruv som sticker ut lite grand, går inte att missa.
 
Torkel skrev:
2312899 Du vet att det finns en liten skruv som man kan "blöda" oljepumpen med? Fast det förklarar ju inte att det inte kommer olja från bägge slangarna... Kollat de två som går till ramlagren också? Låter som veck på oljeslangen eller att den hamnat i kläm någonstans. Premix fungerar ju alltid fast man får vara lite försiktigare med att gå in med motorbroms bara, mellangas e bra.

Motorbroms, är det någonting de byggt in i standardhojarna? Ungefär likadant som stora lastbilar.
 
Tänk på att om du blandar för "fett" så blir det mer sot på kolvar och de berömda avgasventilerna med väntat resultat. :3freak
 
Tunnar ut....

Gustav O skrev:
2312779 Fast häll inte i en massa olja utan att veta hur mycket eftersom mer olja tunnar ut din bränsleblandning och du kan behöva justera förgasarna accordingly.

Nej Gustav det fungerar inte så....
Man bestyckar inte en motor efter hur många procent olja man tillför.
Jag har skrivit om sådant på flera andra trådar..

Däremot har du helt rätt i att inte göra något utan att ha helt koll på iblandad mängd olja.

Kanske vi ska lägga upp en fast plats här på sidan vad som är rätt och fel så kan folk kolla där innan dom börjar skriva om något som har varit här i femtielva gånger?
:tummenupp
Roffe
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top