Krånglande nätverk

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Mors allihopa. Börjar på att bli ganska galen nu så jag tänkte att jag skulle kolla med er om ni har några bra tips.
Jag har problem med att på server burken hela tiden får felmeddelande: 194.236.230.1: Målnätverket är oåtkommligt.
Detta får jag alltså oavsett vad jag pingar, kan inte komma ut på nätet med andra ord. Vad jag har testat att göra är följande:
Jag kopplade över kabeln från min vanliga stationära dator till servern efter att ha kört en "ipconfig /release". Kopplar in den i server burken, får ip, dns, gateway och hela paketet, men kan inte pinga.
Det jag testat efter det är:
start/kör/cmd
ipconfig /flushdns
nets ip reset c:\resetlog.txt
netsh int reset all
netsh routing reset all
netsh routing dump

Efter det avinstallerade jag BÄGGE nätverkskorten och startade om datorn, installerade dem på nytt, får ip och dns'erna igen, allt ser ok ut. Men jag får ändå samma "194.236.230.1: Målnätverker är oåtkommligt". Den ip adressen vet jag inte vart den kommer ifrån, verkar inte ha med gateway eller något sådant att göra.

Jag börjar bli lite tunnhårig här så hjälp mottages hjärna :3freak .

Glömde säga det... Jag har alltså fiber fram till converter, sedan vanlig nätverks kabel därifrån. Har den ansluten till ett av nätverkskorten i datorn, ingenting i det andra. Får det där felet, inaktiverar ett av korten och sätter kabeln i det andra, samma sak på bägge korten.

Har inte lagt in någon brandvägg eller antivirus, utan bara installerat win 2000 pro och lagt in drivrutiner, inga extra program eller något.

Tja,

Svårt att säga exakt hur det är, men min gissning är något av följande:
* Du har inte kontakt med din default route/gateway, som isf är 194.236.230.1. Detta låter troligt då 194.236.230.1 är host-1.herjenet.se, låter som en gate, samt att routers/motsv ofta ligger på just .1 i ett nät.
* Värddatorn du försöker PINGA är 194.236.230.1, men isf skulle du nog sagt det. Om det dock är så, så gissar jag på att din gate eller default route inte routar åt dig (kan returnera ett felmeddelande, eller ej), eller att den inte är nåbar.

Oavsett orsak, även om nr1 är mest trolig, skulle jag vilja se först en ipconfig /all från servern när den skall ha fått sitt IP, och därefter ett försök att pinga default route.

Kolla ipconfig /all, o försök pinga din gate/router, jag gissar att du får felsvar där. Om det då är nåt i stil med "inget svar från blah" har du ingen kontakt med skiten. Får du däremot "nätverket ej nåbart" eller nåt så är det förmodligen något mer skadat fel i windows, eller sepiga routingproblem, att routingtabellen inte är korrekt.

Kan försöka fixa fram en ipconfig /all åt dig, får skriva ner det för hand eftersom det är en annan burk....
Den adressen jag pingar är www.sunet.se men soms agt var så spelar det ingen roll vilken jag pingar, hejrenet är min ISP så det låter ju helt rätt.
För att klargöra ytterligare, just nu är det inga routrar med hos min sida, utan bara nätverkskabel till convertern i väggen och min server burk.
Angående routingproblem så har jag ju blåst ut allt med routing vad jag förstått med kommandona:

netsh routing reset all
netsh routing dump

Men jag kan koppla över till kabeln till server burken igen så ska jag kolla på ipconfigen. så du får se hur den ser ut.

Såhär ser ipconfig'en ut:

Windows 2000 IP-konfiguration

Värddatornamn: hinkas-5dcdb6e4
Primärt DNS-Suffix:
Nodtyp: Broadcast
IP-Routing aktiverat: Nej
WINS-proxy aktiverat: Nej
Söklista för DNS-suffix: herjenet.net

Kort: ethernet Anslutning till lokalt nätverk 2:
Anslutningsspecifika DNS-suffix: herjenet.se
Beskrivning: VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter
Fysisk adress: 00-11-D8-1C-C1-75
DHCP aktiverat: ja
Autoconfiguration är aktiverad: Ja
IP-adress: 194.16.250.247
Nätmask: 255.255.254.0
Standard gateway: 194.16.250.1
DHCP server: 194.16.250.1
DNS-servrar: 194.218.64.2
217.198.150.181
Lånet erhölls: den 27 september 2005 21:42:55
Lånet upphör: den 28 september 2005 21:42:55

Ping www.sunet.se
skickar signaler till www.sunet.se (192.36.125.18) med 32 byte data:

Svar från 194.236.230.1: Målnätet är oåtkommligt

Det roliga är att nu när jag kopplade servern via routern så fungerar det... Så jag kanske blir tvungen att köra den på det viset, bara det att den klarar inte lika många anslutningar samtidigt då, tror det tog stopp vid 268 samtida anslutningar sist, men jag kanske får nöja mig med det då :/.

