Kränga på ett styvt däck

Har 2 st. Glömde bara infoga dem på bilden.

Har inte hunnit hålla på med det där idag.
Stod och kände på det styva däcket och ett nytt 200 däck jag hade liggandes. 200 däcket kan jag flexa som däck brukar flexa. Det andra....Nope
Visst att det är annan profil och allt det där.

Så jag tänkte försöka lämna in det till däckverkstan bredvid jobbet. Förbereder mig mentalt på att börja jaga slang också :tungan
Eller om jag lagar slangen sen. :crash

Återkommer hur det går och om jag får göra allt själv ändå.
 
Hörde man kan lägga däcket i en stängd bil en solig sommardag.

Jag har samma grejer plus deras fälgskydd och experimenterade även på bildäck med den där utrustningen. Det var bara ett 14", men är nog ingen skillnad
 
Last edited:
Det där med buntband ser kanske smidigt ut men är nog inte bra för tätkanten.... inte för däcket i övrigt heller....
 
Last edited:
Undrar hur man "poppar" ett däck med slang. Med poppar menar jag hur man får kanten som skall ligga emot fälgen att hamna rätt som man gör med ett slanglöst däck. Oftast så fyller man ju på däcket såpass att det poppar, ja ni fattar säkert...
 
Hörde man kan lägga däcket i en stängd bil en solig sommardag.
Tror numera mest på värme som hjälpmedel när det gäller att få på ett krångligt däck.
Däckvärmare är nog bäst om man har det eller om inte så låda med värmepistol som bakar det en stund.

Undrar hur man "poppar" ett däck med slang.
Samma sätt som ett vanligt däck. Mera luft tills det poppar.
 
Däcket är på plats och monterat på hojen igen.

Det lämnades ju in på en däckfirma som sysslar med bildäck. De gjorde visst mc-däck ibland med.
Det krävdes 2 personer och däckmaskin för att få ihop det. Så jag var inte helt fel ute när jag anade att det var krångligt.
Slangen klarade sig :tummenupp

Däcket:
VT_1.jpg

Hojen:
VT_2.jpg

Resultatet:
VT_3.jpg

Och yes....det är offroad däck på en glidare :öga :D
 
Däcket är på plats och monterat på hojen igen.

Det lämnades ju in på en däckfirma som sysslar med bildäck. De gjorde visst mc-däck ibland med.
Det krävdes 2 personer och däckmaskin för att få ihop det. Så jag var inte helt fel ute när jag anade att det var krångligt.
Slangen klarade sig :tummenupp

Däcket:
View attachment 449166

Hojen:
View attachment 449167

Resultatet:
View attachment 449168

Och yes....det är offroad däck på en glidare :öga :D

Intressant däckval, hur gick tankegången där?
Har för övrigt liknande erfarenhet av att kränga Pirelli MT60, krävdes två pers för att få på det på en bekants Ducati Scrambler.
 
Det där med buntband ser kanske smidigt ut men är nog inte bra för tätkanten.... inte för däcket i övrigt heller....

Tror inte heller på buntband, då ska man ju helt plötslig bända två sidor samtidigt. Och bägge sidornas klinch ska trängas samtidigt i diket och når därmed inte riktigt botten på diket.

Tror att vissa bara gillar det för att dom inte fattat att peta in motstående sida i fälgens dike, och med buntbanden så styrs däcket dit automatiskt.
 
Undrar hur man "poppar" ett däck med slang. Med poppar menar jag hur man får kanten som skall ligga emot fälgen att hamna rätt som man gör med ett slanglöst däck. Oftast så fyller man ju på däcket såpass att det poppar, ja ni fattar säkert...

Om det pyser och inte vill poppa ut skjuter man in extra luft med en kanon.
https://www.youtube.com/watch?v=gBJY8qCn6EQ&t

Eller/och spänn ett spännband som han spänner kättingen i slutet av samma film.
 
Intressant däckval, hur gick tankegången där?
För att kunna lägga upp den på Blocket och kalla det en Scrambler :yoparty :rofl :hihi

Nä, mera seriöst så var de gamla däcken slut och jag behövde byta ändå samt att jag ville ha ett lite annorlunda stuk.
Alla VT750S ser exakt likadana ut. Egentligen är det ju en väldigt bra grund att modifiera på, men ingen gör det.

Nu blir det ingen enorm skillnad med bara däck. Speciellt bakdäcket syns ju inte ens att det är grövre mönstrat. Det är en liten fail i sig. Trodde det skulle synas mera. Men, men, däcket skulle ju ändå bytas.

Körmässigt är det ingen större skillnad vad jag märkt ännu. Tog en kort tur.
Alltså de gamla var inget under av grepp eller dylikt. De var glidardäck med måttlig prestanda. Nu är det on/off-road däck med måttlig vägprestanda och jag tror faktiskt dessa däck är bättre än de 9-år gamla som satt på tidigare.
Hastighetsklassningen är ingen fara heller då hojen inte toppar vad däcken klarar av.

VT7501.jpg VT7502.jpg
VT7503.jpg VT7504.jpg
 
Mycket bra tips i tråden. Speciellt om att använda däckjärnet "bak-o-fram" för att undvika att klämma slang. Måste prova det nästa gång.

Själv brukar jag använda "Quickgrip"-tvingar på motsatt sida för att få över den sista, djävulska, biten. Alltså för att få in motsatta sidan i mitten fälgen så man får lite mer marginal.
 
När jag läser den här tråden är min enda tanke, tack och lov för Wheeler-Dealer som kränger däck för hundrafemtio spänn en kvart härifrån
 
Intressant däckval, hur gick tankegången där?
Har för övrigt liknande erfarenhet av att kränga Pirelli MT60, krävdes två pers för att få på det på en bekants Ducati Scrambler.

Vad använde ni för verktyg då?Jag bytte bakdäck på min och det tog max 10 minuter med däckjärn utan jäkt.
 
Vad använde ni för verktyg då?Jag bytte bakdäck på min och det tog max 10 minuter med däckjärn utan jäkt.

Ok, vi använde däckjärn från Biltema men ingen av oss är särskilt vana däckbytare. Hur som, min upplevelse var att MT60-däcken var mycket hårdare än andra däck jag krängt.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top