Hinkas skrev:
Såhär ser ipconfig'en ut:

Windows 2000 IP-konfiguration

Värddatornamn: hinkas-5dcdb6e4
Primärt DNS-Suffix:
Nodtyp: Broadcast
IP-Routing aktiverat: Nej
WINS-proxy aktiverat: Nej
Söklista för DNS-suffix: herjenet.net

Kort: ethernet Anslutning till lokalt nätverk 2:
Anslutningsspecifika DNS-suffix: herjenet.se
Beskrivning: VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter
Fysisk adress: 00-11-D8-1C-C1-75
DHCP aktiverat: ja
Autoconfiguration är aktiverad: Ja
IP-adress: 194.16.250.247
Nätmask: 255.255.254.0
Standard gateway: 194.16.250.1
DHCP server: 194.16.250.1
DNS-servrar: 194.218.64.2
217.198.150.181
Lånet erhölls: den 27 september 2005 21:42:55
Lånet upphör: den 28 september 2005 21:42:55

Ping www.sunet.se
skickar signaler till www.sunet.se (192.36.125.18) med 32 byte data:

Svar från 194.236.230.1: Målnätet är oåtkommligt

Det roliga är att nu när jag kopplade servern via routern så fungerar det... Så jag kanske blir tvungen att köra den på det viset, bara det att den klarar inte lika många anslutningar samtidigt då, tror det tog stopp vid 268 samtida anslutningar sist, men jag kanske får nöja mig med det då :/.
Intressant.

En sak är ju att räkna med.
* Du får IP, samt namnservrar att använda.
* Du HAR anslutning via nätet till din ISP's burkar, dels standardgateway, samt namnservrar, eftersom du ju får svar då ping ber att få adressen till www.sunet.se exempelvis. Så ditt nät inom din ISP och så funkar.

Datorn 194.236.230.1 är ju inte din standardgateway, men den tillhör Herjenet. Så vad vi får anta är att du från en router längre ut mot internet (194.236.230.1) inom Herjenet får svar att en destination på internet ej går att nå (ej just destination i detta fall, utan nätverk, men sak samma just nu).

Frågan är då varför. Kan det vara så att du har ett inlogg du måste köra med på någon intern sida inom Herjenet för att de skall tillåta dig att gå ut på internet?

Varför det fungerar om du kopplar det genom en router vette fan. Din windowsserver borde ju agera på samma sätt, såvida inte du lagt in någon autentisering i routern. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är problemet :) Men ha i åtanke att nätet inom din ISP verkar funka, iom att DNS-trafik o DHCP går bra, och att då faktiskt får svar från en dator BORTOM din nästa route (standardgatewayen).

Jo, att nätet inom min ISP fungerar förstår jag i och med alla andra datorer och utrustning jag testat med fungerar. Och server burken fungerar ju nu när jag kör via routern, så jag kör en jäkla massa windows uppdateringar nu så får vi la se.
Har ingen autentisering på nätet, bara att koppla in och köra.
Den ända utvägen jag ser nu om inte windows updateringarna är väl att jag helt enkelt får blåsa om dator, IGEN! och se om det inte fungerar lite bättre då.

Hehe ja. Får jag vara spydig så, installera om till någon UNIXvariant istället, det är det enda rätta på en server!

Klart man får vara spydig ;).
Ja, jag hade gärna vela köra linux eller liknande, men jag har inte kompetensen och då känns det bättre att hålla sig till det man kan. En dag ska jag väl försöka lära mig något nytt jag också ;). Ska IAF blåsa om burken, blev ingen skillnad när jag körde alla windows updates så.

Kollade i morse nu när jag hade fått in helt nytt windows, lade in 2003 server nu, och ja visst. Jag får exakt samma sak då.... Jag får väl helt enkelt prova köra via routern och hoppas att jag kan forwarda tillräckligt många portar till rätt dator då.

Hinkas skrev:
Kollade i morse nu när jag hade fått in helt nytt windows, lade in 2003 server nu, och ja visst. Jag får exakt samma sak då.... Jag får väl helt enkelt prova köra via routern och hoppas att jag kan forwarda tillräckligt många portar till rätt dator då.

Kan det vara så att MAC adr. inte är satt på nätverkkortet korrekt.
Vet att viisa op. ex Telia måste man ha det vissa nätverkskort har inte det men på ipconfigen har du det men gå in och kolla på egenskaper för det och ändra det så kanske det fungerar har varit med om det flera gånger.

Mvh Pho

pho skrev:
Kan det vara så att MAC adr. inte är satt på nätverkkortet korrekt.
Vet att viisa op. ex Telia måste man ha det vissa nätverkskort har inte det men på ipconfigen har du det men gå in och kolla på egenskaper för det och ändra det så kanske det fungerar har varit med om det flera gånger.

Mvh Pho

Njaee, den ska inte spela så stor roll i det här fallet. I och med att jag kan koppla från stationära datorn, som har en viss mac adress till routern, som har en annan mac-adress till bärbara datorns om har en tredje mac adress och det fungerar på alla dom så tror jag inte det har med det att göra.
Men jag har gett upp tills dess att det blir en uppdatering av server burken. Jag får helt enkelt köra via routern nu och köra port reirect från den och bli begränsad till 11 portar istället.
Får väl stå ut med det tills dess jag köper ny server.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg